در نشست نخستین نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی مطرح شد؛

وزارت راه و شهرسازی پر کننده خلاء های سال های دفاع مقدس بود

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۵:۳۳:۳۸
کد خبر: ۸۹۸۷۳۲
وزارت راه و شهرسازی پر کننده خلاء های سال های دفاع مقدس بود
رئیس ستاد هفته دفاع مقدس گفت: وزارت راه و شهرسازی پر کننده خلاء های سال های دفاع مقدس بود و امسال با تشکیل ستاد تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس و برگزاری اولین نمایشگاه در این زمینه می‌خواهیم توان همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی را مجدد به نمایش بگذاریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، امروز دوشنبه «25 شهریور ماه» نشست برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس با حضور مهدی عبوری معاون توسعه مدیریت و منابع و رئیس ستاد هفته دفاع مقدس و سرهنگ علیرضا افشاری فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی به عنوان دبیر ستاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی عبوری بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی امروز یا وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن آن زمان خدمات و پشتیبانی های قابل توجهی در دوران دفاع مقدس انجام دادند که متاسفانه از نظر پردازش رسانه ای کم ترین توجه به آن شده است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی پر کننده خلاء های سال های دفاع مقدس بود و امسال با تشکیل ستاد تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس و برگزاری اولین نمایشگاه در این زمینه می‌خواهیم توان همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی را مجدد به نمایش بگذاریم.

رئیس ستاد هفته دفاع مقدس اظهار کرد: آنچه که امروز مهم است ایجاد فرهنگ دفاعی در تمام دستگاه هاست چرا که جنگ پایان نمی‌یابد و فقط تغییر شکل میدهد. مهم رزمنده بودن ماست که لازمه آن فهم و بصیرت است. رهبر معظم انقلاب فعالین اقتصادی را رزمنده میدانند و بارها بر تغییر نگاه ها تاکید کرده‌اند. بنابراین ما هرکار تولیدی را در سال رونق تولید یک کار بسیجی می‌دانیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه افتخارات در دوران دفاع مقدس بسیار زیاد بوده است اضافه کرد: امسال با دستور مقام عالی نظارت و با پیگیری همکاران ما قرار شده است که این نمایشگاه برگزار شود. همچنین در صدد یک نمایشگاه دایمی در باغ موزه دفاع مقدس هستیم که برنامه ریزی ها و هماهنگی ها در حال انجام است.

عبوری با اشاره به سازمان هایی که در دوران دفاع مقدس فعالیت مستمر داشتند افزود: حجم آثار و فعالیت های ما گسترده است که عمده ترین فعالیت های ما شامل احداث راه، سنگر خطوط مقدم، بیمارستان صحرایی و همچنین ساخت سکوی موشکی گنو در هرمزگان هستند.

وی افزود: ما در این نمایشگاه می‌خواهیم که گوشه ای از عملکرد همکارانمان به نمایش عموم گذاشته شود چرا که در وزارت راه و شهرسازی ۱۵ هزار نفر ایثارگر هستند که در آن زمان کار آفرینی کردند. بنادر، فرودگاه ها و... از نهاد هایی بودند که در اختیار وزارت خانه ما بودند که در اولین ساعت های ابتدایی جنگ تحمیلی آسیب دیده و ما توانستیم پشتیبانی قابل توجهی را از آنها انجام دهیم

رئیس ستاد هفته دفاع مقدس با بیان اینکه بندر امام در یک روز ۷۰ بار بمباران شد و بیشتر کادر بنادر ما به این بندر منتقل شده بودند تشریح کرد: در بندر خرمشهر ما 98 شهید، 308 جانباز و 83 آزاده را تقدیم نظام کردیم که در کل 564 رزمنده را شامل می‌شد.

وی افزود: جابجایی ۸ میلیون صندلی رزمنده از طریق راه و آهن و همچنین انتقال حدود ۴ میلیون تن تجهیزات و مایحتاج جنگ توسط راه آهن از دیگر اقدامات این وزارت خانه بوده است. البته در آن زمان پنج دستگاه قطار نیز به بیمارستان متحرک با ۱۰۰ تخت بیمارستانی تجهیز شده بودند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی اذعان کرد: ۳۵ کیلومتر در مناطق جنگی راه سازی داشته ایم و یکی از کارهای بی نظیری که انجام شد این بود که راه آهن اهواز به خرمشهر به کل از بین رفته بود اما پس از سال ۶۱ تنها در ظرف 100 روز کاری 120 کیلومتر مسیر جدید جایگذاری و به بهره برداری رسید.

او گفت: در راه آهن 253 نفر شهید، 1200 نفر جانباز و 209 نفر آزاده شدند

عبوری در پایان بیان کرد: یکی از وظایف ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و قرار نیست هر سال این نمایشگاه برگزار شود بلکه انشالله این نمایشگاه پیش زمینه نمایشگاه دائمی در باغ موزه دفاع مقدس خواهد شد.

در ادامه این نشست، سرهنگ علیرضا افشار دبیر ستاد مطرح کرد: این برنامه، اولین همایشی است که در این سطح برگزار می‌شود. سازمان های مختلف وزارت راه و شهرسازی از روز اول جنگ مورد هجوم قرار گرفتند و شهدای زیادی را تقدیم نظام کرده است

او خبر داد: نمایشگاه با حضور معاونین، پیشکسوتان، جانبازان و عزیزنانی که در آن زمان کار کردند ۳۱ شهریور افتتاح و در 2 مهرماه در باغ موزه دفاع مقدس، ساعت 8 صبح افتتاح رسمی می‌شود.

افشار افزود: مدت زمان این نمایشگاه ۷ روز است که از 8:30 دقیقه الی 21 فعال است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز