خرازی بعد از دیدار با وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین:

اروپایی‌ها باید در برابر رفتار تحقیرآمیز آمریکا بایستند

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۱۹:۲۷:۵۴
کد خبر: ۸۷۷۵۱۷
اروپایی‌ها باید در برابر رفتار تحقیرآمیز آمریکا بایستند
رییس شورای راهبردی روابط خارجی بعد از دیدار با سانگ تائو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اروپایی ها می توانند در این مدت باقی مانده در خصوص برجام گامی بردارند گفت: اروپایی ها باید در برابر رفتار تحقیرآمیز آمریکا بایستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید کمال خرازی عصر یکشنبه بعد از دیدار با سانگ تائو وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین که در محل شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: در مورد برجام بحث و گفت و گو شد و توضیح دادیم که ما همواره نسبت به قول های برجام پایبند بودیم. یکسال صبر کردیم اما  زمانی که دیدیم اروپایی ها در جهت تحقق تعهدات خود هیچ گامی برنمی دارند براساس حقی که خود برجام به ما داده است بعضی از تعهدات را کاهش دادیم بنابراین دیگران هستند که مسوول شرایط فعلی هستند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهارکرد: ما برای امنیت کشورمان از هیچ چیز فروگذار نخواهیم کرد و در برابر تجاوزات بیگانگان خواهیم ایستاد و اساسا روحیه ایرانی روحیه تسلیم و تحقیر را نمی پذیرد و حاضر است که شرایط دشوار را تحمل کند ولی هیچ گاه حاضر نیست که دیگران تحقیرش کنند.

خرازی در خصوص سقوط پهپاد آمریکایی و گرفتن کشتی متخلف انگلیسی تاکید کرد: ما در تحقق حقوق خود و حفظ امنیت و ثبات کشور و منطقه قاطع هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص مهلت سوم ایران در برجام  و اینکه آیا اروپایی ها می توانند در این مدت باقی مانده در خصوص برجام گامی بردارند گفت: اروپایی ها باید در برابر رفتار تحقیرآمیز آمریکا بایستند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: آخرین سخن ترامپ را در مورد فرانسه دیدید که رییس جمهور این کشور را احمق نامید و این نشان می دهد که ترامپ چه موجود عجیبی است که حتی دوستان خود را تحقیر می کند، اینجا دیگر حیثیت اروپا مطرح است بنابراین اینجا تنها مساله منافع ایران مطرح نیست منافع خود اروپایی ها مطرح است .

خرازی گفت: اروپایی ها باید روزی روی پای خود بایستند و از استقلال و حیثت خود دفاع کنند و مساله برجام آزمایش بسیار بزرگی برای آنها است که چقدر ایستادگی خواهند کرد.

وی افزود: امیدواریم که با گفت و گوهایی که بین ایران و اروپا از جمله در کمیسیون مشترکی که این روزها تشکیل شده به راه حل هایی برسند که اروپایی ها علاوه بر تعهداتشان نسبت به برجام گام های موثری را در راستای توسعه روابط اقتصادی و مالی ایران و اروپا بردارند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی درباره حضور وزیرامورخارجه عمان در ایران برای میانجیگری بین ایران و انگلستان گفت: انگلیسی ها غیرقانونی نفت کش ایران را توقیف کردند و اصلا ربطی به آنها نداشته است.

خرازی افزود: اگر اتحادیه اروپا سوریه را تحریم کرده است به این معنا نیست که حق داشته باشند که کشتی که برای ایران است و به سوریه هم ارتباطی نداشته و نفت هم برای این کشور نمی برده توقیف کنند. این یک تجاوز آشکار و راهزنی دریایی است.

وی ادامه داد: ما در اینجا براساس قوانین بین المللی و تخلفاتی که کشتی انگلیسی کرده است  آن را توقیف کردیم بنابراین باید مراحل حقوقی را طی کند و اگر آنها زودتر نفت کش ما را آزاد کنند به طبع ما هم مراحل حقوقی کشتی انگلیس را تسریع می کنیم که کشتی آنها سرانجامش مشخص شود.

کمال خرازی در ادامه به محورهای دیدار خود با وزیر امور بین الملل چین اشاره کرد و گفت: در این دیدار در باره مشکلات مشترک ایران و چین از سوی آمریکا و زورگویی ها و تحریم های آمریکا که روز به روز نسبت به همه کشورها از جمله ایران و چین در حال افزایش است بحث و گفت و گو شد.

وی ادامه داد: ایران و چین نسبت به آینده خوشبین هستند که در اثر مقاومت و همکاری بتوانند این دوره را به خوبی بگذرانند و راه توسعه و ثبات را ادامه دهند.

خرازی یادآور شد: در این دیدار نقش ایران و چین در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در جهت ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت  و بر نقش ایران در تامین انرژی چین و نقش چین در توسعه اقتصادی و صنعتی ایران تاکید شد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این که هماهنگی و هم فکری خوبی بین ایران و چین وجود دارد گفت: این هماهنگی و هم فکری در حل مشکلات موجود و ادامه راه توسعه و همکاری بسیار مفید است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات تبادلات مالی بین ایران و چین نیز گفت: این مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا است. بانک های چینی با آمریکا ارتباط دارند و آمریکا آنها را تحریم می کند و با این کار می خواهد که آنها را تحت فشار قرار دهد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: دو کشور ایران و چین باید راه هایی را پیدا کنند که چگونه با وجود فشارهای آمریکا بتوانند روابط خود را ادامه دهند و علی رغم  وجود این فشارها همکاری های اقتصادی ایران و چین در سطح بالایی است و این نشان می دهد که دو دولت و ملت می توانند راه هایی را پیدا کنند که به همکاری خود ادامه دهند.

نظر شما