دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات:

کشور با عملکرد تندروهای اصولگرا یا طیفی به عنوان احمدی نژاد، پسرفت کرد/ استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات در حال بررسی است

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۵:۳۶:۰۸
کد خبر: ۸۹۹۲۵۹
کشور با عملکرد تندروهای اصولگرا یا طیفی به عنوان احمدی نژاد، پسرفت کرد/ استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات در حال بررسی است
دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات گفت: اصلاح طلبان نباید به خاطر اصلاح قدرت از اصول اصلاح طلبی، عبور کنند.

«علی صوفی»، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، درباره سخنان محمدرضا تاجیک مبنی بر اینکه برای مدتی اصلاح طلبان از فاز قدرت سیاسی خارج شوند تا بتوانند خود را ریکاوری کنند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اطلاعی از ایده جدید ندارم اما بحث استراتژی اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات با توجه به در پیش بودن انتخابات و تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری، در دستور کار کارگروه‌های مربوطه است؛ اما هنوز به صحن شورایعالی سیاست‌گذاری نیامده که بخواهد تصمیم‌گیری شود.

علی صوفی افزود: رویکردی که در انتخابات‌های گذشته داشتیم به هر حال تابع شرایطی بود که در آن قرار گرفته بودیم. بنابراین آن شرایط هم بیشتر به ما تحمیل شده بود و به هر حال در آن شرایط سخت، تصمیم‌گیری سمت و سوی اصلاح‌طلبی نداشته بلکه بیشتر جهت اصلاح قدرت بوده است. مثلا در انحرافاتی که در قدرت به وجود آمده بود، عده‌ای تحت عنوان تندروهای اصولگرا یا طیفی به عنوان احمدی‌نژاد، چه در دولت و چه در مجلس، چند دوره قدرت را در دست گرفتند و حاصل آن هم توسعه کشور نبود بلکه پسرفت بود و باعث شد که ما نتوانیم به اهداف چشم‌انداز 20 ساله، دسترسی پیدا کنیم و شاخص‌های توسعه کاملا منفی شد.

وی ادامه داد: به هر حال قدرت احتیاج به اصلاحاتی داشت و این اصلاحات می‌توانست با حضور اصلاح‌طلبان باشد یا با کنار زدن جریانی که باعث پسرفت شده بود، صورت گیرد. اصلاح‌طلبان چون کاندیداهای اصلی خود یعنی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب با رویکردهای اصلاح‌طلبانه در قدرت را در اختیار نداشتند و از آن محروم بودند، ناچار شدند که فقط به اصلاح قدرت تن دَر دهند نه اینکه بتوانند اهداف اصلاح‌طلبی را دنبال کنند. مجلس در واقع تغییر کرد اما این تغییر در جهت اصلاح‌طلبی نبود و فقط عده‌ای آمدند جای قبلی‌ها را گرفتند؛ برای اینکه شرایط برای ما متأسفانه آماده نبود و شرایط به گونه‌ای بود که ما نمی‌توانستیم، لیست اصلاح‌طلبانه‌ای، ارائه کنیم؛ ولو یک طیف حداقل اصلاح‌طلبی را در مجلس پنجم، بخواهیم تشکیل دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا اینکه در جلسات احزاب اصلاح‌طلب و شورای عالی سیاستگذاری به بحث‌هایی در مورد قوت بخشیدن به اهداف اصلاح‌طلبی و همچنین آسیب‌شناسی به صورت جدی پرداخته می‌شود یا خیر، تاکید کرد: هر بار فرصتی به دست آید به این بحث‌ها می‌پردازیم. به ویژه در شورای عالی سیاست‌گذاری ما کارگروه هایی داریم که به نوعی تولید محتوا و مطلبی را ارائه می‌کنند و این مطلب زمانی که ارائه می‌شود به بحث گذاشته شده و چندین جلسه هم  طول می‌کشد. این‌ها در واقع همه همان جنبه ریکاوری بوده که تاجیک مطرح کرده است. به هر حال اصلاح‌طلبان آسیب دیدند و رویکردی فردی که اصلاح‌طلبان داشتند به اصلاح‌طلبان ضربه وارد کرد و وجهه و اعتبار آنها را نزد مردم مخدوش کرد. انتظار مردم بیش از این‌ها بود و برخلاف آن انتظار داشتند که به هر حال اگر حضور پیدا می‌کنند، منجر به اثرات مثبتی در زندگی آنها باشد اما این اثرات مثبت را مشاهده نکردند. حال اینکه اصلاح‌طلبان تحت این عنوان می‌خواهند ریکاوری شوند و در انتخابات شرکت نکنند اگر منظور این باشد، به معنای ترک کردن صحنه سیاسی بوده و امکان پذیر نیست. اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند بازسازی شوند و اعتبار خودشان را به دست آورند، نباید با آن رویکرد قبلی فعالیت سیاسی خود را ادامه دهند بلکه باید دقیقا در چارچوب اصلاح‌طلبی و عوامل اصلاح‌طلبی و با برنامه‌های اصلاح‌طلبانه و کادر اصلاح‌طلبی وارد صحنه شوند و نباید به خاطر اصلاح قدرت از اصول اصلاح‌طلبی خود عبور کنند که این اصل مسأله است.

نظر شما