کارگروه بحرانی ناتو برای نظارت بر عملکرد ترکیه تشکیل شد

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۹:۵۶:۲۷
کد خبر: ۹۱۴۰۸۸
کارگروه بحرانی ناتو برای نظارت بر عملکرد ترکیه تشکیل شد
به گزارش روزنامه آلمانی ولت ام زونتاگ، با توجه به تعهد آنکارا برای ارائه روزانه اقدامات ارتش، پناهندگان و خسارات وارده، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یک کار گروه بحرانی برای نظارت بر عملیات ترکیه در سوریه تشکیل داده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اعضای سازمان ناتو روز چهارشنبه گذشته در مورد حمله تهاجمی ترکیه علیه مناطق کردهای سوریه، دو ساعت بحث و گفتگو داشتند و پس از آن اعضای ناتو تصمیم گرفتند یک کار گروه بحرانی متشکل از متخصصان اطلاعاتی، نظامی و سیاسی برای نظارت بر عملکرد ترکیه تشکیل دهند.

دولت آنکارا نیز در این جلسه متعهد شد به طور روزانه آخرین اخبار عملیات نظامی خود در سوریه و جابه جایی پناهندگان و خسارات وارده در جریان این حمله را ارائه دهد.

طبق گزارش ها، آلمان، فرانسه، آلبانی، ایسلند، بلژیک و لوکزامبورگ متعهد شدند که هیچ گونه حمایتی از عملیات ترکیه در سوریه نداشته باشند.

«آنگرت کرامپ-کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان روز شنبه با بیان اینکه ترکیه و آمریکا ثبات دیگر اعضای ناتو را به خطر می‌اندازند، حمله آنکارا به سوریه را محکوم کرد و آمریکا را شریکی غیرقابل اعتماد دانست.

کرامپ-کارنباوئر گفت که خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و رها کردن نیروهای کرد «تحولات مخربی» را در طولانی‌مدت برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رقم خواهد زد.

وزیر دفاع آلمان درباره اقدام نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه گفت که نقض مرز یک کشور همسایه ازسوی یک عضو ناتو "بنای نظم پسا-جنگ (جهانی) را به خطر می‌اندازد. "

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.

پنجشنبه گذشته مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد. دو طرف در این دیدار به توافق رسیدند که عملیات نظامی ترکیه تا ۱۲۰ ساعت دیگر متوقف شود.

براساس این توافق، شبه‌نظامیان کرد مورد حمله ترکیه باید در این فاصله مناطق تحت نظر آنکارا را ترک کنند تا پس از آن آتش‌بس نهایی اعلام شود.

نظر شما