چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

آزادی یک نماینده مجلس با پیگیری «علی لاریجانی»/ آمریکا ظریف را محدود کرد

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۴:۵۷:۲۲
کد خبر: ۸۷۲۲۱۰
آزادی یک نماینده مجلس با پیگیری «علی لاریجانی»/ آمریکا ظریف را محدود کرد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ وزیر امور خارجه

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، از شامگاه یکشنبه برای شرکت در شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد.

روادید سفر ظریف پس از موافقت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، صادر شد ولی دولت آمریکا او را به تردد میان مقر سازمان ملل متحد، دفتر نمایندگی ایران در این سازمان، اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف کندی نیویورک محدود کرد. در ادامه هم سازمان ملل متحد از محدودیت تردد وزیر امور خارجه ایران در شهر نیویورک ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه ایران که در آمریکا به سر می‌برد لینک مصاحبه خود را شبکه ان بی سی آمریکا را توییت کرد و در این باره نوشت: «این گفت‌وگوی من با لستر هولت از ان‌بی‌سی در نیویورک است. ما روز ۱۵ ژوئیه در اقامتگاه سفیر (ایران) در سازمان ملل نشستیم و گفت‌وگو کردیم، یکی از سه ساختمانی که اجازه دارم حین انجام امور رسمی در ارتباط با سازمان ملل در آمریکا به آنها قدم بگذارم.»

چهره هفته؛ یک عضو حقوقدان شورای نگهبان

دوره شش ساله عضویت سه حقوقدان شورای نگهبان (محسن اسماعیلی، نجات‌الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی) به پایان رسید بنابراین «حجت‌الاسلام رئیسی»، رئیس قوه قضاییه، در نامه‌ای به «علی لاریجانی»، رئیس مجلس، فهرست حقوقدانان پیشنهادی خود را اعلام کرد که شامل این افراد بود: علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان، محمد حسن صادقی مقدم و عبدالحمید رئیسی. تعیین یکی از گزینه‌ها واکنش‌های زیادی در پی داشت و این فرد، «محمد دهقان» بود.

«محمد دهقان»، نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بود. او هفته گذشته از سوی رئیس قوه قضاییه به‌عنوان یکی از نامزدهای کرسی حقوقدانی شورای نگهبان برای یک دوره شش‌ساله به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. این معرفی با واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان همراه بود.

«محمود صادقی»، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در این‌ باره در توییتر خود نوشت: «شأن و مرتبه رفیع شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی اقتضا دارد که اعضای آن فراتر از خطوط و جناح‌های سیاسی باشند.»

«علیرضا رحیمی»، دیگر نماینده تهران نیز در توییتی نوشت: «اگر بنا بود از مجلس برای حقوق‌دانان شورای نگهبان، گزینه‌ای مطرح شود شایسته این بود که دو شخص ذی‌صلاح از دو طیف اصلی معرفی می‌شد تا رئیس قوه قضاییه و بالتبع خود شورای نگهبان با شائبه یک رویکرد سیاسی مواجه نشود. گر چه اساساً بی‌طرفی شورای نگهبان در امور سیاسی همواره یک اصل است.»

سوژه هفته؛ اتفاقات پارلمان

اسفند ماه سال گذشته بود که مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با پیشنهاد الحاقی امیری‌ خامکانی، نماینده اصلاح‌طلب زرند، درباره کاهش مدت نمایندگی نمایندگان موافقت کرد. این پیشنهاد با 134 رای موافق تصویب شد و هر فرد حق داشت تنها 3 دوره پیاپی نماینده مجلس شود و در صورتی که بخواهد باز هم کاندیدا شود باید یک دوره از انتخابات کناره‌گیری کند. در نهایت «محمد محمودی شاه‌ نشین»، نماینده مردم شهریار و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، خبر داد که منع کاندیداتوری در انتخابات مجلس با سابقه‌ای بیش از 3 دوره نمایندگی از طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» با توجه به ایراد شورای نگهبان و نظر اعضای کمیسیون در نهایت حذف شد.

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده اصولگرای نجف‌آباد، هفته پیش در گفت‌وگویی مدعی شده بود که «در جریان استیضاح وزرا، آپارتمان‌هایی برای منصرف کردن برخی نمایندگان به آنها داده شده تا آنها از استیضاح صرف‌نظر کنند.» هر چند «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، و برخی دیگر از اعضای حقوقدان این شورا، این اظهارات درخصوص ارایه فهرست را تکذیب کرده بودند.

***

«اسدالله عباسی»، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران در مورد حواشی چون بازداشت نماینده ابهر و لغو استیضاح در ازای دریافت آپارتمان گفت: «دو نفر از نمایندگان در دور فعلی مجلس از برخی وزرا درخواست دریافت آپارتمان داده بودند که این نماینده آن را به موضوع انصراف از استیضاح ربط داده بود اما هیات رییسه این مساله را تکذیب می‌کند.»

***

به‌ تازگی، «احمد توکلی» با ارسال نامه‌ای به رییسی که در رسانه‌ها نیز منتشر شد در مورد برخورد نامتعارف دستگاه قضا و استفاده از سبک ترین وثیقه «قول شرف» برای اتهام نماینده ابهر خبر داده‌ و ابراز نگرانی کرده ‌بود که «خاوری» دیگری شکل گیرد. عزیزی در این باره در گفتگویی گفت که می خواهد با علی لاریجانی در این مورد مشورت کرده سپس صحبت کند. عباسی همچنین توضیح داده که در جلسه پزشکیان و رییسی قرار است، معلوم شود که منشأ و پایه‌ این کار از کجا شروع شده و مشخص شود نحوه برخورد قوه قضاییه با این نماینده چطور بوده و اینکه اشتباه رخ داده از سوی قوه قضاییه بوده یا نماینده. او همچنین با تاکید بر مصونیت نمایندگی تاکید کرده، عزیزی نباید بازداشت می‌شده و هیات رییسه نیز از این موضوع اطلاعی نداشته است. وقتی هم او بازداشت شده، رییسی در سفر بوده از همین روی لاریجانی نمی توانسته با او ارتباط برقرار کند اما درنهایت این ارتباط برقرار شده و عزیزی آزاد می‌شود.»

خبر مهم هفته؛ محدودیت برای دیپلمات های ایرانی

رویترز از محدودیت شدید دیپلمات های ایرانی و خانواده آنها در نیویورک خبر داد. رویترز در این باره نوشت: «درخواست برای هرگونه تردد دیگری باید از پنج روز زودتر اعلام و از سوی اداره دفاتر خارجی وزارت امور خارجه آمریکا صادر شود. همچنین دفتر ایران در سازمان ملل باید اطلاعات سکونتی و اقامت هتلی اعضای خود را برای اخذ تاییدیه ارسال کند.»

دروغ هفته؛ سوءقصد به نماینده اصفهان

هفته جاری خبری مبنی بر سوء قصد به یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی منتشر شد. با پیگیری‌های بعدی مشخص شد، نماینده ذکر شده در این حادثه، حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، است. اما حجت الاسلام سالک در رابطه با اصل این ماجرا اظهار کرد: «حوالی ساعت ۲۰:۳۰ برای ضبط یک برنامه تلوزیونی در محدوده خیابان لبافی‌نژاد حاضر شدم؛ زمان حضورم، در خیابان‌های اطراف صدای تیراندازی هوایی مشکوکی شنیده می‌شد. در ادامه و پس از ضبط برنامه، صدای چند شلیک در حوالی ساختمان محل حضورم شنیده شده که پس از حضورم در صحنه، متوجه زخمی شدن محافظم از ناحیه ران پا شدم که البته حال وی نیز هم اکنون در شرایط مساعدی قرار دارد. به گفته شاهدان ۲ موتور هر کدام با ۲ سرنشین از محل حادثه متواری شده‌اند. بنده در صحنه تیراندازی‌ها حضور نداشتم و در حال حاضر در سلامت کامل هستم؛ در مورد انگیزه این افراد هم هنوز مورد مستندی در دست نیست و موضوع سوء قصد بودن این اتفاق هنوز مورد تأیید نیست.»

سوژه هفته؛ دادگاه محمدرضا خاتمی؛ کور شدن مشایی!

دو هفته پیش بود که آخرین جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی درباره انتخابات 88 برگزار شد و بعد از چند روز، حکم 2 سال حبس تعزیری هم به او برای ادعای تقلب در انتخابات 88 ابلاغ شد. بعد از این اتفاقات بود که محمدرضا خاتمی با توجه به علنی بودن دادگاه، مشروح دفاعیات خود را در 300 صفحه منتشر کرد. موضوعی که با واکنش‌هایی متعدد روبرو شد. در همین مقطع بود که افرادی مانند قاسم میرزایی نیکو و محمود صادقی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، که باید در این زمینه مجلس و به‌ ویژه فراکسیون امید وارد میدان شده و تشکیل جلسه بدهند. نهایتا هفته جاری بود که در حاشیه نشست علنی مجلس، اولین خبرها درباره جمع‌آوری امضا برای ارسال یک نامه و تذکر به وزیر دادگستری بابت حکم محمدرضا خاتمی روی خروجی خبرگزاری ها رفت. علی مطهری، نماینده مردم تهران، نخستین کسی بود که از این موضوع خبر داد. در ادامه خبر رسید، محمدرضا تابش متولی جمع‌آوری امضا برای تذکر به وزیر دادگستری بوده است و حتی درباره این نامه صحبت‌هایی هم با سیدمحمد خاتمی شده است اما وقتی نزدیک به 50 امضا پای این نامه به ثبت می رسد، اما و اگرها و البته اختلاف‌نظر‌ها هم آغاز می شود. چنان‌ که از یک ‌سو نوع متن نامه و عنوانش محل بحث اعضای این فراکسیون قرار گرفته و از سوی دیگر اختلاف‌نظرهایی حول محور اصل موضوع تدوین یا عدم‌ تدوین این نامه شکل می گیرد. در نهایت «جلال میرزایی»، عضو فراکسیون امید، در گفتگو با برنا در این باره گفت: «تجربه ثابت کرده اگر در این گونه مسائل مانند آقای خاتمی، بیانیه داده شود، ممکن است در تجدید نظر ۵ سال در نظر گرفته شود و دوران محکومیت افزایش یابد. باید عقلانی تصمیم بگیریم زیرا نمی‌توانیم  احساساتی رفتار کنیم. نامه دیگر نوشته نشد و به نظر می‌رسد منتفی شده است. اراده‌ای در این خصوص وجود دارد. آقای عارف پیگیر این موضوع است و به نظر می‌رسد در این باره مجددا با مقامات عالی قضایی در قوه قضائیه مذاکره کند.»

***

کانال احمدی نژاد مدعی شده که بینایی مشایی از دست رفته است. خبری که بر روی این کانال قرار گرفت و هنوز صحت و سقم آن تایید نشده است.

جنجال هفته؛ اظهارات آیت الله علم الهدی

آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی با طرح این سوال که چرا آقایان در مقابل ‌جولان زنان بدحجاب ‌عکس‌العملی نشان نمی‌دهند، گفت: «زن ناهنجار لاابالی با ولنگاری در خیابان این مملکت جولان دهد و آقایان مسئول عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. دختر خانمی که موهای پریشانت را بیرون می‌اندازی و تصور می‌کنی با ولنگاری آزادی بدان که با ولنگاری اسیر شهوترانی مردان هرزه هستی. در پرتو اقتدار نظام قانون عفاف و حجاب تصویب شد و شما آقا گفتی من مسئول دولت یا مجلس و یا مسئولیت وزارت و انتظامی و نظامی و همه گفتید قبول می‌کنم اما برابر اجرای یک قانون اصلی که مربوط به حفظ عظمت اسلام است قدم برنداشتید؛ صدها هزار شهید می‌ایستند و از توی مسئول مطالبه می‌کنند؟ چرا مسئولیت قبول کردی و فرمانده و رئیس دولت و وزیر شدی؟ زن ناهنجار لاابالی با ولنگاری در خیابان این مملکت جولان دهد و جنابعالی عملی نکنی؟ برای فروش کالا در نمایشگاه، دختران عوضی را کنار هم ردیف کنند و شما عکس‌العملی نداشته باشی؟ شما که وزیر این مملکت و مسئول این نمایشگاهی!» فائزه هاشمی در گفتگویی در این باره گفت: « اینکه خانمی حجابش کم است یا اینکه حجاب ندارد، مجوز توهین را به ما نمی‌دهد. عباراتی که این افراد به کار می‌برند حتی در روایات غیرمعتبر هم وجود ندارد چه برسد به قرآن.»

خبر مهم هفته؛ بازداشت طبری

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی دستگاه قضا، در نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این باره که ر روز‌های اخیر از طرف یکی از نمایندگان مجلس عنوان شد که معاون سابق قوه قضاییه به دلایلی بازداشت شده‌اند و همچنین یکی از نمایندگان مجلس در توییتی عنوان کرده که ظاهرا از ۶۳ حساب معروف قوه قضاییه، وجوهی در اختیار این متهم بازداشتی بوده و از طرفی دیگر شایعاتی حاکی از بازداشت یکی از منصوبان خانوادگی ریاست سابق قوه قضاییه مطرح شده است، گفت: «بنده از 2 نماینده مجلس که در این رابطه اظهارنظر کردند، گله دارم. به جهت اینکه قرار نیست کس دیگری سخنگوی قوه قضاییه باشد. اخبار قوه قضاییه را باید سخنگو و قوه قضاییه اعلام کنند، چرا نماینده‌ای که از محتوای پرونده بی اطلاع است، اظهارنظر می کند. وقتی از محتوای پرونده اطلاع ندارید و بر منصب قانونگذاری نشسته‌اید آیا سزاوار است بر اساس ذهنیات شخصی و بدون اطلاع از محتویات پرونده موضوعی را به افراد و اشخاص نسبت دهید؟ قطعا این موضوع با اخلاق و موازین حقوقی و قضایی سازگاری ندارد. اسماعیلی نیز در توضیحاتش در این رابطه گفت: «فردی که قبلا در حوزه ریاست، معاونت یکی از بخش‌ها بوده و برخی به‌ دلیل بی اطلاعی گفته‌اند که معاون رئیس قوه قضاییه بوده است، تحت‌ تعقیب قرار گرفت و پرونده‌ای تشکیل و در این ارتباط فرد مسئول که در آن حوزه شاغل بوده و برخی افراد دیگر بازداشت شده‌اند، این خبر صحت دارد. موضوع پرونده آنگونه که در بیرون مطرح می‌ شود، نیست. در حال حاضر چیزی که در این پرونده مطرح است، ناظر به ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده است. همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی پرونده‌های قضایی مطرح است، این پرونده تازه تشکیل شده و تحقیقات در حال انجام است. سخنگوی قوه قضاییه البته درباره آنچه در سوال خبرنگار به عنوان بازداشت فرد دیگری از منصوبین خانوادگی رییس سابق قوه قضاییه» مطرح شد نیز گفت که این خبر صحت ندارد.»

گفتنی است، پیش از سخنگوی قوه قضاییه، حسن نوروزی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، از بازداشت طبری خبر داده بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز