یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

اصولگرایان می‌خواهند موج نارضایتی‌ها را بر سر لاریجانی‌ها سرریز کنند/ هجمه‌ها علیه ناطق نوری شبیه هجمه‌هایی است که علیه آیت‌الله هاشمی وجود داشت/ اصولگرایان می‌ترسند که ناطق نوری تبدیل به اکبر هاشمی رفسنجانی شود

۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - ۱۱:۲۱:۱۴
کد خبر: ۸۸۵۸۸۶
اصولگرایان می‌خواهند موج نارضایتی‌ها را بر سر لاریجانی‌ها سرریز کنند/ هجمه‌ها علیه ناطق نوری شبیه هجمه‌هایی است که علیه آیت‌الله هاشمی وجود داشت/ اصولگرایان می‌ترسند که ناطق نوری تبدیل به اکبر هاشمی رفسنجانی شود
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شماری از اصولگرایان امیدوار هستند و بدشان نمی‌آید که موج نارضایتی، سرخوردگی و عصبانیتی که نسبت به اصولگرایان در جامعه به وجود آمده است بر سر لاریجانی‌ها سرریز بشود.

«صادق زیباکلام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص هجمه‌هایی که اخیرا متوجه رئیس سابق قوه قضائیه شده است، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: سال‌هاست که یک موج نارضایتی و سرخوردگی از اصولگرایان به وجود آمده، مشابه همین موج هم در نتیجه عملکرد فراکسیون امید و عملکرد روحانی، نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان ایجاد شده است. اما شماری از اصولگرایان امیدوار هستند و بدشان نمی‌آید که این موج نارضایتی، سرخوردگی و عصبانیتی که نسبت به اصولگرایان در جامعه به وجود آمده است بر سر لاریجانی‌ها سرریز شود.

وی تاکید کرد: شاید برخی از اصولگرایان فکر می‌کنند که اگر لاریجانی‌ها را قربانی کنند و آنها را مقصر همه ناملایمات و کاستی‌ها بدانند، مقداری از غیظ و غضبی که در سطح جامعه نسبت به کل جریان اصولگرایی وجود دارد، کمی کاهش پیدا کند.

وی افزود: اما فکر می‌کنم که این به جایی نخواهد رسید زیرا مشکلات و بحران‌هایی که اصولگرایان با آن مواجه هستند به اندازه‌ای عمیق‌ و گسترده‌ است که به فرض اگر خاندان لاریجانی بالکل حذف و از قدرت کنار گذاشته شوند، این خشم و غیظی که در جامعه نسبت به اصولگرایان وجود دارد، از بین نخواهد رفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی گرایشات سیاسی علی لاریجانی و ناطق نوری آیا باید منتظر هجمه‌ها علیه ناطق نوری نیز باشیم، گفت: من قبول دارم که علیه ناطق نوری هم هجمه‌هایی وجود دارد ولی نوع هجمه‌هایی که علیه او وجود دارد، شبیه هجمه‌هایی است که علیه مرحوم آیت‌الله هاشمی وجود داشت.

زیباکلام با تاکید براینکه حملات به لاریجانی‌ها و ناطق نوری متفاوت است، بیان کرد: هجمه‌هایی که علیه لاریجانی‌ها به راه افتاده به این دلیل است که می‌خواهند اینها را سپر کنند و به مردم بگویند که مسئولیت همه مصیبت‌ها و بدبختی‌ها با لاریجانی‌ها هست اما در مورد ناطق نوری نگران هستند که او بتواند، مقداری از خلائی را که در نتیجه عملکرد روحانی در جبهه اصلاحات به وجود آمده است را پر کند و ناطق نوری تبدیل به یک اکبر هاشمی رفسنجانی جدید بشود و اصولگرایان با او مشکل پیدا کنند. این است که نوع و انگیزه حمله‌ای که به لاریجانی‌ها و ناطق نوری می‌شود با یکدیگر فرق می‌کند.

وی با بیان اینکه علی لاریجانی هیچوقت جز اصولگرایان افراطی نبود و مواضع سختی را در جناح راست اتخاذ نکرد، گفت: آیت‌الله صادق لاریجانی وقتی رئیس قوه قضائیه بودند مواضع تند و رادیکالی را اتخاذ می‌کردند؛ صرف نظر از اینکه اعتقاد داشتند یا محض خوشآمد حاکمیت این مواضع را اتخاذ می‌کردند اما به هرحال مواضعشان علیه آمریکا، عربستان، اصلاح‌طلبان، دگراندیشان و روشنفکران رادیکال بود اما علی لاریجانی هیچوقت مواضع تند و رادیکالی اتخاذ نکرد.

زیباکلام افزود: علی لاریجانی را ما باید جز طیف احمد توکلی، باهنر و ناطق نوری بدانیم. درست است که او جزو جریان اعتدالی اصولگرایی بوده اما نباید فراموش کنیم که به هر حال از دید اصولگرایان جز خاندان لاریجانی است و نمی‌شود که خاندان لاریجانی مورد هجمه قرار بگیرد و همه حملات متوجه صادق لاریجانی شود و کسی کاری به علی لاریجانی نداشته باشد، بلکه کل لاریجانی‌ها هدف هجمه‌ها قرار می‌گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نقش عملکرد صادق لاریجانی در شکلگیری هجمه‌های اخیر گفت: آنچه مسلم است عملکرد آیت‌الله صادق لاریجانی در قوه قضائیه چندان موفقیت‌آمیز نبوده است اما اگر به عقب برگردیم می‌توانیم این سوال را بپرسیم که آیا عملکرد شیخ محمد یزدی و مرحوم آیت‌الله شاهرودی مثبت بوده است؟

زیباکلام مشکل اساسی قوه قضائیه را عدم پاسخگویی قلمداد و اظهار کرد: مطلب این است که قوه قضائیه ما از یک مشکل اساسی و بنیادی رنج می‌برد. همه مصیبت‌هایی که متوجه قوه قضائیه بوده  به واسطه این است که قوه قضائیه پاسخگو نیست و مادام که قدرت باشد ولی پاسخگویی نباشد، نتیجه همین است.

وی در پایان گفت: مشکل قوه قضائیه این نیست که آیا آقای رئیسی در رأسش قرار دارد یا لاریجانی یا یزدی یا آیت الله شاهرودی؛ به واسطه اینکه هیچ نهادی قوه قضائیه را کنترل نمی‌کند این مشکلات و مسائل به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر پیش می‌آید.

خبرنگار: مهناز براتی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز