حجتی در پاسخ به سوال نماینده بندرعباس:

تنها کشتی‌‌های با مالکیت ایرانی می‌توانند فانوس ماهی صید کنند / مجوز صید فانوس ماهی فقط در دریای عمان داده شده است

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۱۰:۲۴:۵۱
کد خبر: ۹۲۰۳۵۷
تنها کشتی‌‌های با مالکیت ایرانی می‌توانند فانوس ماهی صید کنند / مجوز صید فانوس ماهی فقط در دریای عمان داده شده است
وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود ۹۰ کشتی با مالکیت ایرانی در دریای عمان مجوز صید ماهی های مخصوص آبزی پروری را دارند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خانه ملت، محمود حجتی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 14 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از نماینده سوال کننده توضیحاتی را درباره سوال علت اعطای مجوز صید به صورت صنعتی به کشتی‌های با مالکیت چین در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان ارائه کرد.

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از افتخارات نظام ما کاری است که در شیلات و در زمینه آبزی‌پروری در طول 40 سال گذشته انجام شده است، آمار شیلات در قبل از انقلاب 30 هزار تن بوده است که امروز بیش از یک میلیون و 200 هزار تن در صد و صیادی، آبزی‌پروری در آب های جنوب و شمال کشور انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آمار شیلات 40 برابر اضافه شده که این دستاورد نظام ما است، علیرغم تمام مشکلات و کمبودها صیادان و آبزی‌پروران در این زمینه بسیار کار کرد‌ه‌اند، البته ظرفیت‌های مغفول زیادی داریم که هنوز از آنها استفاده نکرده‌ایم، خصوصا در دریا و کشت ماهی در قفس البته متجاوز از 450 تن قفس در دریای شمال و جنوب داریم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در کشت میگو در دریای ظرفیت بالایی داریم و اخیراً هم در گمیشان کشت میگو هم بهداشتی است و هم بازار جهانی دارد؛ بازار روسیه و چین بازار بزرگی است.

حجتی تأکید کرد: صیدی که در دریای عمان وجود دارد، صید فانوس‌ ماهی‌ها است که ظرفیت مناسبی است و تبدیل به پودر ماهی می‌شود و پودر ماهی در بحث آبزی‌پروری بسیار مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه آنچه که در مورد صید کشتی‌های چینی مطرح می‌شود، کشتی‌های مخصوصی است که برای صید فانو‌س‌ ماهی در نظر گرفته شده است، افزود: تقاضا برای پودر ماهی با افزایش کشت میگو در کشور بیشتر هم می‌شود، البته در خلیج فارس مجوزی برای صید فانوس‌ ماهی داده نشده است و این مجوز برای دریای عمان است و این ماهی در وسط آب دریا قرار دارد و کشتی و صید مخصوص برای آن لازم است.

وی با بیان اینکه 120کشتی برای  این صید مجوز گرفته‌اند، گفت: در موضوع کشتی‌های چینی قرار بود کشتی‌هایی مجوز صید بگیرند که پرچم ایران را داشته باشند، در این فرآیند مشخص شد که حدود 10 – 15 کشتی با مالکیت چینی اما با پرچم ایران مجوز صید گرفته‌اند که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد این مجوزها لغو شدند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در کارگروهی که تشکیل شده است مشخص شد کشتی‌ها یا باید مالکیت ایرانی داشته باشند و یا اجاره به شرط تملیک باشند که این موضوع در مورد کشتی‌ها مشخص شد، برخی مجوزهای داده شده لغو شده است.

حجتی تأکید کرد: حدود 90 کشور در دریای عمان مجوز دارند و مالکیت ایرانی دارند البته صید این ماهی به تخصص نیاز دارد که در گذشته حدود 500 نفر از افراد خارجی به عنوان خدمه کشتی‌ها حضور داشتند که الان به صد نفر تقلیل یافته‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در رسانه‌ها و مطبوعات موضوع صید از کف رودخانه توسط کشتی‌های چینی بیان می‌شود که این درست نیست چرا که این ماهی عمدتاً در میان دریا یافت می‌شوند و صید آن به صورت ترال است و امکان صید کف دریا نیست. طبق قراردادها عمده ماهی که صید می‌شود هم از لحاظ کنترل ، هم نوع صید و هم فاصله از ساحل که به صیادان آسیب نرسد، ملاحظه شده است و 80 درصد صید این کشتی‌ها صید فانوس ماهی است و 20 درصد آن صید ضمنی بوده که طبیعی است.

وی افزود: نیروی انتظامی و سازمان بنادر فاصله کشتی‌ها از ساحل و بقیه موارد را کنترل می‌کنند، حدود 12 کشتی متخلف هم شناسایی شده‌اند و مجوز آنها لغو شده است.

سازمان‌های بین‌المللی ناظر مجوز صیدهای ما هستند

این عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن تشکر از حسن نیت نماینده مردم بندرعباس گفت: این مجوزهایی که گفته می‌شود هم مراجع بین‌المللی آن را تأیید کرده‌اند و همین طور آثاری که در محیط زیست ایجاد می‌کند و شما اشاره می‌کنید، ما همه ملاحظات را در نظر می‌گیریم و بعد میزان ظرفیت‌ها آزاد می‌شود.

حجتی ادامه داد: یعنی اگر گفته می‌شود دو میلیون و 300هزار تن ظرفیت برداشت در دریای عمان وجود دارد، تا 300 هزار تن اجازه برداشت است و آسیبی به جایی وارد نمی‌شود و ما از صد هزار تن صحبت می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در موضوع کشت ماهی در دریا دو میلیون تن ظرفیت امکان‌سنجی شده است و سازمان محیط زیست امروز به ما اجازه 400 هزار تنی را داده است و ما در چارچوب ظرفیت‌ها عمل می‌کنم.

وی مطرح کرد: در ارتباط با آبزیان و مسائل صید و صیادی در داخل دریاها در چارچوبی که مراکز توصیه می‌کنند، عمل می‌کنیم. سازمان‌های بین‌المللی هم ناظر هستند و تحت نظر پروتکل‌ها عمل می‌کنند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان عنوان کرد: ما هنوز در 20 یا 30 هزار تن هستیم و تا 200 هزار تن هنوز فاصله داریم که اجازه مسجل داده شده است، هر وقت به آن کرانه‌ها رسیدیم، آن موقع نگرانی نمایندگان درست و صحیح است.

نظر شما