سخنگوی انجمن تایر ایران:

تولید کنندگان قادر به تامین ارز مورد نیاز خود نیستند/ دستورالعمل ها منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند/ تایر ها شناسنامه فنی نیز ندارند

۱۳۹۸/۰۷/۲۶ - ۱۵:۰۳:۳۸
کد خبر: ۹۱۳۳۱۱
تولید کنندگان قادر به تامین ارز مورد نیاز خود نیستند/ دستورالعمل ها منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند/ تایر ها شناسنامه فنی نیز ندارند
سخنگوی انجمن تایر ایران گفت: تولید کنندگان ما نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند و کسی نیز به خواسته های ما توجه نمی‌کند. بعضا دستورالعمل‌هایی صادر می‌شود که خیلی سنجیده به نظر نمی‌رسد و منافع ملی در آن در نظر گرفته نشده است چراکه بیشتر خواهان حل مسئله به صورت ضربتی هستند.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص مشکلات فعلی تولید کنندگان تایر اظهار کرد: تولید کنندگان ما نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند و کسی نیز به خواسته های ما توجه نمی‌کند. با وجود آنکه مدتی قبل گفتند که برای واردات تایر ارز 4 هزار و 200 تومانی می‌دهند اکنون می‌گویند فقط ارز نیمایی می‌دهیم که ما نامه ای به دفتر آقای پناهی زده ایم اما هنوز جوابی به ما داده نشده است. نامه های ما را تنها یک تکه کاغذ می‌بینند و برای سرنوشت صنعت و اقتصاد کشور هیچ نگاهی ندارند.

وی ادامه داد: امروز هزینه‌های تولید، به دلیل شرایط تحریمی که در آن به‌سر می‌بریم بسیار بالا رفته است. نیاز است برای مقابله با این افزایش، ظرفیت تولیدی خود را افزایش دهیم تا هزینه ثابت در واحد محصول کاهش پیدا بکند. اما متأسفانه با ما همکاری نمی‌کنند بنابراین بیشتر  طرح ها، منابع و پروژه های ما نیمه کاره انجام می‌شوند که این اتفاق برای کشور تولیدی ندارد و همچنین سرمایه کارخانه نیز بر نمی‌گردد.

سخنگوی انجمن تایر ایران تاکید کرد: صنعت تایر ما مثل سایر صنایع کشور مشکلاتی دارد. مشکلاتی که خاص صنعت تایر نیست و بیشتر مربوط به مسئله مبادلات خارجی شرکت‌ها، تامین ارز و ارسال ارز است. البته مشکلات عمومی نیز وجود دارد که حل کردن آنها بسیار پیچیده هستند و بیشتر وقت مدیران در همین زمینه از بین می‌رود.

مصطفی تنها تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت تایر کشور با آن روبرو است احساس بعضی از ناهماهنگی‌ها در مسئولین محترم است. بعضا دستورالعمل‌هایی صادر می‌شود که خیلی سنجیده به نظر نمی‌رسد و منافع ملی در آن در نظر گرفته نشده است چرا که بیشتر خواهان حل مسئله به صورت ضربتی هستند.

 وی تشریح کرد: سال گذشته در اواسط بهار و دوره سه ماهه تابستان کشور در عرضه تایرهای اتوبوسی رادیال دچار بحران شد و راننده ها اعتصاب کردند. البته این موضوع تنها به لاستیک مربوط نمی‌شد. در آن زمان دولت در یک اقدام شتاب زده اعلام کرد که برای واردات تایر ارز 4 هزار و 200 تومان بدهند سپس بعد از مدتی تعرفه را به 5 درصد رساندند. در نهایت اوایل سال جاری بود که همه ضوابط را که از قبل وضع کرده بودند مثل سختگیری های کیفی در واردات تایر را برداشتند و حتی اکنون تایر های ما شناسنامه فنی که برای استاندارد بر روی آن می‌زدنند را ندارد.

تنها ادامه داد: می‌گویند، نبود شناسنامه فنی برای تایر ها ایرادی ندارد. به لحاظ کیفی شرایط بازار تایر را به جایی رسانده اند که در همین ماه گذشته، سازمان حمایت از مصرف کنندگان بنا بر درخواست اتحادیه کامیون‌داران خواستار برگرداندن ضوابط شده است چرا که تایرها بسیار بی‌کیفیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه در گذشته در هرکسی نمی‌توانست تایر به کشور وارد کند و حتما می‌بایست نمایندگی مجاز داشت اظهار کرد: اکنون واردات تایر آزاد شده است و هر کس صرف نظر از اینکه چه تخصصی دارد هرچه دلش می‌ خواهد تایر وارد می‌کند.

تنها افزود: فردی در گذشته پارچه وارد می‌کرده و امروز تایر وارد می‌کند. از آنجایی که این افراد تایر را نمی‌شناسند کلاه بر سرشان می‌گذارند و یا تایرهای ارزان قیمت وارد می‌کنند که برایشان استفاده ای داشته باشد. این افراد توجهی به مصرف کننده ندارند به همین این مشکلات به بار آمده است.

رئیس انجمن تایر در پایان گفت: هم اکنون شایعاتی شنیده می‌شود که روند مشابهی را در مورد تایرهای سواری طی می‌کنند که قطع به یقین این تصمیمات به صلاح کشور نیست.

نظر شما