سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

هم مرزی ایران با اقلیم کردستان باعث ورود سلاح به کشور می‌شود/ برخی قسمت‌های مرز غیرقابل کنترل است

۱۳۹۸/۰۹/۱۵ - ۰۵:۴۰:۴۶
کد خبر: ۹۳۲۵۱۵
هم مرزی ایران با اقلیم کردستان باعث ورود سلاح به کشور می‌شود/  برخی قسمت‌های مرز غیرقابل کنترل است
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بدلیل اینکه کشور ما هم مرز با کردستان عراق بوده، و در آنجا به نحوی سلاح خرید و فروش می‌شود، واردات سلاح به کشور طبیعی است.

«حسن نوروزی»، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا درباره نحوه ورود سلاح به کشور گفت: بدلیل اینکه کشور ما هم مرز با کردستان عراق بوده، و در آنجا به نحوی سلاح خرید و فروش می‌شود، واردات سلاح به کشور طبیعی است. طبیعتا شوکر، سلاح و ... در آنجا خرید و فروش می‌شود و متأسفانه برخی قسمت های مرز غیرقابل کنترل است و وارد کشور می شود. باید مسئولین دقت کنند و کنترل دقیق داشته باشند، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی دقت لازم را داشته باشند که این صحنه‌ها پیش نیاید و خرید و فروشی صورت نپذیرد. اما متأسفانه قرابت مرزی این چیزها را دارد.

نماینده مردم رباط‌ کریم و بهارستان در مجلس درباره نحوه برخورد با خرید و فروش سلاح گفت: وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه در این زمینه خیلی باید دقت کنند و نگذارند، این مسائل رخ بدهد. مشکلات مرزی باعث ورود و خروج سلاح می شود.

او درباره برخورد قانونی با واردکنندگان سلاح گفت: حمل، خرید و فروش سلاح هر کدام جرم و مجازات خاص خود را دارد. طبق قانون حمل سلاح در ایران، استفاده از مهمات، مواد محترقه، منفجره، وارد کردن اسلحه‌های سرد، گرم و لیرزی و ... که از برخی از آنها در اعتشاشات اخیر استفاده شده، صادرات و واردات آن ممنوع است. ماده 5 قانون حمل سلاح می‌گوید: هر کسی مرکتب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا شکاری یا قطعات موثر، یا مهمات‌ آنها شود و یا نسبت به مونتاژ و توزیع یا فروش هر یک از اینها اقدام کند، محکوم به حبس تعزیری می شود که مجازات آن به شرح زیر است:

الف: سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال.

ب: سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از شش‌ماه تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال.

پ: سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از دو تا پنج سال.

ت: سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آنها، به حبس از پنج تا ده سال.

تبصره: هرگاه موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.

او در ادامه گفت: در ادامه اقدامات در زمینه خرید و فروش سلاح، کمیسیون حقوقی در 3 آبان ماه 96، حمل سلاح سرد را ممنوع کرد. در چهارشنبه 2 آبان ماه الحاق 2 تبصره به ماده 617 مجازات اسلامی را تصویب کردیم که به شرح زیر است:

تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۶/۹/۲۹) - حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس در صورتی که صرفاً به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود. واردات، تولید و عرضه سلاحهای مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه شش محکوم و حسب مورد این سلاحها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‌شود.

تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۶/۹/۲۹) - تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره (۱) در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز