معاون اجرایی رییس مجلس خبر داد؛

تجمیع واحدهای اداری پراکنده مجلس در مجموعه بهارستان

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۲۱:۵۰:۵۹
کد خبر: ۸۸۷۰۶۴
تجمیع واحدهای اداری پراکنده مجلس در مجموعه بهارستان
غلامرضا نوری گفت: پایان دادن به پراکندگی جغرافیایی ساختمان‌ها و ادارات و واحدهای وابسته مجلس شورای اسلامی در سطح شهر از جمله اداره کل بودجه و امور مالی و اداره کل سلامت از جمله آثار احداث ساختمان‌ اداری و کمیسیون‌های جدید است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، "غلامرضا نوری" معاون اجرایی رییس مجلس با تبریک عید سعید غدیر و آرزوی پیوند و پیمان همیشگی ملت با شجره طیبه امامت و ولایت و خوشامدگویی به حاضران در مراسم افتتاح ساختمان اداری و کمیسیون های مجلس، گفت: امیدوارم دستگاه‌های دست اندرکار به ویژه شهرداری تهران، نسبت به تکمیل زیرساخت‌های شهری در اطراف بهارستان، تامین آسایش همسایگان مجلس شورای اسلامی، تسهیل تردد و مراجعه مردم شریف کشورمان به خانه ملت بیش از پیش اهتمام ورزند.
‌وی با ذکر خلاصه‌ای از وضعیت موجود ابنیه مجلس افزود: از آنجایی که در حال حاضر قوه مقننه و زیرمجموعه‌های آن در قسمت‌های مختلف شهر تهران پراکنده‌ هستند، ارتباط کاری ایجاب‌ می‌کند که تمامی این مجموعه‌ها در یک محل جغرافیایی گردهم آیند.
نوری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ۱۲۴۶ نفر کارمند دارد، اظهار کرد: کارکنان مجلس در محوطه اصلی و ساختمان‌های پراکنده اطراف مشغول به خدمت‌ هستند که بخش اعظم ساختمان‌های مذکور مستهلک و فاقد کارآیی لازم از لحاظ اداری‌است.
معاون اجرایی رییس مجلس ادامه داد: دستگاه‌ها و واحدهای وابسته به مجلس، در ۵۰ واحد اداری در مناطق مختلف شهر تهران از مساحت ۴۹ متر مربع تا مساحت‌های بالاتر با متوسط عمر بالای ۳۰ سال و بعضاً بالای ۶۰ سال مستقر هستند و حتی تعدادی از این واحدها غیر ایمن اعلام شده است که باید به این مشکل، معضلات دیگری مانند هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری و هزینه‌های ثابت و جاری خدمات و عدم ایمنی کافی را هم اضافه کرد.

تجمیع واحدهای اداری پراکنده مجلس در مجموعه بهارستان
وی اضافه کرد: با هدف تمرکز واحدهای وابسته در یک مکان جغرافیایی و در جهت مدیریت بهینه و افزایش بهره‌وری و کارآیی در انجام مأموریت‌های خطیر محوله و با ملاحظات دقیق اقتصادی، مدیریتی، سیاسی و امنیتی تدبیر و تلاش شده است با اجرای طرح توسعه بهارستان این مهم محقق گردد.
نوری در توضیح ضرورت اجرای طرح توسعه بهارستان، گفت: کمبود شدید فضای اداری برای دیدارهای مردمیِ نمایندگان به نحوی است که هم اکنون در ساختمان دفاتر در یک اتاق چهار نماینده حضور دارند و مردم با این شرایط با وکلای خود ملاقات می‌کنند که این شرایط موجب شد مکانی متناسب با شان مردم و وکلای آنها فراهم شود.
معاون اجرایی رییس مجلس شورای اسلامی مستهلک بودن ساختمان‌های فعلی را نیز که در مواردی قدمت آن‌ها به ۶۰ سال‌ می‌رسد یکی دیگر از دلایل ضرورت اجرای طرح توسعه بهارستان دانست و تصریح کرد: تجمیع کمیسیون‌ها و بخش‌های اداری مربوطه، صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری، حل مشکل اسکان نمایندگان شهرستان‌ها به ویژه نمایندگان جدیدالورود، پایان دادن به پراکندگی جغرافیایی ساختمان‌ها و ادارات و واحدهای وابسته مجلس شورای اسلامی در سطح شهر از جمله اداره کل بودجه و امور مالی و اداره کل سلامت از جمله آثار احداث ساختمان‌ اداری و کمیسیون‌های جدید است.
نوری ادامه داد: تجمیع اداره کل توسعه منابع انسانی، اداره کل مهندسی و پشتیبانی، بخشی از دبیرخانه، بخشی از اداره تنقیح قوانین، دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین، دبیرخانه پدافند غیرعامل، مدیریت ارتباطات مردمی حوزه ریاست، هیأت تخلفات اداری، هیأت مرکزی گزینش، دیوان محاسبات کشور، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد، دبیرخانه شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ساختمان جدید از دیگر دلایل ضرورت اجرای طرح توسعه بهارستان است.
وی به دلایل انتخاب محل فعلی برای اجرای طرح توسعه بهارستان اشاره کرد و توضیح داد: لزوم ادامه یک سیر قهری تاریخی و اداری، سابقه تاریخی و بیش از یکصد ساله تشکیل مجلس قانونگذاری در بهارستان، استفاده بهینه از امکانات موجود به ‌ویژه زمین و در نتیجه کاهش استفاده از منابع عمومی و صرفه‌جویی در هزینه‌های ثابت مربوط به زیرساخت سنگین خدماتی نظیر برق موجب انتخاب محل فعلی برای اجرای طرح توسعه بهارستان شد.
معاون اجرایی رییس مجلس همچنین تسهیل و تسریع در ارتباطات صحن و کمیسیون‌ها و بخش‌های اداری و پژوهشی مربوطه، کوچک کردن محدوده طرح توسعه بهارستان و تجمیع کلیه عوامل قوه مقننه در مجموعه بهارستان، تسهیل ارتباط مردم با قوه مقننه، تأمین مسکن برای ‌نمایندگان شهرستان‌ها در کنار مجلس و واقع شدن در مجموعه تاریخی باغ بهارستان را از جمله دلایل پیش بینی محل فعلی برای احداث ساختمان اداری و کمیسیون های مجلس برشمرد.
نوری درآمد حاصل از فروش ساختمان‌ها و املاک آزاد شده‌ صرف اجرای طرح توسعه‌ را از جمله مزایای اجرای طرح توسعه بهارستان خواند و بیان کرد: واریز مازاد درآمد حاصل از فروش املاک آزاد شده به خزانه عمومی، فراهم شدن امکان توسعه شهری برای شهرداری و همسایگان محل به واسطه محدود کردن توسعه مجموعه بهارستان از شمال به خیابان مجاهدین اسلام، از شرق به خیابان آجانلو، از غرب به خیابان شهید مصطفی خمینی و از جنوب به انتهای محدوده خانه‌های سازمانی و آزادسازی بخشی از محدوده طرح توسعه بهارستان نیز با احداث ساختمان اداری و کمیسیون‌ها محقق می‌شود.
وی ادامه داد: حفظ ‌بافت تاریخی و کارکرد مردمی میدان بهارستان به عنوان مرکز رجوع مردمی و محل وقوع حوادث مهم تاریخ معاصر کشورمان، تبدیل ساختمان مشروطه و ملحقات آن به موزه قانون جهت بازدید عموم مردم و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری تأمین مسکن نمایندگان شهرستان‌ها نیز از جمله مزایای اجرای طرح توسعه بهارستان است.
نوری گفت: با ایجاد زیرگذر خودرویی برای خیابان شهید مصطفی خمینی در محدوده میدان ابن سینا تا چهارراه امیرکبیر و تبدیل آن به پیاده‌راه و اتصال به میدان بهارستان و محدوده اطراف ساختمان مشروطه، در این منطقه شهر یک پارک و فضای سبز برای استفاده عموم فراهم می‌شود.
معاون اجرایی رییس مجلس اظهار کرد: خانه‌های سازمانی نمایندگان با۷۰ واحد و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در فاز نخست، ساختمان کتابخانه و مرکز پژوهش‌ها با حدود۶۰‌ درصد پیشرفت فیزیکی، سه بلوک مربوط به دفاتر نمایندگان با حدود ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی، پارکینگ طبقاتی و تونل زیرزمینی ارتباطی با ظرفیت ۴۳۰ دستگاه خودرو -که امروز تحویل موقت می‌شود تا به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد-، ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی که بحمد الله امروز شاهد بهره‌برداری از آن هستیم از جمله پروژه‌هایی است که در طرح توسعه بهارستان اجرا شده و خواهد شد.
سادگی و پرهیز از تجمل در احداث ساختمان‌های مجلس
وی در تشریح ‌تاریخچه پروژه توسعه بهارستان اظهار کرد: عملیات طراحی و اجرای ساختمان اداری و کمیسیون‌ها به عنوان بخشی از پروژه طرح توسعه بهارستان در اردیبهشت سال ۹۰ آغاز و در ابتدای امر، سازمان عمرانی مناطق شهرداری به عنوان کارفرما عهده‌دار اجرای پروژه شد.
نوری ادامه داد: پس از گذشت سه سال و به واسطه تغییرات پیش آمده در طرح و مشکلات متعدد قراردادی، تنها اسکلت پروژه به همراه سقف‌های طبقات به اتمام رسید، اما به جهت برون رفت از شرایط رکود، مطابق توافقات صورت گرفته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عهده‌دار اجرای باقیمانده عملیات شد.
وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۳ شرکت ثامن‌سازه عرش به نمایندگی از سوی بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان پیمانکار اصلی عهده‌دار مسئولیت‌های اجرایی طرح توسعه بهارستان شد، اضافه کرد: در بهمن ماه سال ۹۳ و با ورود سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی به‌ پروژه و همچنین اتمام حل و فصل اختلافات پیمانکاران قبلی، روند اجرایی پروژه با جدیت بیشتری پیگیری و تسریع شد.
معاون اجرایی رییس مجلس ادامه داد: با ابلاغ تغییرات در نقشه‌های اجرائی توسط کارفرما در اسفند ماه ۹۵، تمامی ظرفیت‌ها و توان فنی و اجرایی پروژه و مجموعه ثامن سازه عرش به‌کار گرفته شد تا مطابق برنامه زمانبندی، پروژه به اتمام رسد.
نوری با بیان اینکه در مرداد ماه سال ۹۶مجری طرح‌های عمرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عهده‌دار تکمیل پروژه شد، بیان کرد: علیرغم موانع قهری ‌پیش آمده بواسطه شرایط تحریمی و افزایش نرخ ارز، این مهم سرانجام در نیمه نخست سال ۹۸ تحقق یافت و پروژه ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی پس از فرازونشیب‌ها با یاری خداوند متعال به بهره برداری رسید.
وی سیستم سازه‌ای برای مقاومت در برابر بارهای ثقلی، قاب خمشی فولادی ویژه، مقاومت دو ساعته اسکلت در برابر حریق بواسطه اجرای پوشش محافظ، طراحی و کنترل سازه بر مبنای آخرین استانداردها و ضوابط آئین نامه‌ای را از جمله ویژگی‌های سازه‌ای ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس برشمرد.
معاون اجرایی رییس مجلس گفت: پرهیز از تجملات متعارف روز، توجه به ایمن‌سازی و رعایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده حداکثر از نور طبیعی و علی‌الخصوص استفاده از حداکثر توان تولید داخلی و رعایت کامل استانداردهای روز از جمله ویژگی‌های عمومی معماری ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس است.


ویژگی‌های فنی ساختمان جدید
نوری نمای شیشه‌ای و ترکیب آن با بتن مسلح شده توسط الیاف شیشه ای (GFRC)، چهار هسته مرکزی بتنی جهت تامین ارتباط عمودی در مواقع اضطرار و بحران را نیز ویژگی‌های عمومی معماری طرح توسعه بهارستان خواند.
معاون اجرایی رییس قوه مقننه سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کنترل کلیه تجهیزات مکانیکی و الکتریکی به صورت هوشمند را از ویژگی‌های تاسیسات برق ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس دانست و اضافه کرد: برق‌رسانی به تمامی طبقات بوسیله سیستم باسداکت (تهیه شده از تولیدات داخلی)، سیستم آنتن مرکزی و پیجینگ تحت شبکه و هوشمند برای کل ساختمان و تامین برق اضطراری از جمله امکانات برقی به کار رفته در طرح توسعه بهارستان است.
وی همچنین ادامه داد: سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر و کاملا هوشمند برای کل ساختمان، سیستم برق بدون وقفه (UPS) جهت کلیه مصرف کنندگان و۱۲ دستگاه آسانسور از جمله ویژگی‌های تاسیسات برق ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس است.
معاون اجرایی رییس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: ‌سیستم موتورخانه مرکزی با قابلیت کنترل از طریقBMS، بهره مندی از ۱۰ دستگاه هواساز جهت تامین هوای تازه کل ساختمان، سیستم تهویه مطبوع ترکیبی، ۴ دستگاه چیلر تراکمی (تهیه شده از تولیدات داخلی) و۳ دستگاه دیگ آب گرم فولادی (تهیه شده از تولیدات داخلی) از جمله ویژگی‌های تاسیسات مکانیکی ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس است.
نوری اظهار کرد: فضاهای اداری در ۲۴۵ اتاق بزرگ و کوچک، یک سالن کنفرانس(آمفی تئاتر) با گنجایش ۳۰۰ نفر در طبقات منفی ساختمان به عنوان رزرو صحن علنی، ۱۶ سالن کمیسیون با گنجایش ۶۶ نفر برای هر سالن، یک سالن کمیسیون تلفیق با گنجایش ۱۲۸ نفر و یک سالن چند منظوره با گنجایش ۱۲۰ نفر، ۲۶ اتاق شیشه‌ای جلسات، نمازخانه و وضوخانه خواهران و برادران، پارکینگ، فضاهای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی (موتورخانه)، فضاهای پشتیبانی و انبار از جمله  کاربردهای ساختمان اداری و کمیسیون‌های مجلس است.
معاون اجرایی رییس مجلس ضمن تشکر و تقدیر از حمایت‌ها و هدایت‌های مدبرانه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکترلاریجانی، گفت: تاکیدات فنی ایشان موجب استفاده حداکثری و بهینه از زیرساخت ایجاد شده و حذف فضاهای غیرمفید که و موجب افزایش قابل توجه فضای مفید اداری در ساختمان شد.
نوری اضافه کرد: از تمامی عوامل اجرایی از جمله اعضای محترم شورای راهبری طرح توسعه مجلس شورای اسلامی، وزیر محترم راه و شهرسازی، ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه، مدیرعامل محترم سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی، فرماندهان محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت محترم هماهنگ کننده سپاه و دفتر طرح و توسعه مجلس شورای اسلامی به پاس همکاری در اجرای طرح توسعه بهارستان تشکر می‌کنم.
وی به زحمات عوامل محترم سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی اشاره کرد و ادامه داد: از شرکت نقش جهان پارس (مشاور عالی)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، موسسه شهید رجایی، شرکت ثامن سازه عرش، مجری طرح‌های عمرانی سپاه، شرکت تدبیر ساحل (مشاور جزء)، شهرداری محترم تهران و شهرداری منطقه ۱۲ و ناحیه مربوطه، مدیران محترم شرکت‌ها و ادارات آب و فاضلاب ، برق و گاز ‌تهران و نواحی مربوطه، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، سازمان عمران مناطق شهرداری تهران، تمامی پیمانکاران، مشاورین و عواملی که در هر مرحله از این فرآیندها زحمت کشیده اند به ویژه مهندسان، تکنسین‌ها و کارگران زحمتکش، مجموعه همکارانم در مجلس شورای اسلامی و شما بزرگواران حاضر در این محفل قدردانی می‌کنم.
معاون اجرایی رییس مجلس در پایان گفت: اظهار امیدواری کرد که با تداوم تلاش و مساعدت همه عوامل دست اندر کار به زودی شاهد بهره‌برداری از بقیه پروژه‌های طرح توسعه بهارستان باشیم.

نظر شما