مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران می آید

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۹:۴۴:۲۷
کد خبر: ۹۳۱۲۲۶
مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران می آید
رافائل ماریانو گروسی مدیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که قصد دارد در آینده نزدیک به تهران سفر کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسوشیتدپرس از وین گزارش داده است که گروسی دیپلمات ۵۸ ساله آرژانتینی که از سه شنبه دوره چهارساله خود را به عنوان رئیس نهاد ناظر هسته ای وابسته به سازمان ملل متحد آغاز می کند، پس از تائید این انتصاب در نشست ویژه آژانس افزود: انتظار دارد در آینده نسبتا نزدیک شخصا برای ملاقات با مقام های ایرانی به این کشور سفر کند.

مدیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: او رویکرد سرسختانه و در عین حال عادلانه ای در برابر بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران در پیش خواهد گرفت.

وی که نخستین فرد از آمریکای جنوبی است که در این سمت ایفای نقش می‌کند، جانشین یوکیا آمانو می شود که در ماه ژوئیه (تیرماه) درگذشت.

تهران با وجود خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای ۲۰۱۵، همچنان به بازرسان این نهاد اجازه دسترسی به تاسیسات هسته ای ایران را می دهد.

پیش از شروع به کار رسمی مدیرکل جدید آژانس، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین از سوی گروه خاورمیانه و جنوب آسیا به عنوان معاون رئیس کنفرانس ویژه برای انتصاب مدیرکل جدید این نهاد انتخاب شد.

نشست ویژه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز برای تائید انتصاب «رافائل گروسی» به عنوان مدیرکل جدید آژانس، برگزار شد.

 همچنین گروسی در گفت وگو با خبرگزاری «ان‌اچ‌کی»، خواستار گسترش مناسبات سازنده با ایران شد و تاکید کرد که آژانس باید به پیشرفت‌های هسته‌ای با جدیت توجه کند.

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پس از انتخاب گروسی به عنوان مدیرکل جدید آژانس تاکید کرده بود،‌ ایران آماده حفظ و گسترش تعامل و همکاری سازنده توام با حسن‌نیت و احترام متقابل با آژانس بر مبنای دقت حرفه‌ای و بی‌طرفی این نهاد است.

موسوی با یادآوری نقش بسیار حساس و مهم کشورهای عضو آژانس در خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای و نیز توسعه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای که بر دوش این نهاد گذاشته شده، ابراز امیدواری کرد آژانس در دوره مسئولیت گروسی در نهایت بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری‌ به وظایف و ماموریت‌های بین‌المللی خطیر خود عمل کند.​

نظر شما