چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

نماینده مجلس، پناهیان را لیاخوف زمانه خواند/ قایم باشک به شیوه صدرالساداتی ها/ تیم "بی" بی صاحب شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۵:۱۸:۳۰
کد خبر: ۸۹۶۵۱۰
نماینده مجلس، پناهیان را لیاخوف زمانه خواند/ قایم باشک به شیوه صدرالساداتی ها/ تیم بی بی صاحب شد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ صدرالساداتی‌ها

گم شدن ناگهانی عضو مجلس خبرگان رهبری و برادرش و افشای اختفای ساختگی این دو به فاصله یک روز از انتشار اخبار اولیه، جنجال خبری در هفته جاری ایجاد کرد.

سیدمهدی صدرالساداتی، برادر حجت‌الاسلام روح‌الله صدرالساداتی از اعضای مجلس خبرگان رهبری، از روحانیونی است که با مواضع تند و جنجالی‌اش در فضای مجازی معروف شده است. نام او در کنار برادرش دوباره به صدر اخبار فضای مجازی و رسانه‌های کشور بازگشت اما این بار نه با توئیت یا موضع‌گیری خاصی بلکه با خبر گم شدن همزمان دو برادر. «وحید اشتری»، از نزدیکان  خانواده صدرالساداتی، در کانال تلگرام خود نوشت: «سیدمهدی صدرالساداتی ساعت ۲ و نیم بامداد چهارشنبه ۱۳ شهریور از قم خارج شده که از فرودگاه مهرآباد برود بندرعباس. تا الان نزدیک ۲۴ ساعت است که هم گوشی خودش خاموش است، هم راننده و افرادی که با وی بوده‌اند. همه نگرانند.»

او البته درباره مفقود شدن صدرالساداتی‌ها قضاوت خود را هم کرده و نوشته بود «خوشبینانه‌ترین اتفاق این است که بازداشت شده باشند.»

این خبر خیلی زود با واکنش «بهرام سرمست»، استاندار قم، مواجه شد. استاندار قم، به انصاف‌نیوز گفت: تاکنون گزارشی در این مورد به او داده نشده است.

پس از استاندار قم، مجلس خبرگان رهبری و دادگاه ویژه روحانیت نیز در اطلاعیه‌هایی به خبر مفقود شدن عضو مجلس خبرگان رهبری و برادرش واکنش نشان دادند. دادگاه ویژه روحانیت در اطلاعیه‌ای بازداشت صدرالساداتی‌ها را تکذیب کرد و نوشت: «نظر به انتشار خبر بازداشت آقای روح‌الله صدرالساداتی و برادرانش در فضای مجازی به اطلاع می‌رساند هیچ‌گونه اقدام قضایی در خصوص بازداشت مشارالهیم از سوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است.»

نکته‌ای که سخنگوی قوه‌قضائیه هم بر آن تاکید کرد و گفت: «همان‌طور که اعلام شده، بازداشت نشده‌اند و بقیه ماجرا به زودی مشخص می‌شود.»

«احمد امیرآبادی فراهانی»، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، پس از پیگیری ماجرا در توییتی خبر داد که نه تنها برادران صدرالساداتی بازداشت و یا ربوده نشده‌اند، بلکه در سلامت کامل و در شهر قم هستند. پس از امیرآبادی، مجتبی ذوالنور، دیگر نماینده اصولگرای قم که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هست، جزئیات عجیبی از پشت پرده مفقود شدن صدرالساداتی‌ها ارائه کرد که نشان می‌داد نه تنها آنها ربوده و یا بازداشت نشده‌اند، بلکه با برنامه قبلی خود را مخفی کرده‌اند.

ساعاتی بعد اما مهدی صدرالساداتی با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود بالاخره پس از ٧٢ ساعت به خبر «گم‌ شدن و اختفای اختیاری» واکنش نشان داد. او در این استوری اینستاگرامی که ساعت 19:11 دقیقه جمعه شب منتشر کرد، عکسی از تابلوهای سبز بزرگراه‌ها منتشر کرد که نشان می‌داد در 5 کیلومتری «کیاسر»، یعنی 70 کیلومتری جنوب شهر ساری است. مهدی صدرالساداتی، برادر کوچک‌تر روح‌الله صدرالساداتی، نماینده هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، در استوری اینستاگرام خود نوشت: «1-رئیس کمیسیون امنیت ملی و نماینده دیگر قم می‌گویند ما در قم در خانه فلانی زندگی عادی داریم... 2-گفته‌اند اختفای اختیاری کرده‌ایم... نه در قم هستیم و نه در اختفای اختیاری ... خدا به همه رحم کند.»

چهره هفته؛ حجت‌الاسلام پناهیان

«حجت الاسلام پناهیان»، یکی از روحانیون سرشناس حامی جریان اصولگرایی و نایب رئیس قرارگاه عمار، در یکی از مجالس عزاداری سالار شهیدان که فیلم آن منتشر شد، در اظهاراتی گفته بود: «مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند والا دارند از این فرصتِ پنهان‌کاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده می‌کنند.»

علیرضا پناهیان بر منبر عزاداری امام حسین (ع) خطاب به این رکن اساسی نظام نهیب می‌زند «آی مجلس شورای اسلامی؛ آدم باش!»، و با شدت و حدتی فراوان الفاظی همچون «جاهل»، «احمق»، «شما غلط کردید»، «پنهان کار»، «سیاسیون جلب» و «چه خبرتونه؟» را درباره نمایندگان مردم در یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی به کار می‌برد.

همچنین علیرضا پناهیان در سخنان خود به اهمیت مجلس و منبری که روی آن وعظ می‌کند نیز اشاره‌ای دارد و می‌گوید: «مجلس امام حسین (ع)، مجلس نجات ملت است.»

فیلم انتقاد تند سخنان علیرضا پناهیان علیه مجلس شورای اسلامی در اعتراض به عدم رای منفی برای تصویب طرح شفافیت عملکرد نمایندگان، در حالی منتشر شده که به اعتقاد عده‌ای از نمایندگان، حامیان این طرح به دنبال اهداف سیاسی خود هستند.

در همین راستا «علیرضا رحیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، از این واعظ اصولگرا درخواست کرد «از منبر حسینی ادب و کرامت حسین (ع) ترویج کند نه بی حرمتی و اهانت.»

«میرزایی نیکو»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز تاکید کرد: «اصول اصلی مانند شفافیت را نباید خودی و غیر خودی کرد. این اصول باید همه را در بر بگیرد تا همه از آن منفعت ببرند.»

در ادامه به دنبال اظهارات حجت‌الاسلام پناهیان، «عبدالکریم حسین‌زاده»، نماینده مردم نقده و اشنویه و نایب رئیس فراکسیون امید، در توییتر خود با هشتگ پناهیان نوشت: «دستگاه نظارتی متوجه هست که رد نفوذ را در جایی جستجو کند که لیاخوف زمانه در لباس روحانیت در راس منبر حسینی می‌نشیند و مجلس را به توپ وقاحت کلامی می‌بندد؟ بی‌طرفانه ورود کنید و این اهانت به رای ملت را بی پاسخ نگذارید.»

جنجال هفته؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با اجرای پرده سوم نمایش مشترک هسته‌ای این رژیم با آمریکا ادعاهای واهی جدیدی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد. نتانیاهو با نشان دادن عکسی ادعا کرد مرکز توسعه تسلیحات اتمی ایران را در آباده با موقعیت جغرافیایی کشف کرده است.

با اعلام رسمی آغاز گام سوم کاهش تعهدات و محدودیت‌های برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران، جریان رسانه‌ای غرب، جنگ روانی مفصلی را علیه برنامه هسته‌ای ایران آغاز کرده است.

پس از اعلام سفر سرپرست موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، بازی روانی رسانه‌های غربی با محوریت رویترز و بازیگردانی «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آغاز شد.

بولتون مدعی شد: «سرپرست آژانس به ایران به این خاطر است که ایران ممکن است مواد یا فعالیت‌های مخفی هسته‌ای داشته باشد.»

خبرگزاری رویترز نیز با فاصله‌ای اندک به نقل از منابع مجعول گزارش کرد نمونه‌برداری آژانس از محلی در ایران نشان می‌دهد در این محل اورانیوم وجود داشته است.

هدف از این جریان سازی، مشکوک جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و زیر سوال بردن اقدام منطقی و حقوقی ایران در آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی است.

نتانیاهو عکس ماهواره‌ای را برای اثبات ادعای خود در مورد وجود مرکز توسعه تسلیحات اتمی ایران در آباده استان فارس منتشر کرد. نتانیاهو در ادامه تناقض‌گویی‌هایش ادعا کرد ایران پس از آنکه فهمید اسرائیل ماجرا را فهمیده، این مرکز را نابود کرده است.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، نیز با انتشار فیلمی از اظهارات نتانیاهو در سال ۲۰۰۲ که در آن «تضمین» می‌دهد حمله به عراق نتایج مثبتی برای منطقه دارد، نوشت: دارنده تسلیحات اتمی مانند چوپان دروغگو این بار بر سر یک سایت ادعایی «تخریب‌ شده» جنجال به راه انداخته است.

ظریف با بیان اینکه نتانیاهو و تیم B به دنبال ایجاد جنگ هستند، هشدار داد این بار تل‌آویو نمی‌تواند از بیرون تنها نظاره‌گر این درگیری باشد و از آن مصون بماند.

خبر هفته؛ سعید مرتضوی، احکام کارگران هفت تپه

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، که به 2 سال حبس محکوم شده بود، بعد از گذران دو سوم از محکومیت خود آزاد شد. اعتماد آنلاین در این باره نوشت؛ مرتضوی در پرونده شکایت اولیای دم روح‌الامینی به اتهام معاونت در قتل عمد به «5 سال حبس» محکوم شد اما دادگاه تجدیدنظر به دلیل آنچه «اظهار ندامت» عنوان شد، این حکم را به 2 سال حبس تقلیل داده بود و او پس از طی کردن دو سوم از این بازه زمانی 2ساله، براساس ماده 85 قانون مجازات اسلامی آزاد شد.

***

در حالیکه رئیس کل دادگستری استان خوزستان از صدور قرار منع تعقیب برای کارگران صنعتی فولاد خبر داد، احکام صادره برای کارگران هفت‌تپه که پیش از این بازداشت شده بودند، صادر شد. «جمال حیدری‌منش»، وکیل دادگستری، از محکوم شدن موکلش در دادگاه بدوی به مجموعا ۱۸ سال حبس خبر داد. ۷ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود اما می‌تواند در فرصت ۲۰روزه به آن اعتراض کند تا در دادگاه تجدیدنظر بررسی شود.

حیدری‌منش در این باره به انصاف‌نیوز توضیح داد: «حکم، روز شنبه ابلاغ شد و موکلم خانم قلیان مجموعا به ۱۸ سال حبس محکوم شد. به تفکیک در ارتباط با اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ۷ سال، عضویت در گروهک گام به ۷ سال، فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال و نیم و در خصوص نشر اکاذیب به دو سال و نیم حبس محکوم شد.» به گفته حیدری‌منش، اشد مجازات که حدود ۷ سال است قابل اجرا خواهد بود.

همچنین سایت رویداد 24، در گزارشی احکام صادره برای دیگر افراد مرتبط با این پرونده را هم منتشر کرد. بر اساس این گزارش حکم‌های صادرشده برای 6 نفر دیگر به شرح زیر است:

اسماعیل بخشی، کارگر هفت‌تپه: ۱۴ سال حبس تعزیری

امیرحسین محمدی‌فرد، سردبیر نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری

عسل محمدی، عضو تحریریه نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری

ساناز الهیاری، عضو تحریریه نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری

امیر امیرقلی، عضو تحریریه نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری

محمد خنیفر، کارگر هفت‌تپه: 6 سال حبس تعزیری

پس از بالا گرفتن اعتراضات به این احکام، سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، دستور رسیدگی مجدد به پرونده کارگران هفت تپه را صادر کرد.

سوژه هفته؛ جلسه سران قوا

چند روز پیش نشست مشترک سران سه قوه با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور، سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به میزبانی قوه قضائیه برگزار شد. در حاشیه نشست خبری بعد از این نشست، لاریجانی به مزاح خطاب به رئیسی گفت: به‌خاطر اطعام مساکین تشکر می‌کنم، روحانی هم در ادامه این شوخی گفت: نمی‌دانیم شام را از هیات‌های بغل گرفته بودند یا خودشان درست کرده بودند. لاریجانی هم با خنده گفت: ظاهرا مخلوط بود. رئیسی هم گفت برای تبرک از غذای هیات استفاده شد.

این گفتگوی مزاح‌گونه بین سران قوا با انتقاداتی همراه شد و از جمله گفته شد رئیس قوه قضائیه تنها با غذای نذری پذیرایی کرده است.

در همین راستا «محمد مهاجری»، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در توییتر خود نوشت: «دلواپسانی که حتی از یک شوخی بین سران قوا (که می‌تواند نشانه همدلی باشد) دنبال کاسبی‌اند، حتما می‌دانند آقای رئیسی با کباب و جوجه و البته قرمه سبزی نذری از لاریجانی و روحانی پذیرانی کرده و اطعام مساکین که از آن یاد شده به مفهوم خوردن حق این قشر توسط میزبان و میهمان نیست.»

حاشیه هفته؛ داستان اتم

«داستان اتم» نام یک مستند سریالی این روزهای شبکه سوم سیماست. این مستند سختی‌های دیپلمات‌های ایرانی را با نگاه اصولگرایانه به تصویر می‌کشد. این مستند در 4 قسمت یک ساعته و به کارگردانی احمد کشاورز روی آنتن شبکه سوم سیما رفته است. مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره‌کنندگان برجام را یک طرف قرار می‌دهد و رهبر معظم انقلاب را طرف دیگر قرار می‌دهد. گویی مذاکره‌ کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر نظام بوده است.

براساس آنچه برخی سایت‌های نزدیک به جریان اصولگرا نوشتند، این مستند قرار بود «روایت 5 دوره مذاکرات هسته‌ای» باشد ولی آنچه حداقل دیدیم و پخش شد، روایت حدفاصل مذاکرات شکل گرفته از سال 92 به بعد بود. در این مستند از صدای «حمید محمدی»، مجری برنامه فوتبال 120 شبکه ورزش و مجری برنامه‌های ورزشی که برای مخاطب هم جذاب است و هم آشنا، استفاده می‌کند.

در بخش‌های مختلف در این مستند، کارگردان اقدام به پخش تصاویر اعضای جبهه پایداری می‌کند و بعضا از آنان نیز تحت عنوان کارشناسان و فعالان سیاسی نام می برد. قسمت اول این مستند کاملا خط سیاسی خود را مشخص می‌کند. در قسمت دوم به مذاکرات پس از سال 92 اشاره دارد. در بخشی از قسمت دوم نقل‌قول معروف «مخالف نیستم ولی خوش‌بین هم نیستم» رهبری درباره مذاکرات پخش می‌شود ولی گوینده دوباره دست به کار شده و همزمان با پخش تصاویر محمدجواد ظریف در کنار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا، می‌گوید: «رهبری مخالفت می‌کنند ولی در داخل عده‌ای گویا به این مذاکرات امید بسته‌اند.» در قسمت بعدی هم از اف ای تی اف صحبت می شود.   تخریب مشخص لاریجانی و حامیان اف ای تی اف در مجلس شورای اسلامی در حالی اتفاق می افتد که ایران تنها حدود 30 روز تا پایان مهلت گروه ویژه اقدام مالی به خود فرصت دارد.

در قسمت چهارم برجام عملا توافقی «بی ضمانت» به مخاطب معرفی می‌شود.

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس، در یادداشتی درباره این مستند نوشت: «این مستند هیچ اشاره‌ای به کارشکنی‌های مخالفان اجرا شدن برجام پس از امضای آن نکرد. همه می دانیم که بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرا نشود و برای رسیدن به این هدف خود از هیچ اقدامی نظیر ترساندن متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و موشک ‌پراکنی بی‌موقع و مخالفت با قراردادهایی نظیر قرارداد خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس و معطل کردن قراردادهای نفتی دریغ نکردند. بدیهی است که اگر کل حکومت مصمم به اجرای برجام بود و قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بسته می‌شد خروج ترامپ از برجام نیز به این آسانی نبود. در واقع تندروهای ما شاید ناخودآگاه و شاید برای انتقام‌گیری سیاسی با تندروهای امریکا و با اسراییل و عربستان همصدا و همراه شدند تا برجام اجرا نشود.»

خبر مهم هفته؛ اجرایی شدن گام سوم

ایران رسما اعلام کرده بود که با توجه به ناتوانی اروپا در عمل به تعهداتش در برجام، گام سوم را برمی‌دارد. در همین راستا نشست خبری «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره برداشتن گام های فنی از سوی ایران با حضور خبرنگاران برگزار شد.

همچنین پیام سیاسی کاهش تعهدات برجامی ایران این است که پنجره دیپلماسی در پرونده توافق هسته‌ای در حال بسته ‌شدن بوده و پیام فنی آن خطری است که فروپاشی برجام را در پی دارد.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه در ضمیمه نخست برجام در 82 بند، 8 موضوع اصلی خلاصه شده است، گفت: این 8 موضوع اصلی شامل: 1- رآکتور اراک، 2- تولیدات آب سنگین اراک، 3- بازفرآوری سوخت مصرف، 4- موضوع ظرفیت و سطح غنی سازی است که در گام اول از ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم و در گام دوم از خلوص ۳.۶۷ درصد عبور کردیم. موضوع پنجم تحقیق و توسعه است که گام سوم ایران این حوزه را دربرمی‌گیرد.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی 3 موضوع باقیمانده شامل: 1- فردو، 2- میزان ذخایر (که ما میزان ذخایر را کنار گذاشتیم) و 3- نظارت‌ها و دسترسی های آژانس و شفاف‌سازی است. کمالوندی در این بخش از سخنانش تاکید کرد که ایران فعلا بنا ندارد، تعهدات خود در حوزه دسترسی‌ را دستخوش تحولات جدید کند.

کمالوندی در تشریح جزییات گام سوم ایران گفت: این گام 8 موضوع را شامل می‌شود که 4 موضوع که با شما حرف می‌زنم، انجام شده و 4 اقدام دیگر هم در فواصل زمانی مشخص انجام می‌گیرد. در مسیرغنی‌سازی ما محدودیتی وجود نداشته چراکه برنامه‌ریزی‌ها برای بلند مدت بوده و آن هم براساس روش‌های جدید و نه مهندسی معکوسی که روش‌های قدیمی بود. در حال حاضر سازمان انرژی اتمی مستندسازی سانتریفیوژها را به خوبی پیش برده و این در حالی است که در گذشته شاید به دلیل آنکه اولویت با سرعت بوده، دوستان وارد فرآیند مستندسازی نمی شدند.

همزمان با کاهش تعهدات برجامی ایران «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که پس از مرگ ناگهانی یوکیا آمانو، به عنوان جانشین وی، به تهران آمد و با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دیدار کرد.

فروتا در مصاحبه بعد از نشست با رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی به رویکرد مستقلانه، بی طرف و حرفه ای خود ادامه خواهد داد و این موجب اعتبار آژانس است.

وی تصریح کرد: در این زمینه آژانس از فشارها تأثیر نمی پذیرد. آژانس از یک سو وظیفه راستی آزمایی اجرای برجام را بر عهده دارد و از سوی دیگر در اجرای پروتکل الحاقی و موافقت نامه جامع پادمان در تعامل فعال با ایران میباشد.

فروتا همچنین افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی مشتاقانه تمایل دارد تا همکاری ها با ایران تداوم یابد و آماده هستیم تا بصورت حرفه ای و بی طرف به کار خود ادامه دهیم.

همچنین ظریف در دیدار با فروتا تاکید کرد که اقدامات ایران در راستای پاراگراف 36 برجام است.

مدیر کل موقت آژانس نیز در دیداربا ظریف، با اشاره به تلاش آژانس برای اعتماد سازی، بر انجام فعالیت های راستی آزمائی آژانس بصورت حرفه ای و بیطرفانه تاکید کرد.

استعفای هفته؛ جان بولتون

به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به‌شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد. از جان بابت خدماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد. این توییت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، بود که شوک جهانی ایجاد کرد. بولتون هم در واکنش به این خبر در توییتی کوتاه نوشت خودم پیشنهاد استعفا را با ترامپ مطرح کردم. به این ترتیب ایران ستیز بزرگ کاخ سفید که رویای براندازی جمهوری اسلامی را داشت خودش پس از ۱۷ ماه در کاخ سفید برافتاد و تیم بی را صاحب کرد! 

نظر شما