نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی:

شرکت‌هایی که بعد از اعمال تحریم های آمریکا از ایران خارج شدند، بدون شک ضرر کردند/ اکثر قطعه سازان از واردات قطعات خودرو ناراضی هستند

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۵:۲۵:۳۳
کد خبر: ۸۸۱۲۴۰
شرکت‌هایی که بعد از اعمال تحریم های آمریکا از ایران خارج شدند، بدون شک ضرر کردند/ اکثر قطعه سازان از واردات قطعات خودرو ناراضی هستند
نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت هایی که بعد از اعمال تحریم های آمریکا از ایران خارج شدند، بدون شک ضرر کردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ پس از ترک بازار ایران توسط شرکای خارجی به دلیل تحریم های ظالمانه غرب شاهد وارد شدن تشنج به بازار خودرو بودیم چرا که قبل از تحریم ها بجای استفاده از توان داخلی به یک وارد کننده قطعات تبدیل شده بودیم؛ اما تحریم ها با همه مشکلاتی که برای کشور ما بوجود آورد، باعث شد تا متخصصین داخلی از این شرایط استفاده کرده و در زمینه تولید داخلی و خودکفایی در محصولات، دست به اقدام بزنند.

چندی پیش بود که گروه صنعتی ایران خودرو عزم خود را جزم کرد تا با تقویت زنجیره ارزش تولید، محصول پژو 301 را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی به تولید برساند. بنابراین در خصوص افزایش توان تولید داخلی و کارهایی که نیاز است در این حوزه صورت بگیرد، با یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

«محمد رضا منصوری»، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درخصوص توان تولید داخلی در بحث خودروسازی گفت: شرکت هایی که بعد از اعمال تحریم های آمریکا از ایران خارج شدند، بدون شک ضرر کردند. همانطور که در بسیاری از مسائل مثل بنزین به خودکفایی رسیده ایم و دلال ها و سود جویان را حذف کرده ایم، امروز نیز می‌توانیم در بحث قطعه سازی به خودکفایی رسیده و بسیاری از مشکلات را حل کنیم؛ کما اینکه امروز کیفیت اجناس تولیدی ما نسبت به قبل بهتر شده است. بنابراین می‌توان سیاست هایی که در زمینه های دیگر بکار بردیم در بحث خودروسازی نیز مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه اکثر قطعه سازان ما در رابطه با وارداتی که از سوی خودروسازان انجام می‌شود، ناراضی هستند تشریح کرد: خودروسازان ما از خارج قطعه وارد می‌کردند در صورتی که ما می‌توانستیم آنها را در داخل کشور تولید کنیم اما هم اکنون که از سوی آمریکا تحریم شده ایم، مجبور هستند که سفارش های خود را به تولید کننده داخلی بدهند. اگر ما بتوانیم از ظرفیت داخلی استفاده کنیم حتما در بلند مدت می‌توانیم بسیاری از مشکلات فعلی را حل کنیم.

منصوری در پاسخ به این سوال که ما با توان داخلی خود توانستیم، پژو 301 تولید کنیم، اظهار کرد: البته من اعتقاد دارم که ما نباید بسیاری از وسایل را خودمان تولید کنیم چرا که ساخت داخلی هزینه تولید را بسیار بالای برده و باعث می‌شود که حجم تولید ما پایین بیاید؛ اما این مسئله را باید در نظر گرفت که امروز دانش فنی جوانان ما به حدی رسیده است که بتوانیم در علوم مختلف رشد کرده و به موفقیت برسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با گفتن این مسئله که ما باید در زمینه خودروسازی، خصوصی سازی انجام دهیم، تصریح کرد: ما باید میزان تولید خود را افزایش دهیم. همچنین بدنبال این باشیم که بومی سازی را به صورت کامل احیا کنیم تا در نهایت باعث رشد تولید تولیدکنندگان خود باشیم. اما ما باید این مسئله را بگونه ای پیش ببریم که با افزایش توان داخلی، هزینه های خودروسازان بیشتر نشود.

وی ادامه داد: قطعاتی که از خارج خریداری می‌شد بسیار گران برای ما تمام می‌شدند در حالی که با هزینه کم تر و با استفاده از توان داخلی می‌توانستیم همان قطعات را در داخل کشور تولید کنیم. اکنون با توجه به اینکه تحریم هستیم باید قطعات مورد نیاز کشور را خودمان بسازیم.

محمد رضا منصوری در پایان گفت: در کشور ما با توجه به اینکه در بحث خودروسازی رقابتی وجود ندارد و خودروسازان ما نیز دولتی هستند؛ در این شرایط شاهد آن هستیم که خودروسازان خرید خود را از خارج از کشور می‌کردند که باعث می‌شد هزینه ها به شدت بالا برود. اگر ما بخش خصوصی داشتیم به دلیل رقابتی که در آن وجود دارد می‌شد تا قطعات را با هزینه مناسب تر خریداری کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز