کاردار سابق ایران در لبنان:

رژیم صهیونیستی جرات نمی‌کند که با پرچم خودش از تنگه هرمز عبور کند/ ائتلاف نظامی آمریکا نوعی هنجارشکنی است/ اسرائیل جاسوس آمریکا در ائتلاف نظامی خلیج فارس است

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۱۱:۲۵:۳۸
کد خبر: ۸۸۳۸۰۱
رژیم صهیونیستی جرات نمی‌کند که با پرچم خودش از تنگه هرمز عبور کند/ ائتلاف نظامی آمریکا نوعی هنجارشکنی است/ اسرائیل جاسوس آمریکا در ائتلاف نظامی خلیج فارس است
کاردار سابق ایران در لبنان گفت: ما مشروعیت نظام صهیونیستی را قبول نداریم و اصل ایجاد ائتلاف نظامی به بهانه حفاظت از کشتی‌های نفتی را هم قبول نداریم و این ائتلاف نوعی هنجارشکنی محسوب می‌شود. رژیم صهیونیستی جرات نمی‌کند که با پرچم خودش از تنگه هرمز عبور کند چرا که ما این رژیم را نامشروع و دشمن می‌دانیم بنابراین اسرائیل دست به این اقدام نخواهد زد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، روز سه‌شنبه در نشست پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امور خارجی کنست اعلام کرد که این رژیم در حوزه اطلاعاتی و دیگر حوزه‌ها به ائتلاف دریایی در خلیج فارس ملحق خواهد شد. این در حالی است که تنش‌ها در خیلج فارس بعد از توقیف نفتکش ایرانی و انگلیسی افزیش یافته است. پیشتر نیز بریتانیا برای شرکت در این ائتلاف نظامی اعلام آمادگی کرده بود. عذر ناموجه آمریکا، ایجاد امنیت و حفاظت از نفتکش‌ها در خلیج فارس است، امری که سال‌هاست با نظارت و اجرای قوانین حاکم بر این منطقه از سوی کشورهایی که در خلیج فارس مرز آبی دارند، به سهولت انجام می‌پذیرفت و ایران در ایجاد امنیت و مبارزه با دزدان دریایی نقش بسزایی را ایفا کرده است.

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه، در واکنش به این خبر و حضور احتمالی رژیم صهیونیستی در خلیج فارس گفت: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش‌زاست و هرگونه حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف خودخوانده، که وجود نامشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی ثباتی است را تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران آفرین و بی‌ثبات‌ساز در منطقه خلیج فارس تلقی می‌کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.»

در حالی که تخمین عواقب تحقق چنین خبری به سهولت امکان‌پذیر است و شش کشور عربی در حوزه خلیج فارس مرز آبی دارند و از ذی‌نفعان این منطقه محسوب می‌شوند اما نسبت به این خبر واکنش درخوری نشان ندادند. چنین به نظر می‌رسد که سیاست عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل که از سوی این رژیم صهیونیستی و آمریکا در دهه‌های اخیر مجدانه پیگیری شده، حالا تا حدودی منجر به نتایج ملموس شده است. اقدام بحرین به منظور تدارک میزبانی برای نسخه اقتصادی توافق موسوم به معامله قرن، سفر نخست وزیر اسرائیل به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از مصداق‌های این سیاست در ماه‌های اخیر است. اگرچه که افکار عمومی در عربستان و دیگر کشورها پذیرای چنین امری نیستند و انتقادات خود را به بدنه قدرت وارد می‌کنند.

«سیدهادی سیدافقهی»، کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه و کاردار سابق ایران در لبنان، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص حضور اسرائیل در ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس گفت: این ائتلاف نظامی چه مرده به دنیا بیاید و چه زنده، اسرائیل حق مشارکت در آن را ندارد. اسرائیل چون از نظر ما یک رژیم غاصب است حق ورود به این منطقه را ندارد و در صورت ورود با برخورد مواجه خواهد شد.

کاردار سابق ایران در لبنان با بیان اینکه اصل این ائتلاف مسئله‌ساز و هنجارشکن است، اظهار کرد: دولت‌ها حق ندارند با هم‌پیمانان خود در یک منطقه ائتلاف نظامی تشکیل بدهند. آیا آمریکا به ما اجازه می‌دهد که در خلیج مکزیک تشکل نظامی با عراق و سوریه و... ایجاد کنیم؟

وی افزود:  منطقه خلیج فارس متعلق به کشورهایی است که در این آبراه حیاتی ساحل دارند بنابراین آمریکا و رژیم صهیونیستی حق دخالت و بر هم ریختن قوانین این منطقه را ندارند. قوانینی ده‌ها و شاید صدها سال بر این منطقه حاکم بوده است و به آمریکا اجازه داده نخواهد شد که بخواهد، این قوانین را مختل، امنیت منطقه را به هم بریزد و فرصت ماجراجویی را برای کشورهای دیگر ایجاد کند. ضلع شمالی خلیج فارس متعلق به ما است و کشتی ها باید از سواحل کشور ما عبور کنند. همچنین سواحل جنوبی متعلق به عمان است و ما دو کشور حق دخل و تصرف در این منطقه را داریم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه ما مشروعیت نظام صهیونیستی را قبول نداریم، گفت: اصل ایجاد ائتلاف نظامی به بهانه حفاظت از کشتی‌های نفتی را قبول نداریم و این ائتلاف نوعی هنجارشکنی محسوب می‌شود. رژیم صهیونیستی جرات نمی‌کند که با پرچم خودش از تنگه هرمز عبور کند چرا که ما این رژیم را نامشروع و دشمن می‌دانیم بنابراین اسرائیل دست به این اقدام نخواهد زد.

سیدافقهی در تشریح اهداف اسرائیل برای پیوستن به این ائتلاف بیان کرد: ممکن است رژیم صهیونیستی دو هدف داشته باشد؛ یکی اینکه چون کشورهای زیادی از این ائتلاف استقبال نکرده‌اند، آمریکا ناچار شده که رژیم صهیونیستی را به این ائتلاف پیوند بدهد. هدف آنها به چالش کشیدن ایران است. حضور رژیم صهیونیستی قطعا موجب تحریک ایران می‌شود.

وی افزود: مسئله بعدی ایجاد جنگ روانی است؛ آنها می‌خواهند یک جنگ روانی اعمال کنند. مسئله بعد نیز انجام اقدامات جاسوسی و ضدجاسوسی توسط این کشور است. اسرائیلی‌ها در شناسایی و ضدشناسایی و در کارهای ریز و نرم حرفه‌ای هستند. تصور می‌کنم قصد دارند در صورت تشکیل این ائتلاف در این زمینه به آمریکایی‌ها کمک کنند.

سیدافقهی در خصوص عدم واکنش کشورهای عربی به حضور اسرائیل در خلیج فارس گفت: کشورهای عربی می‌گویند ما مبادرت به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی نمی‌کنیم تا زمانی که مشکل فلسطینی‌ها حل شود این پوشش سیاست‌های آنها است، چرا که عملا می‌بینیم که با رژیم صهیونیستی تبادل نظامی و همکاری‌های امنیتی دارند. ممکن است بگویند که اگر آمریکا نمی‌خواهد با ایران درگیر شود اجازه بدهیم اسرائیل با ایران درگیر شود اما برخورد نظامی با اسرائیل برای ما خیلی کم هزینه‌تر از برخورد نظامی با آمریکاست.

کاردار سابق ایران در لبنان در پایان گفت: قصد آمریکا ایجاد تنش با یک راهکار جدید است. این کشور می‌خواهد با ائتلاف در خلیج فارس به بهانه جلوگیری از دخالت‌های ایران، کشور ما را به عکس العمل وا دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز