مینو خالقی:

دست اعظم طالقانی را می‌بوسم که با واکر به ثبت نام ریاست جمهوری می‌رود/ سیاست‌گذاری صدا و سیما با خواست جامعه تطابق ندارد/ امکان ورود زنان به رانت و فساد اقتصادی در مناصب مدیریتی خیلی کمتر است

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۵:۰۶:۳۴
کد خبر: ۸۸۳۳۰۸
دست اعظم طالقانی را می‌بوسم که با واکر به ثبت نام ریاست جمهوری می‌رود/ سیاست‌گذاری صدا و سیما با خواست جامعه تطابق ندارد/ امکان ورود زنان به رانت و فساد اقتصادی در مناصب مدیریتی خیلی کمتر است
مینو‌ خالقی گفت: من دست بانوی گرانقدری چون اعظم طالقانی را می‌بوسم که با همه مشقت ها و حتی با واکر می‌رود و برای ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند تا این مطالبه جامعه زنان را نشان داده و بر آن تاکید کند.

«مینو خالقی»، فعال سیاسی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا، درباره عملکرد فراکسیون زنان در مجلس دهم گفت: می‌توان گفت که بعضی از زنان مجلس تلاش خودشان را کرده‌اند. مثلا خانم‌های نماینده در بحث کودک همسری تا حد امکان تلاش کردند، در بحث شناسنامه دادن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، بسیار خوب ظاهر شدند. در این مجلس چه به همت فراکسیون زنان و چه کمیسیون اجتماعی، این تلاش‌ها صورت گرفته، اما در جایی دیگر با موانعی روبرو شده است. 

وی افزود: مثلا در بحث خروج زنان ورزشکار به خارج از کشور بدون اذن همسر یا ورود زنان به ورزشگاه ها، برخی نمایندگان زن، تلاش قابل ستایشی داشتند. نمی‌توانیم بگوییم که فراکسیون زنان تلاشش را نکرد.البته متاسفانه باید بگویم تنها تلاش عده ای از نمایندگان عضو فراکسیون زنان مجلس دهم، بروز و ظهور اجتماعی داشته است. شاید برخی شان نخواستند وارد به موضوعاتی شوند که برای آنها هزینه یا حاشیه داشته باشد.  

به نظر من برخی از زنان مجلس فعالیت‌شان چشمگیرتر، مشخص‌تر و پیگیری‌هایشان ملموس تر بود؛ چه در مباحث محیط زیستی و چه در مباحث اجتماعی مربوط به زنان و کودکان. 

خالقی با تقدیر از زنان مجلس گفت: در عین اینکه دست زنانی که این دوره به مجلس رفتند و در این زمینه‌ها تلاش کردند را می‌فشارم، انتقاد خود را هم نسبت به خانم‌هایی وارد می‌کنم که یا تصورشان فقط ورود سال‌های بعدشان به مجلس بوده و به همین جهت هیچ فعالیت مشخصی که در جامعه نمود پیدا کند از آنها ندیدیم. نمی‌دانم آیا آنها برای ورود به مجلس در سال‌های آینده نگرانی داشته‌اند یا در توان‌شان نبوده یا نخواستند رسانه‌ای عمل کنند و به نوعی غیررسانه‌ای عمل کردند که اگر اینگونه بوده من قضاوت‌شان نمی‌کنم. 

وی در تشریح عملکرد زنانی که در مجلس نماینده شهرستان‌ها هستند اظهار داشت: من حیث المجموع برخی از زنان مخصوصا نمایندگان تهران تلاش‌شان در این مباحث بیشتر بوده البته تا حدی هم باید به نمایندگان شهرستان‌ها حق داد چون بیشتر وقت آنها به مباحث محلی می‌گذرد و خیلی کمتر وقت می‌کنند به مباحث مهم ملی بپردازند. 

مینو خالقی درباره برخورد دوگانه صدا و سیما در ارتباط با زنان و مصاحبه با زنان کم‌حجاب در ایام انتخابات گفت: صدا و سیما نسبت به خیلی از مسائل برخورد دوگانه دارد. به شخصه تصور می کنم  سیاستگذاری صدا و سیما در بسیاری مسائل با خواست و نظر جامعه تطابق ندارد. آنها حتی برنامه هایی که از سوی مردم به عنوان پربازدید ترین ها و بهترین ها، مورد تقدیر خودشان قرار گرفته و جوایزی از سوی سازمان صدا و سیما به آنها تقدیم شده را، به راحتی از کنداکتور خود حذف می کنند.  

در عین تقدیر از برخی برنامه ها که می تواند جریان سازی خوبی داشته باشد، مثل ایرانگرد، سرزمین ما و عصر جدید اما متاسفانه گاه افرادی که به جهت حرکات عجیب و غریب در فضای مجازی دنبال کننده پیدا می کنند، بر صفحه تلویزیون ظاهر می شوند! 

عده‌ای که در فضای مجازی، عملا فعالیت شان هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد در تلویزیون با آنها مصاحبه می‌شود  و به حرکاتشان رسمیت بخشیده میشود اما برنامه‌ای مثل نود با آن میزان طرفدار که یکی از فعالیت هایش نقد جو مدیریت ورزشی کشور بود، متوقف می‌گردد.  

وی در پاسخ به این سوال که چرا مبحث زنان سیاسی می‌شود بیان داشت: 

این سوال کلی است، دلایل متعدد هم دارد. از مباحث عرفی و فرهنگ های غلط گرفته تا ساده ترین راهکار برای برخی مدیران مرد جهت حذف زنان از گردونه رقابتهای اجرایی و انتخاباتی.  

اما من گاه تصور می کنم دلیلش این موضوع باشد که وقتی زنان وارد عرصه  اجرایی ‌شوند امکان زد و بند  با کلنی های فاسد مالی، ورودشان به مباحث رانت و فساد اقتصادی به هر نحو نسبت به آقایان خیلی کمتر است. آمار اعلامی از سوی نهاد های شفا

فیت بین‌المللی نیز دراین زمینه حاکی از  آمار بسیار پایین تر فساد اقتصادی زنان در مناصب مدیریتی است. شاید دلیلش روحیه محافظه کارانه تر، احتیاط در تصمیم گیری ها و یا وجدان  بیشتر است . 

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با موانع حضور زنان در جایگاه‌های مدیریتی گفت: اگر ما خانم‌ها خود را درگیر سقف‌های شیشه‌ای بکنیم، نمی‌توانیم با امید به آینده، فکر و حرکت کنیم. من اعتقاد قلبی دارم که آینده  بهتر خواهد بود، بنابراین در این درصد های حضور زنان در مناصب مدیریتی نمی مانم. البته که برخی دیدگاهها همیشه مورد انتقاد من بوده و در راستای تغییر آن رویکرد هم بسیار تلاش کرده ام. مثلا وجود فرماندار زن یکی از مطالبات همیشگی من در وزارت کشور از متولیان امر بوده است که به صورت شایسته محقق نشده است و مطالبه آن همچنان باقیست. اما در عین حال پیشرفت هایی هم حاصل شده است. مثلا به تاکید وزیر کشور، استانداران، توصیه به استفاده از ظرفیت زنان در حداقل یکی از معاونت های استانداری شده اند که به نظرم کار ارزشمندی است و امیدوارم که ادامه پیدا کند. 

مینو خالقی در سوالی پیرامون کاندیدا شدن زنان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: زنان باید در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند تا وجود این مطالبه را نشان دهند. در سال ۹۵ سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و جزء ۵ بند ۱۰ این سیاست‌های ابلاغی، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، بود.  

 من تا این لحظه مشاهده نکردم که تفسیر مشخص و واضحی در مورد رجل سیاسی به معنای زن یا مرد بودن ارائه شده باشد و تصور میکنم این ابهام شایسته تفسیر اصل قانون اساسی نباشد چرا که یکی از مهمترین حقوق بشری یعنی حق انتخاب شدن را برای نیمی از جامعه محدود  و یا ممنوع می کند.  

وی  در پایان افزود: من دست بانوی گرانقدری  چون اعظم طالقانی را می‌بوسم که با همه مشقت‌ها و حتی با واکر می‌رود و برای ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند تا این مطالبه جامعه زنان را نشان داده و بر آن تاکید کند. این مسئله مهمی است و امیدوارم جامعه زنان هم از چنین حرکت هایی حمایت کنند تا خانمهای شایسته بیشتری با وجود آنکه پیش بینی می کنند نتیجه چیست، ثبت نام کنند، تا این مطالبه زنده نگه داشته شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز