رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی:

بدون ایران‌، امنیت منطقه تضمین نخواهد شد/ مشکل ما با آمریکا استراتژیک و بر سر جهان بینی است/ اگر دوستان ما از ما کمک بخواهند به آنها کمک می‌کنیم/ به حقوق و راه مردم ایران احترام بگذارید

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۱۰:۵۰:۲۷
کد خبر: ۸۸۷۸۳۱
بدون ایران‌، امنیت منطقه تضمین نخواهد شد/ مشکل ما با آمریکا استراتژیک و بر سر جهان بینی است/ اگر دوستان ما از ما  کمک بخواهند به آنها کمک می‌کنیم/ به حقوق و راه مردم ایران احترام بگذارید
رئیس جمهور گفت: بدون ایران‌، امنیت منطقه تضمین نخواهد شد. مشکل ما با آمریکا استراتژیک و بر سر جهان بینی است. تصمیم بگیرید به حقوق و راه مردم ایران احترام بگذارید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ «حسن روحانی»، رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی گفت:  فشار اقتصادی به ما وارد کردند که در واقع  این فشار بر زندگی مردم بود اما در عین حال فرصت های خوبی برای ما به وجود آمد. آمریکا در هیچ برنامه ای در این منطقه موفق نیست.

روحانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی خطاب به آمریکا  بیان داشت: همه ی آرزوهای آمریکا برباد رفت. شما چه کردید؟ آیا جایگاه خود را در منطقه تثبیت کردید ؟ آیا توانستید اسراییل را در جایگاه جدید قرار دهید؟در کجا شما موفق بودید؟

وی افزود: شما گفتید ما از عراق خارج می شویم اما دروغ گفتید، چند سال است که می گویید می خواهید از خلیج فارس خارج شوید و به نوچه خود انگلیس واگذار کنیم اما نرفتید و در همه کارها کمک حال متخلفین بودید.

روحانی ادامه داد: ما مشکل تفکر جهان بینی و استراتژیک با آمریکا داریم. آمریکایی ها می‌گویند هرچه ما می گوییم درست است اما در دنیای امروز این مسئله قابل پذیرش نیست و هیچکس حتی دوستان خود آمریکایی ها نیز این نوع جهان بینی را  قبول نمی کنند. تفکر اینها این است که عالم را یا می‌خریم یا تصرف می کنیم که این تفکر جایی ندارد.

وی عنوان کرد: در روزگاری زندگی می‌کنیم که همه ملت ها قابل احترام هستند، ما معتقدیم که مردم هر کشور محترم هستند نه کس دیگری.مبنای ما رای و نظر مردم  است التبه نه تنها در داخل کشور بلکه در همه جای دنیا است. امروز ما مواجه هستیم با کشور هایی که این مسائل را قبول ندارند. وقتی می‌خواهند افغانستان را اشغال کنند از دولت و مردم اجازه نمی‌گیرند،  اگر در یمن کشتار می کنند از مردم نظر خواهی نمی کنند.

رئیس جمهور  تصریح کرد: آمریکایی ها دموکراسی را قبول ندارند. ایران می گوید آبراه های بین المللی باید برای همه امن باشد. سالها ایران از کشتی های ایران در باب المندب محافظت می کرده است. ایران به دنبال منفعت خود در مبارزه با تروریسم نیست و اگر دوستان ما از ما کمک بخواهند باید به آنها کمک می کنیم و یقینا در کنار آنها خواهیم بود. منطق ما با آمریکا تفاوت دارد. مشکل ما با آمریکا استراتژیک و بر سر جهان بینی است. حال که دشمنان ایران، منطق را نمی‌پذیرند اینجا جایی نیست که با منطق پاسخ دهیم. در برابر زور منطق پاسخگو نیست وقتی کشوری می خواهد زور را به کار ببرد، دیگر میز مذاکره به درد نمی خورد. وقتی آن کشور از پهپاد، موشک، و... استفاده می کند ما باید به دنبال قدرت نظامی خود برویم. بنابراین اینجاست که آن باور ۳۷۳ شکل می گیرد.

وی ادامه داد: در قدرت دفاعی توانمندی خوبی داریم و این مسئله را چند بار تَکرار کرده ام. صنعت نظامی‌ ما باید تمام شرکت های خصوصی را به کار گیرد. در زمان جنگ وقتی به توپ و خمپاره نیاز داشتیم از کارخانه های خود استفاده کردیم و همه آنها را بکار گرفتیم. بنابراین هر جا که ما می توانیم به صنعت غیر دفاعی کمک کنیم باید ورود کنیم. در صنعت دفاعی باید در کنار هم باشیم.

روحانی تاکید کرد: باید با هر کشوری که با ما دوست است همکاری کنیم. باید به صورت مشترک تانک، بالگرد، و... بسازیم. اگر بتوانیم با کشور های دوست مشارکت در ساخت داشته باشیم ارتباط ما مستحکم تر خواهد و هزینه ها نیز کاهش خواهد داشت.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما باید بتوانیم در تجارت صنایع دفاعی فعالیت مشترک انجام دهیم و کنار یکدیگر باشیم، می دانیم همسایه هایی داریم که در زمینه هایی پیشرفته تر، متناسب و ضعیف تر از ما هستند که با مشارکت می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. اگر روحیه، نشاط و امید نباشد ۱۰۰ باور ۳۷۳  نیز بسازیم باز هم به نتیجه نخواهیم رسید بنابراین ابتدا باید به باور و ایمان برسیم تا از پس مشکلات بر بیاییم.

روحانی گفت:  خطاب به آمریکایی ها می‌گوییم که راه اشتباهی را انتخاب کرده اند و هیچ سودی نیز تا کنون نبرده اند. فرض کنید به مردم ایران فشار وارد کردید آیا این مردم می توانند کینه شما را از دل خود  بیرون کنند. 40 سال پیش تمام شد چرا شما نمی توانید واقعیت را درک کنید آیا کامپیوتر شما خراب شده است؟ تصمیم بگیرید به حقوق و راه مردم ایران احترام بگذارید ما مردمی نیستیم که با زور و تحریم و فشار، کوتاه بیاییم.

رئیس جمهور ادامه داد: بدون ایران‌، امنیت منطقه تضمین نخواهد شد. ایران برای امنیت کامل برای همه در این آبراه آماده است. دوستان خود را تشویق نکنید که با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی نداشته باشند. آبراه های امن در هر کجای دنیا باید برای همه امن باشد و ما برای دفاع و دوستی  آماده ایم و در هر شرایطی در برابر هر تجاوز نیز ایستاده ایم.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز