رئیس‌جمهور اوکراین:

نتانیاهو نسل‌کشی گلدمر را به رسمیت بشناسد

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۲۰:۱۴:۰۴
کد خبر: ۸۸۷۰۵۱
نتانیاهو  نسل‌کشی گلدمر را به رسمیت بشناسد
ولادیمیر زلنسکی گفت: از اسراییل می خواهم که گلدمر را به عنوان نسل کشی ملت اوکراین به رسمیت بشناسد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ولادیمیر زلنسکی روز دوشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو در کییف گفت: با تجلیل یاد دو میلیون قربانی هلوکاست از یهودیان اوکراینی، از اسراییل می خواهم که گلدمر را به عنوان نسل کشی ملت اوکراین به رسمیت بشناسد.
 وی خاطرنشان کرد که در چارچوب برنامه سفر دو روزه نتانیاهو به اوکراین، قرار است به همراه وی از مجموعه یادبود قربانیان اوکراینی هلوکاست به نام بابی یار در حومه کییف بازدید کند.  
گفتنی است، این نخستین سفر نخست وزیر اسراییل به اوکراین در ۲۰ سال اخیر به حساب می آید و نتانیاهو امیدوار است که حمایت صدها هزار اوکراینی مقیم سرزمین های اشغالی را در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام اسراییل که قرار است یک ماه دیگر برگزار شود، به دست آورد.
پارلمان اوکراین (رادا) در سال ۲۰۰۶ قانونی به نام گلدمر را برای گرامیداشت یاد قربانیان گرسنگی و قحطی اوکراین در سال های دهه ۱۹۳۰ میلادی در دوره شوروی سابق تصویب کرد.
دولت اوکراین مدعی است که در دوره شوروی سابق هشت میلیون اوکراینی بر اثر سیاست های دولت شوروی و غصب زمین و اموال از گرسنگی جان سپردند.
روسیه به عنوان میراث دار اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرده است که در دوره شوروی علاوه بر اوکراینی ها، اقوام دیگر ساکن شوروی ازجمله روسها نیز بر اثر گرسنگی سالهای دهه ۳۰ میلادی قرن گذشته جان سپرده اند و شمار قربانیانی که دولت اوکراین مدعی شده است، درست نیست و تعداد قربانیان اوکراینی کمتر از شمار اعلام شده از سوی دولت این کشور است.
تاکنون ۱۹ کشور نسل کشی اوکراین در دوره شوروی را به رسمیت شناخته اند.

نظر شما