دیپلمات پیشین کشورمان:

گام چهارم برجامی ایران هشداری به اروپاست تا به جای تهدید، به تعهداتش عمل کند/ اروپا از تهدیدات خود علیه ایران دست برداشته است

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۵:۱۵:۴۶
کد خبر: ۹۲۱۹۶۲
گام چهارم برجامی ایران هشداری به اروپاست تا به جای تهدید، به تعهداتش عمل کند/ اروپا از تهدیدات خود علیه ایران دست برداشته است
دیپلمات پیشین کشورمان گفت: گام چهارمی که ایران اعلام کرده به منزله هشداری به اروپایی‌ها است مبنی بر اینکه ایران در برداشتن گام چهارم و تعهدات خود جدی است.

«سیدجلال ساداتیان»، دیپلمات پیشین کشورمان، درباره گام چهارم برجامی ایران به منظور کاهش تعهدات به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در راستای گام چهارمی که ایران اعلام کرده است میزان غنی سازی افزایش خواهد یافت. این مباحث به منزله هشداری به اروپایی‌ها است مبنی بر اینکه ایران در برداشتن گام چهارم و تعهدات خود جدی  بوده و اقدامات خود را با جدیت، دنبال خواهد کرد. اروپا به نوعی تحت تاثیر آمریکا، به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده است.

 او درباره اظهار نظر اخیر سفیر بریتانیا در ایران مبنی بر اینکه خبرهای جدیدی درباره برجام در راه است نیز افزود: سفرای سابق بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی و همچنین سفیر فعلی بریتانیا در این ارتباط اظهارنظرهای خود را مطرح کرده‌اند و در حال بررسی هستند که چه اقداماتی را می‌توانند، در ارتباط با ایران انجام دهند. نکته مهم این بوده که گفته ایران بسیار روشن  و شفاف است. ایران اعلام کرده است که آمریکا به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد. حال در ارتباط با اروپا نیز مسئله مهم این است که کشورهای اروپایی باقی مانده در برجام چرا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و به جای عمل کردن به تعهدات، همواره ایران را تهدید می‌کنند. آنچه که برای ایران مهم است انجام تعهدات اروپا بوده اما اروپا به نظر می‌رسد استقلال سیاسی از آمریکا در تصمیم‌گیری‌ها ندارد و نتوانسته خود را از فشار آمریکا رها سازد.

سفیر اسبق ایران در انگلیس ادامه داد: اینکه اروپایی‌ به دلیل ترس یا فشار سیاسی آمریکا نمی‌توانند تعهدات خود را اجرایی کنند به ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند. اروپایی‌ها همواره خواستار ملاحظه و صبوری از سوی ایران شدند بدون اینکه خود تلاشی برای حل مشکلات و یا انجام تعهدات خود انجام دهند. ایران همواره اعلام کرده است که از برجام خارج نشده بلکه به صورت مرحله‌ای تعهدات خود را در برجام کاهش خواهد داد. چراکه ایران همواره خود را متعهد به توافقنامه بین‌المللی برجام می‌داند و در مقابل انفعال اروپا را نیز نخواهد پذیرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: درماه‌های اخیر اروپایی‌ها گفتند که خط اعتباری 15میلیارد دلاری را برای تجارت با ایران راه‌اندازی خواهند کرد  و یا طرح مشترکی را با ژاپن مطرح کردند که 18/4 میلیارد دلار به ایران پرداخت خواهند کرد. در نتیجه این طرح‌ها بلاتکلیف باقی مانده است و این بدعهدی برای ایران قابل پذیرش نیست.  ایران باید از مواهبی که در برجام بود و هست برخوردار شود. این مواهب این است که اگر  اروپا نمی‌تواند در سطح و چارچوب شرکت‌های بزرگ با ایران به تجارت بپردازد حداقل می‌تواند در سطح شرکت‌های کوچک که تعهداتی با آمریکا ندارند، با ایران به مبادله و تجارت بپردازد.

سید جلال ساداتیان ادامه داد: حال که ایران در این باره از خود جدیت نشان داده است و خود را آماده برداشتن گام چهارم کرده، به نظر می‌رسد اروپایی‌ها تا حدودی از تهدیدات خود دست برداشتند و به طور جدی به دنبال چاره‌ای هستند. به هر حال ایران نیز منتظر خواهد ماند تا ببیند اروپایی‌ها چه اقدام جدی در آینده انجام خواهند  داد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز