دیپلمات پیشین ایران:

بعید است عربستان در حملات اسرائیل دست داشته باشد/ اسرائیل نمی‌خواهد روابط ایران با آمریکا و عربستان بهبود یابد

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۱۰:۰۸:۳۴
کد خبر: ۸۹۲۵۱۷
بعید است عربستان در حملات اسرائیل دست داشته باشد/ اسرائیل نمی‌خواهد روابط ایران با آمریکا و عربستان بهبود یابد
یک دیپلمات سابق گفت: اسرائیل بیشتر در صدد دور کردن کشورهای منطقه از یکدیگر است و نمی خواهد روابط ایران با آمریکا و عربستان بهبود یابد.

«نصرت‌الله تاجیک»، کارشناس مسائل منطقه‌ای و سفیر اسبق ایران در اردن، درباره اهداف اسرائیل به ویژه نتانیاهو از حمله به محور مقاومت از جمله حمله اخیر به پایگاه‌های حشدالشعبی و همچنین سوریه و لبنان و احتمال دست داشتن عربستان در این برنامه‌ریزی‌ها به گفته نشریه انگلیسی، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: هدف اصلی نتانیاهو از این حملات برای مصرف داخلی است. از آنجایی که انتخابات اسرائیل نزدیک است نتانیاهو تلاش می‌کند با دامن زدن به تشنج در منطقه، حضور خود را به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی تثبیت کند. همچنین نتانیاهو علاقه‌مند به بهبود روابط منطقه‌ای ایران نیست چراکه هر زمان که بوی بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه‌ای مانند عربستان و فرامنطقه‌ای مانند آمریکا به دماغ اسرائیل برسد، تلاش می‌کند با یک سلسله اقدامات تشنج‌آفرین، بتواند ایران را به اقدام عکس‌العملی وادار کند که این اقدام ممکن است یا از سوی ایران و یا از سوی محور مقاومت، صورت گیرد. اسرائیل از این طریق سعی می‌کند آستانه تنش در منطقه را بالا نگه دارد.

این دیپلمات سابق افزود: در حال حاضر هدف دیگری از این اقدامات وجود دارد و آن این است که در پی سلسله اقداماتی که در خلیج فارس رخ داد از جمله ماجرای نفتکش‌ها و پهپادها که در حقیقت به نوعی هم پیمانان آمریکا در منطقه، اینکه آمریکا از آنها در مقابل ایران حمایت صددرصدی به عمل آورد مایوس شده اند اسرائیل در صدد است با در پیش گرفتن این گونه اقدامات و علنی کردن آن، از این ناامیدی سوءاستفاده کند. همچنین کمتر زمانی بود که اسرائیل تا این حد به صورت علنی، مسئولیت این حملات را برعهده بگیرد. بنابراین این اقدامات اسرائیل عمدی است تا به هم پیمانان خود امید و به آنها روحیه بدهد.

تاجیک درباره احتمال دست داشتن عربستان در برنامه‌ریزی حملات اسرائیل به محور مقاومت بیان کرد: بنده این احتمال را بعید می‌دانم. این‌گونه اخبار با توجه به اینکه خبرهایی از بهبود روابط ایران و آمریکا، ایران و عربستان و امارات اخیرا شنیده شده است، بیشتر در صدد دور کردن کشورهای منطقه از یکدیگر هستند. بنابراین این اقدامات فقط از سوی اسرائیل صورت می گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز