سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت:

ذخایر استراتژیک نفت عربستان تنها جوابگوی ۳۰ روز است/ احتمال ایجاد موافقت فروش نفت برای ایران وجود دارد/ نفت دیگر به کانال ۵۰ دلار برنمی‌گردد

۱۳۹۸/۰۶/۲۹ - ۰۵:۴۶:۴۹
کد خبر: ۸۹۹۳۳۸
ذخایر استراتژیک نفت عربستان تنها جوابگوی ۳۰ روز است/ احتمال ایجاد موافقت فروش نفت برای ایران وجود دارد/  نفت دیگر به کانال ۵۰ دلار برنمی‌گردد
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر عربستان سعودی بخواهد از ذخایر استراتژیک نفتی‌ خود که حدود 180 میلیون بشکه است، استفاده کند با احتساب اینکه روزی 5 میلیون بشکه به بازار تزریق می کند، تنها یک ماه می‌تواند نیاز بازار را تامین کند.

«سیدحمید حسینی»، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت قیمت نفت بعد از حمله پهپادهای یمن به آرامکو بیان کرد: بعد از حمله یمن تحلیل‌ها این بود که در ابتدا قیمت نفت با یک افزایش 10 دلاری مواجه خواهد شد که دقیقا همین اتفاق رخ داد.

وی ادامه داد: آمریکا، عربستان و برخی کشورها مثل ژاپن اعلام کردند از ذخایر استراتژیک خود استفاده می‌کنند و نمی‌گذارند در بازار کمبود ایجاد شود، به همین منظور افزایش 10 دلاری به 6 دلار رسید.

حسینی تشریح کرد: بیش از 5 میلیون بشکه نفت در روز از عربستان خارج می شد که پس از این حمله مشکلاتی ایجاد شد که کمتر کشورهایی در منطقه قادرند، جایگزین آن شوند و نفت مورد نیاز را تأمین کنند. این مسئله وابستگی شرق آسیا به نفت آمریکا را افزایش می‌دهد که آن نیز مشکلات خود را دارد چرا که هزینه‌های حمل آن بسیار متفاوت‌تر از نفت آسیاست. همچنین مدت طولانی که یک نفت کش می‌خواهد از آمریکا حرکت کرده و به بازار آسیا برسد، باعث می‌شود برخی کشورها مثل هند، چین و کره جنوبی که وابسته به نفت آسیا هستند اقتصادشان با مشکل روبرو شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ممکن است راه برای بازگشت ایران  هموار شود، افزود: این احتمال وجود دارد که کشورها به آمریکا فشار بیاورند تا نهایتا با معافیت نفتی ایران در بازارهای هند و چین موافقت کند. علائمی از  نزدیک شدن مواضع آمریکا و چین به یکدیگر در جنگ های تعرفه گمرکی وجود دارد که نشان می‌دهد، شاید این مسئله ختم به خیر شده و نگرانی که اقتصاد جهانی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین داشت تا حدودی برطرف شود.

وی افزود: در مجموع اگر این عملیات تبعات بعدی نداشته باشد و عربستان سعودی به دنبال درگیر کردن کشورهای دیگر در این موضوع نباشد، قاعدتا مشکلی پیش نخواهد آمد و روند افزایشی نفت حفظ خواهد شد. حتی اگر عربستان سعودی بخواهد از ذخایر استراتژیک نفتی‌ خود که حدود 180 میلیون بشکه است، استفاده کند با احتساب اینکه روزی 5 میلیون بشکه به بازار تزریق می کند، تنها یک ماه می‌تواند نیاز بازار را تامین کند.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه شدت آسیب‌ دیدگی پالایشگاه ها بالاست و 6 ماه برای بازسازی طول می‌کشد من فکر می‌کنم اتفاقات مثبتی در مورد جنگ یمن رخ خواهد داد. همچنین این مسئله به بازگشت ایران به بازار جهانی کمک می کند و نفت دیگر به کانال 50 دلار برنمی گردد و میانگین حدود 60 الی 70 دلار  باقی بماند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت در پاسخ به این سوال که آیا نفت آمریکا می‌تواند جایگزین نفت عربستان شود، گفت: آمریکایی‌ها بیشتر از 1 میلیون بشکه نمی‌توانند افزایش تولید داشته باشند و در این 5 الی 6  سال گذشته فقط توانسته اند به همین میزان افزایش تولید داشته باشند. 

وی ادامه داد: در آمریکا اینگونه نیست که ظرفیت تولید نفت شل را به هر میزان که بخواهند افزایش دهند و این مسئله نیز وجود دارد که از فزایش قیمت نفت همه شرکت‌ها و کشورهای صادرکننده نفت مانند عراق، کویت، عربستان و روسیه نفع می‌برند.

حمید حسینی تصریح کرد: آمریکایی‌‌ها هنوز وارد کننده هستند و صادرکننده خالص نیستند. درست است که نفت خود را باید صادر کند اما همزمان از کانادا و مکزیک نفت وارد می‌کند. همچنین این موضوع نیز وجود دارد که آمریکا از نظر صادرات نفع زیادی در افزایش قیمت نفت نخواهد برد. می‌شود ثابت کرد آمریکا منفعتی در این جریان ندارد چرا که این کشور تنها صادرکننده نیست بلکه هنوز نفت وارد می کند.

این فعال در حوزه نفت و انرژی در پایان با بیان اینکه افزایش قیمت نفت توجیه سرمایه‌گذاری را در حوزه نفت شل بیشتر می‌کند، اضافه کرد: آمریکا با قیمت‌های فعلی مشکلی ندارد چرا که توانسته اند هزینه‌های تولید هر بشکه نفت شل را به 35 دلار کاهش بدهند فلذا نفت 50 دلاری نیز به اندازه کافی برایشان انگیزه داشته باشد، ضمن اینکه نفت آمریکا افزایش قیمتی کم‌تر از نفت برنت و اوپک بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز