وزیر جهاد کشاورزی:

میزان اشتغال بخش کشاورزی به ۱۸.۵ درصد رسید/ خرید تضمینی گندم توسط دولت هر کیلوگرم ۱۷۰۰ تومان

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۰:۴۳:۵۶
کد خبر: ۸۸۶۲۳۹
میزان اشتغال بخش کشاورزی به ۱۸.۵ درصد رسید/ خرید تضمینی گندم توسط دولت هر کیلوگرم ۱۷۰۰ تومان
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار، میزان اشتغال بخش کشاورزی از ۱۸ درصد در سال ۹۰ به ۱۸.۵ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی، در آستانه گرامیداشت هفته دولت در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، اظهار داشت: طرح های بخش کشاورزی در راستای رونق تولید با اتکا به بهره وری هرچه بیشتر در استفاده از ظرفیت های منابع آب و خاک و ظرفیت های موجود اجرا می شود.

وی با اشاره به این که پس از خودکفایی کشور در تولید گندم، افزایش تولید دانه های روغنی با هدف کاهش وابستگی در روغن و کنجاله مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، افزود: با توجه به آب بر و تابستانه بودن عمده گیاهان روغنی، طرح توسعه کشت کلزا که محصولی پاییزه است و با استفاده از آب باران امکان تولید دارد در تناوب با کشت گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود.

حجتی اضافه کرد: با خودکفایی در گندم از طریق افزایش بهره وری، بخشی از این اراضی به کشت کلزا اختصاص می یابد که هم در افزایش تولید دانه های روغنی و هم تقویت و حاصلخیزی خاک موثر است.

 وی توسعه کشت چغندر پاییزه را از دیگر طرح های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش خوداتکایی در تولید شکر عنوان کرد و افزود: پشتیبانی های فنی، تامین بذر و ابزار و ماشین آلات مورد نیاز در زمینه کشت پاییزه چغندرقند انجام می گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان اشتغال بخش کشاورزی اظهار کرد: بر اساس آمار، میزان اشتغال بخش کشاورزی از ۱۸ درصد در سال ۹۰ به ۱۸.۵ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

حجتی گفت: اجرای طرح های جدید از جمله توسعه گلخانه ها در اشتغال بخش کشاورزی موثر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: توسعه گلخانه ها، دو چالش کم آبی و اشتغال کشور را حل می کند.

وی ادامه داد: کشت سبزی و صیفی در گلخانه ها در مقایسه با فضای باز موجب ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و احداث هر هکتار گلخانه حداقل ۱۰ شغل ایحاد می کند.

حجتی با اشاره به این که در ایجاد گلخانه ها، عقب ماندگی تاریخی داریم، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ حدود ۸ هزار هکتار گلخاه داشتیم که این میزان در حال حاضر به بیش از ۱۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان این که ۳ هزار هکتار گلخانه در سال گذشته احداث شده است، اظهار کرد: برای سال جاری ایحاد ۵۵۰۰ هکتار گلخانه پیش بینی شده است که با احداث این میزان، وسعت گلخانه های کشور تا پایان امسال به ۲۰ هزار هکتار می رسد.

حجتی ادامه داد: کشت های گلخانه ای علاوه بر افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال، غالبا خارج فصل و صادراتی هستند و از آنجایی که قیمت و مرغوبیت خوبی دارند، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می شوند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اجرای طرح آمایش سرزمین در بخش کشاورزی، بیان داشت: اجرای این طرح نیازمند الزاماتی مانند سیاست های تشویقی مانند طرح بکاشت و نکاشت و رعایت الگوی کشت است.

حجتی اضافه کرد: موضوع جهش قیمت ارز بر کاشت محصولات اساسی مثل چغندرقند اثر منفی گذاشته است و اغلب کشاورزان به خاطر عدم توازن قیمیتی به سمت کاشت هندوانه، گوجه فرنگی و خیار سوق پیدا کرده اند و متاسفانه در برخی مناطق، محصول روی دست کشاورزان مانده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که طرح های افزایش تولید محصولات اساسی با توجه به ظرفیت ها از سوی این وزارت پیگیری می شود، خاطرنشان ساخت: اجرای این طرح ها در مورد گندم به خودکفایی در تولید این محصول راهبردی منجر شد؛ در شکر در سال ۹۶ به مرز خودکفایی رسیدیم و در پنبه هم افزایش تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی حاصل شده است.

حجتی افزود: در دانه های روغنی نیز ضریب خوداتکایی از ۶ درصد در سال ۹۲ به ۱۶ درصد افزایش یافته است و امیدوارم از طریق توسعه کشت کلزا و بکارگیری بذرهای مناسب و تکنولوژی های روز بتوانیم وابستگی در روغن و دانه های روغنی کاهش یابد و کنجاله کلزا جایگزین کنجاله سویا شود.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای برنامه ای ۱۰ ساله و تحول در تکنولوژی ها و بذر، ضریب خوداتکایی در روغن به ۷۰ درصد افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد ضرورت تولید داخلی گندم گفت: گندم، غذای اصلی مردم و امنیت غذایی ما به این محصول وابسته است ضمن آن که صادرات گندم عمدتا توسط کشورهای پیشرفته صنعتی صورت می گیرد که علاوه بر حمایت از تولیدات کشاورزی خود، سالانه میلیاردها دلار برای محصولات صادراتی یارانه پرداخت می کنند و با این یارانه ها گندم بر روی کشتی هر تن ۲۸۰ دلار قیمت دارد.

وی ادامه داد: در زمینه گندم انتقاداتی مطرح می شود که چرا این محصول را تولید می کنیم زیرا با قیمت ارزان تر می توانیم آن را وارد کنیم مثلا در سال ۹۵ عده ای می گفتند ما می توانیم گندم خارجی را ارزان تر از گندم داخلی تامین کنیم زیرا هر کیلوگرم گندم خارجی ۹۰۰ تومان است در حالی که گندم را از کشاورزان داخلی ۱۰۵۰ تومان باید بخریم که من گفتم این ارزی که می خواهید گندم وارد کنید (۳۲۰۰ تومانی)، ارز نفتی و سرمایه بین نسلی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکثر کشورها به محصولات راهبردی، یارانه اختصاص می دهند از جمله ترکیه سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار در بخش کشاورزی یارانه می پردازد، آمریکا سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار و اروپا حدود ۲۰۰ میلیارد یورو یارانه می پردازد.

وی با بیان این که محصولات کشاورزی ما با توجه به قیمت جهانی، اکنون با ارز ۶ تا ۷ هزار تومان تولید می شود، اظهار داشت: اغلب کشورها اصرار دارند غذای اصلی مردم را خودشان تولید کنند؛ مثل ژاپن که با چند برابر قیمت جهانی برنج را تولید می کند و یا اروپا بعد از جنگ جهانی در حالی که در سویا به آمریکا وابسته بود با توسعه کشت کلزا، این محصول را جایگزین سویا در جیره غذایی طیور کرد.

حجتی با اشاره به این که در تولید نهاده های دامی به خاطر محدودیت منابع آب و تابستانه بودن، امکان تولید داخلی نداریم، درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی گفت: بر اساس بررسی های سازمان حمایت، در صورت اختصاص ارز نیمایی که در آن زمان ۹ هزار تومان بود، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تا حدود ۲۶ هزار تومان افزایش می یافت و دولت اصرار داشت تا گوشت مرغ از سفره مردم حذف نشود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر و با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، گوشت مرغ باید با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شود.

حجتی با اشاره به این که امسال نیز کشور در تولید گندم خودکفاست، اظهار داشت: بر اساس آمار و ارزیابی ها، پیش بینی ما این بود که امسال حدود یک تا یک و نیم میلیون تن بیشتر از نیاز کشور تولید می کنیم و کسری پارسال به خاطر خشکسالی را جبران می کنیم زیرا امسال ۲ برابر پارسال بارندگی داشتیم.

وی، قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال جاری را هر کیلوگرم ۱۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: امسال قیمت گندم صنف و صنعت هر کیلوگرم ۱۸۵۰ تومان تعیین شد و آنها خود واد بازار شدند و گندم مورد نیازشان را از کشاورزان خریداری کردند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تحویل گندم با قیمت هر کیلوگرم ۶۶۰ تومان به نانوایی ها و ۹۰۰ تا ۹۵۰ تومان به آزادپزها، تصریح کرد: از نظر ما خودکفایی در گندم محقق شده است و خرید گندم از کشاورزان ادامه دارد.

حجتی درباره قانون انتزاع گفت: زنجیره تولید از تامین نهاده تا سفره باید یکپارچه باشد و قانون انتزاع که عملا اجرای آن از سال ۹۳ آغاز شد، دارای سه بخش تولید، تامین و توزیع است که بخش های تولید و تامین در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود ولی بخش توزیع اعم از ارتباط با صنف و نظارت بر توزیع در اختیار این وزارت نبود.

وی بر لزوم توانمدسازی تعاونی ها برای ایجاد و تقویت زنجیره های تولید تاکید و خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد گوشت مرغ در کشور در قالب زنجیره تولید می شود به گونه ای که برخی از این زنجیره ها از تأمین نهاده ها، کارخانه خوراک دام، خدمات دامپزشکی، مرغ مادر و جوجه یکروزه، پرورش مرغ گوشتی، کشتارگاه و شبکه مویرگی را بر عهده دارند.

حجتی ادامه داد: در سال های اخیر تلاش کرده ایم تا تولیدکنندگان شیرخام در بخش فرآوری و کارخانه های لبنیات در بخش دامداری حضور فعال داشته باشند.

وی درباره قیمت خرید گندم در سال زراعی آتی گفت: ما علاقه مندیم قیمت گندم بر اساس قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی کشاورزان تعیین شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد پرداخت خسارت سیل به کشاورزان یادآور شد: مقداری عقب افتادگی در پرداخت خسارت سیل به بخش کشاورزی در استان های سیل زده داشتیم که پول، تأمین و به حساب استان ها واریز شده است و پرداخت ها زیر نظر ستاد حوادث استان ها انجام خواهد شد.

حجتی با تاکید بر این که به جای مدیریت بحران باید مدیریت ریسک سوق پیدا کنیم، اظهار کرد: به طور میانگین سالانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت اعم از خشکسالی، تر سالی، آفات و... به بخش کشاورزی وارد می شود و سهم صندوق بیمه کشاورزی در قانون بودجه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که کافی نیست.

وی افزود: بیمه کشاورزی یک بیمه حمایتی است و بیمه تجاری نیست و شرکت های بیمه به خاطر تاخیر احتمالی در پرداخت سهم دولت حاضر نیستند در بیمه کشاورزی سرمایه گذاری کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اذعان کرد: امروز آب کمتری در مقایسه با سال ۹۲ در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد؛ در پنج سال اخیر در راندمان آبیاری از ۳۷ درصد به حدود ۴۴ درصد رسیده ایم و بهره وری در آب در مرزعه سالانه به طور متوسط ۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ به ازای مصرف یک متر مکعب آب ۹۰۰ گرم محصول تولید می شد که این میزان در سال ۹۷ به بیش از ۱۳۰۰ گرم افزایش یافته است.

حجتی خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری در آب حاصل توسعه مکانیزاسیون، نشاکاری، توسعه گلخانه ها و سیستم های نوین آبیاری است.

وی گفت: در پنج سال اخیر یک میلیون هکتار سیستم های نوین آبیاری در کشور اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در دو سه سال اخیر با عنایت مقام معظم رهبری، اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته که در تاریخ کشور بی سابقه است.

وی گفت: کشاورزان به آثار مثبت اجرای طرح های آبخیزداری واقفند و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک به مهار روانآب ها و تقویت سفره های زیرزمینی و پوشش گیاهی کمک می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز