رسوایی شکار پهپاد متجاوز آمریکایی بر فراز آب‌های ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۵:۱۴:۲۷
کد خبر: ۸۶۳۱۵۶
رسوایی شکار پهپاد متجاوز آمریکایی بر فراز آب‌های ایران
روزنامه "رأی الیوم" با اشاره به رسوایی شکار پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آب های ایران و بررسی علل و عوامل اعمال تحریم های جدید واشنگتن علیه تهران و پیامدهایش خاطرنشان کرد، ایران ثابت کرده از فشارها، تهدیدها و تحریم ها قوی تر است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، "محمد مصطفی العمرانی" کارشناس مسائل ایران و گزارشگر رأی الیوم با انتشار گزارشی در این روزنامه تصریح کرد، ایران به رغم تمامی چالش ها، فشارها و تحریم های فراروی خود با اعلام مخالفت با خیانت شکل گرفته در بحرین برای اجرای طرح ننگین "معامله قرن" و حمایت از آرمان فلسطین، توانسته ملت های مسلمان و عرب را حول محور خود گردهم آورد.

العمرانی با اشاره به بسته جدید تحریم های اعمال شده علیه تهران در واکنش به سرنگون شدن پهپاد جاسوسی آمریکایی بر فراز آبهای سرزمینی ایران در پنجشنبه گذشته، از اینکه "دونالد ترامپ" پس از خارج شدن از توافق هسته ای در ماه می ۲۰۱۸ و اعمال مجازات های شدید علیه این کشور، تهران را به انجام مذاکره و گفت وگو فرامی خواند، ابراز شگفتی کرد.

وی نوشت: ترامپ تصور می کند با تحریم می تواند رهبران ایران را در برابر یک کار انجام شده قرار دهد و آنان را وادار کند تا در برابر تروریسم اقتصادی واشنگتن سر خم کرده و تسلیم شوند و به اجبار بر سر میز مذاکرات حاضر شوند و به شرایط وضع شده از سوی "مایک پومپئو" وزیر خارجه آمریکا گردن نهند. این امر تحت هیچ شرایطی تحقق نخواهد یافت و تهران تسلیم این شرایط نخواهد شد و با واشنگتن مذاکره نخواهد کرد، مگر آنکه کاخ سفید کار بر اساس توافق هسته ای را از سر گیرد و تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران را لغو کند. این واقعیت برای همگان روشن شده و تمامی مقامات ایران از رهبری گرفته تا پایین ترین مقام مسئول در این کشور خاطرنشان کرده اند که این یک موضوع حیثیتی است و هیچ گاه ایران بر سر اصول و ارزش هایش با هیچکس سازش نمی کند.

العمرانی افزود: رهبر عالی ایران و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واشنگتن حساب سپرده های مالی ندارند و مایل نیستند به آمریکا سفر کنند و همین امر باعث شده تا تحریم‌های جدید واشنگتن درباره تحریم آنها، هیچ فایده ای و تاثیر واقعی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: دولت و ملت ایران به چنین مجازات هایی عادت کرده اند و با آنها زیسته‌اند و تحریم ها را پشت سر گذاشته و هم اکنون از یک صبر و حوصله طولانی و تجربه گسترده جهت دور زدن تحریم ها برخوردارند و توانسته اند پیامدهای حاصل از مجازات ها را طی کنند و ظرف چند دهه گذشته موفق شدند صنایع خود را به پیش ببرند و به یک نهضت سازنده در تمامی زمینه ها تحق ببخشند و به رغم تحریم ها منافع منطقه ای و حضور بین المللی خود را پی ریزی کنند.

گزارشگر رأی الیوم تاکید کرد که این تحریم ها نمی تواند ایران را به سمت مذاکره و گفت و گو با واشنگتن سوق دهد، زیرا تهران پس از خارج شدن ترامپ از توافق هسته ای و اعمال همه مجازات علیه ایران و مبدل شدن وی به ابزاری در اختیار اسراییل، عربستان و امارات، به وعده‌های رییس جمهوری آمریکا اعتماد و اطمینانی ندارد.

العمرانی در ارتباط با هدف ترامپ از اعمال بسته جدید تحریم ها علیه ایران نوشت: دولت آمریکا پس از سرنگون شدن پهپاد جاسوسی در حریم هوایی ایران در پنجشنبه گذشته نتوانست به این اقدام تهران واکنش نشان دهد و بدین ترتیب تمامی وعده ها و تهدیدهایش بر باد رفت و ضربه رسوا کننده ای دریافت کرد و بر همین اساس با این مجازات ها می خواهد بر این رسوایی فضاحت بار و شکست طنین انداز خود سرپوش بگذارد و آبروی از دست رفته خود را هر چند به طور اندک حفظ کند که در واقع یک تلاش شکست خورده است و واشنگتن نمی تواند با ادامه دادن به سیاست اعمال مجازات های اشتباه بر ناتوانی و شکست خود سرپوش بگذارد. این مجازات ها ثابت کرده که واشنگتن نمی تواند به گونه صحیحی با تهران برخورد کند و از تحریم ها در آینده به عنوان اهرم فشار علیه ایران سود ببرد.

وی نوشت: آمریکا از تمامی اهرم های موجود در اختیار خود علیه ایران استفاده کرده و در تمامی صحنه های نبردش با تهران شکست خورده است و دیگر تحریم و یا ابزاری در اختیارش باقی نمانده تا بخواهد از آن علیه ایران سود ببرد.

العمرانی از این مجازات ها به عنوان "دلیل دیگری بر سر درگمی دولت آمریکا و شکستش در به زانو درآوردن ایران و اعمال فشار به منظور بازگرداندن ایرانیان بر سر میز مذاکرات" نام برده و ادامه داد: این در حالی است که آمریکا تا کنون تمامی ابزارها و اهرم های خود را علیه ایران بکار برده است.

وی همچنین یکی دیگر از اهداف آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه ایران را "اطمینان دادن به همپیمانانش در منطقه" دانست، مبنی بر اینکه "واشنگتن همچنان همراه آنها است و به سیاست های سخت خود علیه ایران ادامه می دهد تا اینکه تهران خط مشی خود را در منطقه تغییر دهد و به تعبیر خودش، ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته ای محروم نگه دارد و علاوه بر همه اینها ترامپ پیشاپیش بهای این مجازات ها را از عربستان و امارات دریافت کرده است زیرا رییس جمهوری آمریکا به خوبی با نحوه دوشیدن کشورهای وابسته به خود آشنا است، اما با جنگ آشنایی ندارد و هیچ اقدامی انجام نمی دهد مگر آنکه بهایش را دریافت کرده باشد".

العمرانی از موضوع تشکیل ائتلاف جدید بین المللی به منظور حمایت از دریانوردی بین المللی در خلیج فارس و نفت کش ها به عنوان "یک سناریوی جدید به منظور باج گیری از عربستان و امارات" یاد کرد.

وی نوشت: آمریکا بسته جدید تحریم های خود را پس از آن اعلام کرد که نتوانست با اعمال فشار علیه ایران، حمایت این کشور از نشست منامه را به دست آورد.

العمرانی از این نشست به عنوان "نقطه آغاز شکل گیری طرح معامله قرن" نام برد که هدف از آن " از بین بردن آرمان فلسطین و تحت فشار گذاشتن جنبش های مقاومت است تا این توطئه تاریخی علیه موضوع فلسطین و فروش این کشور به بهای اندک را مورد تایید قرار دهند".

به گزارش ایرنا، گزارشگر رأی الیوم تاکید کرد: ما شرط می بندیم که این مجازات ها علیه ایران شکست خواهد خورد، همچنانکه سیاست تنش زای نظامی آمریکا علیه این کشور در خلیج فارس با شکست مواجه شد و با پیروزی قاطع ایران و شکست رسواگر ترامپ و همپیمانانش در منطقه خاتمه یافت.

العمرانی پیش بینی کرد: ایران به صبر و بردباری و مقابله با چالش ها و پشت سر گذاشتن این تحریم ها و پیامدهایش و دور زدن آنها با همبستگی گسترده مردمی ملت خود ادامه خواهد داد تا آنکه رئیس جمهوری جدید آمریکا از راه برسد و سیاست عاقلانه ای در برخورد با ایران در پیش گیرد و یا یک ائتلاف جهانی علیه این مجازات ها شکل خواهد گرفت و به سلطه آمریکا بر کشورهای جهان پایان خواهد داد و مرحله فروکش کردن آمریکا به عنوان یک ابرقدرت کلید خواهد خورد. ما حاضریم بر سر صحت این پیش بینی خود شرط ببندیم و همان طور که "عبدالباری عطوان" سردبیر "رأی الیوم" نیز تاکید کرد، گذشت روزگار آن را به اثبات خواهد رساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز