ظریف در جمع استانداران و مدیران وزارت کشور :

مردم واقعا ولی نعمت ما هستند/ انتخابات امسال و سال ۱۴۰۰ برای کشور ارزش راهبردی دارد/آمریکا بخاطر فلاکت به تروریسم اقتصادی روی آورده است

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۹:۲۳:۱۹
کد خبر: ۸۷۱۶۰۲
مردم واقعا ولی نعمت ما هستند/ انتخابات امسال و سال ۱۴۰۰ برای کشور ارزش راهبردی دارد/آمریکا بخاطر فلاکت به تروریسم اقتصادی روی آورده است
وزیر امور خارجه کشورمان در جمع استانداران و مدیران وزارت کشور گفت: مردم واقعا ولی نعمت ما هستند و آمریکا بخاطر فلاکت در حوزه منطقه ای و حوزه بین المللی به تروریسم و تروریسم اقتصادی روی آورده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن سخنرانی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در وزارت کشور به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

آمریکایی‌ها باور داشتند ایران بر اثر فشار اقتصادی سقوط خواهد کرد، این حرف را نه تنها خودشان باور داشتند بلکه آن را به متحدانشان هم القا کرده و گفته بودند اگر مقداری وقت کشی بشود جمهوری اسلامی سقوط خواهد کرد.
بحمدلله با تکیه بر مردمی‌که از ابتدای انقلاب تا امروز، همه محاسبات غربی‌ها و آمریکائی‌ها و بدخواهان این کشور را باطل کردند، این پیش بینی آمریکایی‌ها هم باطل شد. آقای بولتون چند ماه قبل از پذیرش مسئولیت فعلی در یک سخنرانی که برای گروه منافقین انجام داده بود، گفت ایران چهلمین سال پیروزی انقلاب خود را نخواهد دید و سال آینده ما در ایران جشن می‌گیریم.
این فکر باطل در جلسه ای که 40 هزار دلار برایش پول گرفته بود، مطرح شد. عده ای می‌گفتند این شعار است و او چیزی را گفته که صرفا مورد خوش آیند منافقین باشد. اما اینطور نبود این صحبت ها تفکر او، پیش بینی اش بود که آن‌ها را مطرح کرده بود . آمریکایی‌ها برای رسیدن به این آرزو سرمایه گذاری‌های هنگفتی کرده بودند.
من سال گذشته در جلسه خصوصی استانداران عرض کردم و اکنون می توانم علنی بگویم که اینکه یکباره و بدون هیچ بهانه ای از برجام خارج شدند. آمدند سخنرانی کردند و یک امضای خیلی درشتی را نشان دادند و آقای بولتون هم آن امضا را قاب گرفت و در اتاقش گذاشت. چرا؟ چون که این امضا را سند پایان جمهوری اسلامی می دانستند. اما بحمدلله در این سیاست هم شکست خوردند. 
آن‌ها حتی نیامدند تحقیق کنند که این گروهک در ایران هیچ پایگاه اجتماعی نداردو اعضای گروهک یکسری انسانهای پیر و منجمد هستند که پشت دستگاه‌های کامپیوتری نشسته اند و مطالب بی معنا تولید می‌کنند، بلکه آمدند براساس حرف منافقین سیاست آمریکا را تعیین کردند. بر اساس حرف ضد انقلاب این تفکر را که خودشان هم دنبالش بودند سیاستگذاری کردند، طراحی کردند.
این مردم بودند که از ابتدای انقلاب تا حالا، همه پیش بینی‌های بدخواهان را به شکست کشاندند. من به خاطرم هست وقتی صدام به ایران حمله کرد پیش بینی آقایان این بود که ما ظرف 1 تا 2 هفته سقوط می‌کنیم. به همین دلیل تا یک هفته شورای امنیت هیچ قطعنامه ای راجع به جنگ ایران-عراق صادر نکرد. اگر اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد جنگ را نگاه کنید، تاریخش یک هفته بعد از شروع جنگ است. حتی در همان قطعنامه هم نگفتند که عراق از سرزمین‌های ایران خارج شود. هر جنگی که رخ می دهد سازمان ملل متحد تقریبا به صورت کلیشه‌ای می‌گوید آتش بس و عقب نشینی. قطعنامه 479 شورای امنیت که پس از هفت روز از شروع جنگ تصویب شد حتی این کلیشه را هم رعایت نکرد. آنها فکر می‌کردند حتی نیازی به ظاهرسازی هم نیست.
این سیاست غلط که حتی ظاهر سازی هم نکردند که از خلق و خوی استکباری شان ناشی می‌شود. از ابتدای انقلاب مردم با امکانات کم و با دست خالی این سیاستهای غلط را هم به شکست کشاندند. همین بسیجی‌ها، همین رزمندگان، همین مردم عادی این سیاست ها را به شکست کشاندند.
بارها پیش بینی کردند که با سیاست فشارهایشان می توانند مردم ما را به زانو درآورند و هر بار مردم با حضورشان ثابت کردند که این سیاست موفق نخواهد بود. امسال هم انشالله مردم با حضورشان در انتخابات یکبار دیگر ثابت خواهند کرد که این سیاست، سیاست شکست خورده ای است. مهم نیست چه کسی در انتخابات پیروز شود مهم این است که در انتخابات " ایران" پیروز شود و آمریکا شکست بخورد. برای همین انتخابات امسال و سال 1400 برای کشور ارزش راهبردی دارد.
ما ثابت کردیم که آمریکا با فشار نمی تواند با مردم ایران صحبت کند. در انتخابات 92 آمریکائی‌ها خیال کردده بودند که مردم با صندوق های رای قهر هستند. پیش بینی کرده بودند که مردم بعد از انتخابات 88 دیگر به پای صندوق رای نمی آیند. اما نتیجه برعکس شد 73 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.
با تمام صداقت به شما عرض می‌کنم آنچه باعث شد ما بتوانیم در برابر شش قدرت جهانی بایستیم و توافقی را به نتیجه برسانیم که رئیس جمهور آمریکا آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا می خواند، به دلیل حمایت مردم بود. آمریکائی‌ها فهمیدند با حضور مردم در انتخابات—فارغ از این که چه کسی پیروز شد—تحریم‌ها به نتیجه ای که آن‌ها می خواستند نمی رسد.
تحریم به عنوان حرکتی ضد انسانی و جنایت علیه بشریت می تواند به مردم فشار اقتصادی بیاورد اما نمی تواند مردم را از حاکمیت جدا کند. اگر ادبیات تحریم را بخوانیم، هدف کلاسیک تحریم این است که با فشار آوردن به مردم بتوان یک نتیجه سیاسی گرفت. به عبارت دیگر فشار اقتصادی منجر به نتیجه سیاسی شود و مردم را از حاکمیت جدا کند. امروز هم سیاست فشار حداکثری برای جدا کردن مردم از حاکمیت است.
آمریکا در شرایط کنونی احساس می‌کند که از نظر سیاسی و میدانی شکست خورده است. آمریکا آمده بود جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را تشکیل داده بود تا ما را منزوی کند .اما ابر قدرت جهانی و دیگر متحدانش که عضو شورای حکام هستند، نتوانستند حتی یک بیانیه یک خطی از رئیس شورای حکام بگیرند.
آمریکا در سال گذشته 4 جلسه شورای امنیت علیه ایران تشکیل داد. در یکی از این جلسات خود آقای ترامپ شرکت کرد. در جلسه ای دیگر، وزیر خارجه آمریکا شرکت کرد و حتی برای سخنرانی کارشناسان بعضی کشورها و نه سفرایشان نشست. ولی در هیچ کدام این جلسات آمریکا نتوانست حتی یک بیانیه علیه ایران از شورای امنیت بگیرد. هر بهانه ای آوردند نتوانستند یک قطعنامه از شورای امنیت علیه ایران بگیرند. لذا آمریکا در صحنه سیاسی در دنیا منزوی شده است.
آمریکا احساس می‌کند در صحنه میدانی خاورمیانه هم شکست خورده است. یکی از دلایل شکست آمریکا مقاومت مردم و همراهی جمهوری اسلامی ایران با مقاومت است. این یک نکته برتر برای جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته سیاست ها و انتخاب های غلط آمریکا و متحدانش در منطقه است.
این ما نبودیم که از طالبان و القاعده و داعش حمایت کردیم، به صدام حسین 70 میلیارد پول سعودی و آواکس آمریکائی، اگزوست فرانسوی، چیفتن انگلیسی، میگ روسی، کرم ابریشم چینی و سلاح شیمیائی آلمانی دادیم. ما نبودیم که نخست وزیر یک کشور را سه هفته در زندان نگه داشتیم. ما نبودیم که علیه مردم یمن بالاترین سلاح ها را استفاده کردیم. آن‌ها مرتکب این اشتباهات شدند.
آمریکایی‌ها از تروریست ها ، دیکتاتورها، از قاتلان، از کسانی که علیه مردم خودشان خشونت به کار می‌برند، از اشغالگران صهیونیستی که حقوق مردم فلسطین را زیرپا می‌گذارند، از تروریست ها حمایت کردند. نتیجه این بود که در منطقه منزوی شدند.
آنها تعهدات بین المللی خود را نه فقط در مورد ایران زیر پا می‌گذارند. برخی دوستان ما می‌گویند برجام استحکام نداشت برای همین آمریکا آن را زیر پا گذاشت. بر فرض که برجام محکم نبود—که البته خیلی هم محکم بود، استحکام برجام را الان می توان مشاهده کرد و در آینده هم ان شالله بیشتر خواهیم دید—هر چند که منافع ملی به ما اجازه نمی دهد فیلم بسازیم(تشویق حضار) البته پول هم نداریم( خنده حضار).
بر فرض برجام محکم نبود، آیا نفتا هم محکم نبود؟ آیا توافق موشکی با روسیه هم محکم نبود؟ آیا اساسنامه یونسکو هم محکم نبود؟ آیا کنوانسیون محیط زیست هم محکم نبود؟ آیا همه دنیا، هر کسی توافقی کرد کلاه به سرش رفته؟ نه، سیاست آمریکا یکجانبه گرایی است و این به انزوای آمریکا انجامیده است. شما نتیجه اش را دیدید و اگر ما عاقلانه رفتار کنیم ان شالله باز هم می‌بینیم.
اگر ما بر اساس سه اصل رهبری یعنی عزت، حکمت و مصلحت رفتار کنیم حتما نتایجش را خواهیم دید. مردم ایران عزیزند این مردم هیچ گاه ذلیل نشده و به لطف خدا هیچ گاه نخواهند شد. این مردم سربلند هستند. مردم را سرافکنده نشان ندهید. مردم یکبار دیگر نشان خواهند داد که ولی نعمت واقعی ما هستند و امنیت ما از این مردم است.
آمریکائی‌ها در صحنه سیاسی در دنیا منزوی شده اند. هم به دلیل دیپلماسی ما هم به خاطر سیاست های غلط خودشان. آمریکایی‌ها به دست خودشان خود را منزوی کرده اند. بی جهت نیست جلسه شورای امنیت می‌گذارند و کسی از آن‌ها دفاع نمی‌کند. جلسه شورای حکام می‌گذارند و کسی از آن‌ها دفاع نمی‌کند. این شرایطی است که آمریکا برای خودش درست کرده است
البته این شرایط محتوم نیست. آمریکا با قدری عقل و درایت، با قدری رها کردن خود از یوغ اسرائیل، از یوغ گروه "ب "که هدفشان فدا کردن منافع آمریکا برای منافع رژیم صهیونیستی است می تواند عاقلانه هم زندگی کند. دلیلی ندارد آمریکا همیشه اینگونه رفتار و زندگی کند.
جمهوری اسلامی در زمانی که تصمیم گرفت برای ایجاد توازن و براساس بند 36 برجام برخی اقدامات خود را متوقف کند تا برجام حفظ شود، در شرایط ضعف نبود، بلکه در شرایط قدرت این کار را کرد.
جمهوری اسلامی ایران "یک واحد" است که در ذیل رهنمودها، ارشادهای مقام معظم رهبری در صحنه‌های مختلف حضور دارد. ایران چند واحد نیست. خارجی‌ها خیال نکنند با ایران متشتت مواجه اند. آن‌ها با یک ایران یکپارچه مواجه اند. همین ایران یکپارچه آخر امسال پای صندوق رای خواهد آمد و صرف نظر از اینکه به چه کسی رای بدهند، وحدت و یکپارچگی ملی را نشان خواهد داد. به هر کسی رای بدهند برای کشور خوب است. چیزی که مهم است این است که حضور و اقتدار ملی وجود داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نظامی‌که ذیل مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند در حوزه سیاسی و بین‌المللی دست بالا را دارد. آمریکا امروز از تنها اهرم باقی مانده اش که اهرم اقتصادی است استفاده افراطی می‌کند. آمریکا مردم عادی را هدف قرار داده است. اگر تعریف تروریسم را در کتاب های حقوقی بخوانید تعریف مورد توافق همه در مورد تروریسم این است که از اقدامات زورمدارانه علیه مردم غیرنظامی‌به منظور رسیدن به اهداف سیاسی استفاده شود.
آمریکایی‌ها می‌گویند تروریسم کار ترسوهاست. آمریکایی‌ها می‌گویند ما با تروریست ها مذاکره نمی‌کنیم. حالا آمریکایی‌ها چه کار می‌کند؟ 
آمریکا که به خاطر اقدامات غلط اش در صحنه میدانی شکست خورده ، نمی تواند از ما که انتخاب درست کردیم دلخور باشد. نمی تواند از ما دلخور باشد که مردم عراق را به جای صدام انتخاب کردیم. نمی تواند از ما دلخور باشد که مردم سوریه را به جای داعش انتخاب کردیم. نمی تواند از ما دلخور باشد که مردم لبنان را به جای صهیونیست ها انتخاب کردیم. نمی تواند از ما دلخور باشد که مردم یمن را به جای کسانی که بمباران شان می‌کنند، انتخاب کردیم. نمی تواند از ما دلخور باشد که مردم قطر را به جای کسانی که مردم قطر را محاصره کرده بوند انتخاب کردیم. نمی تواند از ما دلخور باشد که مردم افغانستان را به جای طالبان و القاعده انتخاب کردیم. انتخاب خودشان غلط بوده است
الان هم آمریکا به بازی ترسوها رو آورده و از تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران استفاده میکند، به این امید که این مردم را علیه دولتشان بشوراند. آقای پمپئو رسما گفته است که امید ما این است مردم ایران حکومت دیگری را انتخاب کنند. این امیدتان را با توسل به چه وسیله می خواهید عملی کنید؟ با دعا، با دیپلماسی و یا با استفاده از ترور و "جنایت علیه بشریت"؟ با استفاده از کشتن بچه سرطانی؟ با استفاده از زجر دادن بچه مبتلا به بیماری سخت و نادر " ای بی" ؟ با استفاده از زجر دادن بیمار مبتلا به ام اس؟
البته بحمدالله در اکثر موارد به خودکفایی رسیدیم. در چند زمینه خاص است که شما آنرا در انحصار خود دارید و از آن مضایقه می‌کنید. به این می‌گویند جنایت جنگی. به این می‌گویند تروریسم. آمریکا بخاطر فلاکت در حوزه منطقه ای و حوزه بین المللی به تروریسم و تروریسم اقتصادی روی آورده است.
اشتباه نکنید. ما در موضع ضعف نیستیم. جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت است. به خاطرحکمت، مصلحت و عزت ما در موضع قدرتیم . اینستکس ممکن است برای ما هیچ ارزشی نداشته باشد، اما یک ارزش استراتژیک دارد و آن این است که نزدیک ترین متحدین آمریکا یک مکانیزمی را ایجاد کرده اند که آمریکا را دور بزنند. دو کشور متحد آمریکا ( امارات و هند ) تصمیم گرفته اند در معاملات خود از دلار استفاده نکنند. روسیه و چین تصمیم گرفته اند در معاملات خود از دلار استفاده نکنند. ما و ترکیه در سال گذشته براساس گفته وزیر امور خارجه ترکیه 35 درصد معاملات‌مان براساس ارز ملی بوده است. این یعنی استفاده افراطی آمریکا از ترویسم اقتصادی با استفاده از ابزار حاکمیت دلار باعث شده در درازمدت آمریکا از لحاظ راهبردی حتی در حوزه اقتصادی هم ضرر کنند. 
ما وارد این مرحله مهم از حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران می‌شویم که انتخابات است، باید با این دید باز وارد این مرحله بشویم. با این دید باز که جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است. مهم ترین منبع قدرت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب حضور مردم و حمایت مردم است.
امنیت ایران درون زا است. پیشرفت علمی ایران درون زا است. توسعه اقتصادی ایران ، نظم اجتماعی و .. درون زا است. هر کشوری که در اطراف مان نگاه کنید چتر هسته ای روی آن قرار دارد. یا خودش سلاح هسته ای دارد و یا تحت حمایت یک کشور دارای سلاح هسته ای است. کدام آنها از ما امن تر هستند؟ امام که می فرمود مردم ولی نعمت ما هستند شعار نمی‌داد. واقعا همین است. اگر من می توانم اینجا بایستم و اینقدر محکم بگویم که ما امن ترین کشور منطقه هستیم فقط با اتکای با این مردم است. با اتکای مردمی است که حتما پای صندوق رأی خواهند رفت.
ما فقط باید تسهیل کنیم و مانع نشویم. مردم پای صندوق رأی خواهند آمد. چون این کشور را مردم صاحبش هستند. خودشان را صاحب کشور می دانند. ما مستأجریم. مالک مردم هستند. ما می آییم و می رویم. مالک این کشور مردم اند. رعایت حقوق این مردم فقط یک وظیفه اخلاقی ما نیست. فقط یک وظیفه حقوقی ما نیست. فقط یک وظیفه اسلامی ما نیست. یک ضرورت امنیت ملی ماست. همه چیز ما به این مردم وابسته است.
تشکر می‌کنم از برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر رحمانی فضلی که با اقتدار و با صلابت و با حکمت و درایت این وظیفه مهم را در شش سال گذشته به بهترین نحو اجرا کردند. با کمک ایشان و همکارانشان و با توکل به خدا و با اعتماد به مردم حتما در این مرحله را هم یکبار دیگر ثابت می‌کنیم که آمریکایی‌ها اشتباه می‌کنند و نمی توانند کاری کنند.

 

نظر شما