مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه:

تحریم های تاثیر داشته اما اینطور نیست که آمریکا پیروز شده باشد/ اروپا قادر نیست اقدام موثری در چارچوب تعهدات برجامی انجام دهد

۱۳۹۸/۰۸/۱۵ - ۰۵:۳۰:۴۵
کد خبر: ۹۲۰۶۰۵
تحریم های تاثیر داشته اما اینطور نیست که آمریکا پیروز شده باشد/ اروپا قادر نیست اقدام موثری در چارچوب تعهدات برجامی انجام دهد
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: ترامپ تصور می کرد تحریم ها، تاثیرات آنی و فوری بر ایران می گذارد و به سرعت به هدف خود یعنی اجبار ایران برای پذیرفتن شرایط آمریکا، می رسند که در نتیجه این اتفاق رخ نداد.

 قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره تحریم های جدید آمریکا همزمان با اعلام برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران, به خبرنگار سیاسی برنا گفت: تحریم ها اثرات خود را تاکنون گذاشته و خواهد گذاشت اما طبیعی است که ایران خود را با توجه به شرایط فعلی وضعیت تحریمی تطبیق دهد. شرایط به گونه‌ای است که فروش نفت ایران به حداقل رسیده است و نقل و انتقال بانکی به سختی صورت می گیرد. همچنین ایران در زمینه وضعیت تجاری نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

او درباره تاثیرات تحریم ها افزود: همانطور که وزیر امور خارجه هم بارها اشاره کرده است، در زمینه دارو و مواد غذایی و نقل و انتقال آنها، مشکلات بسیاری از سوی آمریکا ایجاد شده است. به طور کلی اثرات تحریم ها بر زندگی مردم چه در نرخ ارز، تورم و غیره مشهود بوده است اما واکنش ها و مقابله هایی از سوی ایران با این تحریم ها صورت گرفته  و تلاش شده تا از فشارهای تحریمی بر مردم کاسته شود.

محبعلی ادامه داد: بنابراین این تحریم ها بی اثر نبوده است اما به گونه ای نیز نبوده که گفته شود طرف امریکایی در اعمال این تحریم های یکجانبه پیروز شده است چرا که ترامپ تصور می کرد و همچنین محاسبه کرده بود که تحریم ها، تاثیرات آنی و فوری بر ایران خواهند گذاشت و به سرعت به هدف خود یعنی اجبار ایران برای پذیرفتن شرایط آمریکا، می رسند که در نتیجه این اتفاق رخ نداد.

این کارشناس درباره انفعال اروپایی ها نیز عنوان کرد: مسئله برنامه هسته ای در واقع مناقشه ای بین ایران و آمریکا است و چه کشورهای اتحادیه اروپا و چه سایر کشورها قادر نیستند اقدام موثری در چارچوب تعهدات برجامی و در قالب سازوکار اینستکس انجام دهند؛ مگر اینکه تنش های بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز