یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

باید از اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل استقبال کرد/ عربستان می‌داند عدم صدور نفت ایران به چه معناست/ رفتار عربستان دچار نوعی تناقض در ارتباط با ایران است

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۵:۳۰:۰۵
کد خبر: ۸۷۳۹۴۱
باید از اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل استقبال کرد/ عربستان می‌داند عدم صدور نفت ایران به چه معناست/ رفتار عربستان دچار نوعی تناقض در ارتباط با ایران است
یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: باید از اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل درباره مذاکره با ایران استقبال کرد و این موضوع را نشانگر بخش عقلایی حاکمیت تلقی کرد.

«صباح زنگنه»، نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی، درباره رفتار دوگانه عربستان در قبال ایران مبنی بر درخواست مذاکرات دیپلماتیک از یک سو و موافقت با حضور نیروی نظامی بیشتر آمریکایی‌ها در عربستان از سوی دیگر، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: باید از این اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل استقبال کرد و این موضوع را نشانگر بخش عقلایی حاکمیت تلقی کرد. عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل، فرد با تجربه‌ای بوده و سخن وی، نشان آن بخش عقلایی حاکمیت عربستان است که باید از آن استقبال کرد و امیدوار بود آن بخش بر سایر بخش‌ها غلبه کند و مجموعه تصمیم گیران حاکمیت در عربستان به چنین دیدگاهی معتقد باشند و ابزار آن را فراهم کنند. ایران نیز با عربستان در مسائل دوجانبه مشکلی ندارد هر دو در یک منطقه حضور دارند و زندگی می‌کنند و منبع درآمد اصلی آنها نیز از فروش نفت است. این همسایه مهم یعنی عربستان شاید به این درک رسیده باشد که عدم صادرات نفت ایران به چه معنا خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: دو کشوری که منبع درآمد اصلی آنها، نفت است، حمایت از تحریم‌های آمریکا در موضوع صادرات نفت دوستانه تلقی نمی‌شود و با این سخن نماینده عربستان در سازمان ملل هماهنگ نیست. به نظر می‌رسد این نوع قضایا به نوعی اشتباه در تشخیص عربستان درباره اینکه چه کشوری و چه کسی امنیت در منطقه و امنیت خاندان سعودی را می‌تواند، تامین کند، است. این خاندان، آمریکا را حامی امنیت خود می‌داند که اشتباه است که تلفات بسیاری برای عربستان و منطقه را به همراه داشته است.

صباح زنگنه عنوان کرد: یک سلسله ضایعاتی برای منطقه به دلیل وجود همین نگاه ایجاد شده است به ویژه از زمانی که نیروهای آمریکایی و متحدان آن پس از حمله صدام به کویت  وارد خاک عربستان شدند و مشکلات عربستان مضاعف شد. در همان تاریخ، علما و شخصیت های ملی عربستان نسبت به حضور نیروهای غربی به ویژه آمریکایی در خاک عربستان که به عنوان خاک حرمین شریفین است واکنش نشان دادند و آن را غیرقابل قبول و مردود دانستند.

وی در پایان بیان کرد: عربستان باید به یاد آورد موافقت مجدد برای حضور نیروهای آمریکایی در خاک عربستان نه تنها به معنای تناقض در مواضع سیاسی است بلکه نقض صریح قدسیت سرزمین حرمین شریفین است چراکه این خاک از زمان بعثت پیامبر به بعد محل ورود نیروهای قدرت خارجی نبوده است. حتی نیروهای بعد از جنگ جهانی اول و دوم، مجددا وارد خاک عربستان شدند و در جنگ آمریکا علیه صدام وقتی وارد عربستان شدند، همگان شاهد بودند القاعده، گروه‌های مخالف دولت عربستان به سبک و روش‌های مختلف به وجود آمدند و اقدام کردند. بنابراین نه تنها باید به مقامات عربستان این رخدادهای تاریخی را یادآوری کرد بلکه تناقض در مواضع را نمی توان حل کرد. پناه بردن به دولت و نیروهای کشورهایی که خود عامل بی ثباتی و ناامنی در کشورهای منطقه و جهان بوده اند تصمیم حکیمانه، عاقلانه و مصلحت آمیز نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز