بن سلمان دنبال جنایتی جدید/ هشدار پلیس فدرال آمریکا به معارضان سعودی: سرنوشت خاشقچی در انتظارتان است

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۴:۵۹:۴۲
کد خبر: ۸۷۱۲۸۴
بن سلمان دنبال جنایتی جدید/ هشدار پلیس فدرال آمریکا به معارضان سعودی: سرنوشت خاشقچی در انتظارتان است
پلیس فدرال آمریکا پس از قتل جمال خاشقجی به دیدار پنج تن از فعالان مخالف دولت سعودی در آمریکا رفته و به آنها اخطار داده که جانشان از جانب دولت سعودی در خطر است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، پس از قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، تا کنون چندین بار پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به معارضان عربستانی مقیم در کشورهای دیگر اخطار داده است که باید مراقب جان خود باشند.

به نوشته پایگاه اینترنتی میدل ایست آی، ماموران اف بی آی به دیدار چهار معارض عربستانی و یک فعال عرب که به نوعی با خاشقجی در ارتباط بودند رفته و به آنها در خصوص خطری که جانشان را تهدید می‌کند، هشدار داده اند. همچنین به آنها گفته شده است که در صورت خروج از آمریکا، احتمالا با تهدید رو به رو خواهند شد.

این وبگاه انگلیسی همچنین نوشت که مأموران اف بی آی پس از قتل خاشقجی به دیدار چندین فعال دیگر عربستانی نیز رفته و به آن‌ها هشدار داده‌اند. به گفته سخنگوی اف بی آی این دیدارها تا پایان ماه مه گذشته ادامه داشته اما او به اینکه آیا این دیدارها به موضوعاتی غیر از قتل خاشقجی نیز مرتبط بوده یا نه، پاسخ نداده است.

یکی از این افراد که اف بی آی با او دیدار کرده است، در گفت‌و‌گو با میدل ایست آی به شرط عدم افشای نامش گفت یک کانال مخالف سیاست‌های سعودی را در یوتیوب اداره می‌کند. یکی دیگر از این افراد نیز گفت که در کنفرانس مخالفان دولت سعودی شرکت کرده است. اما سومی گفت که پیش از این با «جمال خاشقجی» در پروژه مبارزه با «مگس‌های اینترنی» (وابسته به رژیم سعودی) همکاری می‌کرد.

او افزود: «هنگامی که آن‌ها به دیدار من آمدند در ابتدا به علت روابط محمد بن سلمان با دونالد ترامپ احساس ترس کردم، اما کارمندان آمریکایی به من گفتند که آن‌ها صرف‌نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید است، به وظیفه خود برای حفظ جان انسان‌ها عمل می‌کنند».

در همین حال اف بی آی تنها سازمانی نیست که به فعالان مخالف عربستانی در خصوص خطری که جانشان را تهدید می‌کند، هشدار داده است. پیش از این نیز حداقل در دو مورد رسانه‌های غربی از اقدام مشابه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) خبر داده‌اند.

مجله تایم 21 اردیبهشت گذشته نوشت سازمان سیا به دوستان و خانواده جمال خاشقجی هشدار داده است که فعالیتشان در خصوص دموکراسی و آزادی‌خواهی، آنها را در لیست تهدیدات دولت سعودی قرار می‌دهد.

به نوشته میدل ایست آی، هشدارهای اف بی آی، سخنان ترامپ را در خصوص اینکه محمد بن سلمان به طور مستقیم در قتل خاشقجی دست نداشته است، زیر سؤال می‌برد. او پس از این قتل گفته بود: «شاید بن سلمان از این حادثه اطلاع داشت و شاید هم نداشت... ایالات متحده قصد دارد شریک عربستان سعودی در راستای حفظ منافعمان و منافع اسرائیل و دیگر شرکای منطقه باشد».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز