چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تیر شورای نگهبان به سمت پاستور نشانه رفت/ ظریف اروپا را تهدید کرد/ اظهارات عجیب یک نماینده در مجلس/ ماجرای مالیات بر ارزش افزوده به عوارض خروج از کشورچه بود؟

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۵:۱۵:۴۳
کد خبر: ۹۵۴۲۹۰
تیر شورای نگهبان به سمت پاستور نشانه رفت/ ظریف اروپا را تهدید کرد/ اظهارات عجیب یک نماینده در مجلس/ ماجرای مالیات بر ارزش افزوده به عوارض خروج از کشورچه بود؟
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رئیس جمهور

«حسن روحانی»، رئیس جمهور، در جلسه هفتگی هیات دولت گفت: «بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است.» همین یک جمله کافی بود تا «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، تیر انتقادش را به سمت پاستور نشانه برود.

کدخدایی در توییتر خود نوشت: «نمی‌دانستیم عدم تائید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.» هرچند همان روز دفتر رئیس‌جمهوری به این توییت پاسخ داد، یک روز بعد هم عبدالرضا رحمانی‌فضلی دست به قلم شد و در نامه‌ای خطاب به عباسعلی کدخدایی از این ادبیات و رویکرد او انتقاد کرد.

وزیر کشور در این نامه نوشت: «توییت جنابعالی در خصوص صحبت‌های رئیس‌جمهوری محترم در جلسه هیات دولت را مشاهده کردم، ادبیات و واژه‌های به ‌کار رفته در این متن در شأن رئیس‌جمهوری قانونی و منتخب مردم و جنابعالی به عنوان یک حقوقدان باتجربه نیست.»

البته طعنه کدخدایی به رئیس جمهور در واکنش به رد صلاحیت «کامبیز مهدی‌زاده» داماد حسن روحانی، بود.

مهدی‌زاده نیز در اینستاگرام خود نوشت: «آقای کدخدایی! نمی‌دانستم مدال آوردن در دنیا و بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در کانادا و آمریکا و نسبت داشتن با رئیس جمهور محترم، باعث عدم احراز صلاحیت بنده از منظر شما می‌شود. اما در عجبم افرادی که پرونده آن‌ها در سال ۸۴ در دست آقای روحانی بود و نگذاشت منتشر شود، چطور تائید شده‌اند! نسبت داشتن با کسی نباید باعث تائید یا رد صلاحیت شود، اما چرا جاده شما یکطرفه است؟ خبرنگاران از آقای ربیعی در مورد این پرونده سوال کنند.»

انتقادها به رد صلاحیت‌ها و رویکرد شورای نگهبان موجب شد تا بار دیگر کدخدایی در مقام سخنگوی شورای نگهبان به ابهاماتی که درباره چند و چون روند بررسی صلاحیت‌ها مطرح می‌شود، پاسخ ‌دهد.

او در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: «در رابطه با رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات طبیعتا حق اعتراض دارند و اعتراض‌شان را اعلام کردند، البته برخی‌ها انتظار دارند که ما چشم‌پوشی داشته باشیم، اما قانون اجازه نمی‌دهد.»

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی با فشار به شورا تائیدیه گرفته‌اند نیز می‌گوید: «خیر این‌گونه نیست، اصلا و ابدا هیچ کس با فشار تایید صلاحیت نشده و اینها همگی شایعه است، ما نظرات هیات مرکزی را اعلام کردیم که همگی مستند به مدارک قطعی در پرونده‌های آنان است.»

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، سخنگوی شورای نگهبان، را که گفته بود روحانی پیشگام «پروژه ضد ملی» جنجال درباره تائید صلاحیت‌هاست، تیری دیگر به پیکر وحدت ملی و آداب جمهوری، خواند.

چهره هفته؛ علی لاریجانی

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، از رویکرد در پیش گرفته شده توسط شورای نگهبان برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد. رویکردی که پیش‌تر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، از آن به عنوان «مهندسی» پارلمان یاد کرد.

او در نطق پیش از دستور خود با صراحتی قابل توجه از عملکرد انتخاباتی اعضای شورای نگهبان که 6 حقوقدانانش با رای همین نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا وارد این نهاد شده‌اند، گلایه کرد.

او در ابتدا با اشاره به رد صلاحیت برخی نمایندگان به دلیل مسائل مالی گفت: «در ردصلاحیت برخی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی محترم شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منعکس شد که ردصلاحیت‌ها عمدتا مربوط به سوء استفاده اقتصادی بوده است. این مطلب درست نیست؛ چراکه در نامه‌هایی که هیات نظارت به نمایندگان ارائه داده، به بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر نبوده است. البته برخی این‌گونه بوده، حال چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء استفاده کرده و نظام را متهم به فساد کنند.»

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش از همکارانش در پارلمان دفاع کرد و با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با برخی نمایندگان ردصلاحیت شده بیان کرد: «بنده که با برخی از آقایان 4 سال و با برخی 8 سال و با بعضی 12 سال همکاری روزانه داشته‌ام، عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تائید نمی‌کنم، زیرا بارها و بارها دیده‌ام که نمایندگان با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده‌اند، از جمله در مصوبه سه فوریتی اخیر مجلس در مقابل ستم امریکا، ملاحظه کردیم که این مصوبه با اتفاق آرا تصویب شد.»

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، هم در پاسخ به اظهارات لاریجانی در جمع خبرنگاران گفت: «کمتر از هفت‌هزار شکایت درباره ردصلاحیت‌ها دریافت کردیم که مشغول بررسی آنها هستیم. قانونگذار برای ما تکلیفی معین نکرده که اگر تخلفاتی یا جرایمی است، آنها را به قوه قضائیه ارسال کنیم. آنچه ملاک است بررسی صلاحیت‌ها برای ورود به مجلس است، بنابراین هیچ‌گاه اسناد و مدارک را مستقیما برای قوه قضائیه ارسال نخواهیم کرد. اگر مراجع دیگر صلاحیت داشته باشند و تشخیص‌شان این باشد، آنها می‌توانند اعلام نظر کنند. انتظار این است نمایندگانی که در شورای نگهبان حضور پیدا می‌کنند و از جزئیات پرونده‌شان مطلع می‌شوند اطلاعات را در اختیار مقامات قرار دهند اگر رئیس محترم مجلس در جریان قرار نگرفته اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کردند.»

حاشیه هفته؛ محمدجواد ظریف

حضور «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در صحن علنی مجلس برای پاسخ به سوال رئیس کمیسیون امنیت مجلس با حواشی همراه بود. ظریف در بخشی دیگر از صبحت‌هایش به کنایه به ذوالنوری که به برجام ایراد وارد کرده بود، گفت: «کار ما را به من یاد ندهید، من کاری نمی‌کنم که دست خودم را در حنا بگذارم.» ذوالنوری هم پاسخ داد مغالطه یک بحث است، جواب یک بحث دیگر. همانطور که می گوئید کار ما را به ما یاد ندهید، کار ما آخوندها را هم به ما یاد ندهید. ذوالنوری همچنین طی سوالش از وزیر خارجه شعری لری خواند که با مزاح محمدعلی وکیلی روبرو شد.

ظریف در حاشیه حضور در صحن در گفت‌وگو با خانه ملت از خروج از ان پی تی سخن گفت زیرا سه کشور اروپایی، اخیرا وارد فعال‌کردن فرایند مکانیسم «ماشه» شدند و حالا برخی سخنان وزیر خارجه را هشداری در صورت پیشبرد این فرایند دانستند. با این حال، روسیه نخستین عضو توافق هسته‌ای بود که به این سخنان واکنش نشان داد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «ما به ایران راجع به اقدامات حساب‌ نشده بر حسب حفظ تعهدات جمهوری اسلامی ایران در معاهده ان پی تی هشدار می‌دهیم و بر این باوریم دلیلی برای مطرح‌ کردن چنین مسئله‌ای وجود ندارد.»

جنجال هفته؛ مالیات بر عوارض خروج از کشور

نمایندگان ماده 33 لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند تا بر‌اساس آن سازمان مالیاتی مکلف باشد از هر ایرانی برای خروج از کشور مالیات بگیرد؛ در‌حالی‌که برخی معتقد هستند که این مالیات افزون بر عوارض خروج از کشور شده، «فرید موسوی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به شرق گفت: «قرار نیست هزینه جدیدی برای خروج از کشور تعریف شود. این مالیات در صورت تبدیل‌شدن به قانون جای عوارض خروج را در بودجه می‌گیرد.»

سوال برخی از مردم این بود که چرا این عوارض تبدیل به مالیات بر ارزش افزوده می‌شود که در این باره فرید موسوی می گوید: «چون در قانون جدید عوارض سهم شهرداری‌ها تعریف شده است؛ در‌صورتی‌که این عوارض خروج سهم دولت بود و به‌همین‌دلیل به مالیات تبدیل شد.»

خبر هفته؛ دیدار ظریف با همتای کانادایی

«محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در مسیر بازگشت از هند به تهران در توقفی کوتاه در مسقط با همتای کانادایی خود، فیلیپ شامپانی دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار که به درخواست طرف کانادایی در مسقط برگزار شد، دو طرف ضمن ابراز تاسف مجدد از سانحه سقوط هواپیمایی اوکراینی در خصوص همکاری‌های کنسولی، فنی و حقوقی میان ایران و کشورهایی که اتباع آنها در آن سانحه جان باختند، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. مقرر شد تیم‌های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس‌های خود در این زمینه ادامه دهند. دو وزیر همچنین توافق کردند در زمان مناسب در آینده مجددا دیدار و گفت‌وگو کنند.

دروغ هفته؛ لیست اصلاح طلبان

درحالی که هنوز تکلیف بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای اصلاح‌طلب مشخص نشده و حتی این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان لیستی برای انتخابات ارایه نکنند، لیست‌هایی به نام اصلاح‌طلبان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. موضوعی که حالا واکنش شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را نیز به دنبال داشته است.

 در اطلاعیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آمده است: «از آنجا که برخی افراد و گروه‌ها یا رسانه‌ها اقدام به انتشار لیست‌های جعلی به نام ائتلاف اصلاح‌طلبان نموده‌اند، دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان مجددا ضمن تاکید بر مواضعی که در آخرین بیانیه این شورا صراحتا به آن پرداخته شد، به اطلاع می‌رساند طبق راهبرد مصوب و بر اساس ارزیابی‌ها و اطلاعاتی که تاکنون به دست ما رسیده است، امکان ارایه لیست ائتلافی از جانب این جبهه سلب شده و همچنان در حال بررسی و پیگیری نتیجه اعتراض‌ها به رد صلاحیت‌ها هستیم. بنابراین لیست‌هایی که با این عنوان منتشر می‌شود، فاقد اعتبار و صرفا گمانه‌زنی‌های افراد و گروه‌های خاص است.»

سوژه هفته؛ اظهارات نماینده کهنوج

«احمد حمزه»، نماینده مردم کهنوج در مجلس، در نطق میان دستور خود اظهار کرد: «من به نیابت از مردم کرمان اعلام می‌کنم همه کرمانی‌ها سرباز حاج قاسم هستند و اگر همه ما شهید شویم هیچ ابایی نداریم. به نیابت از مردم کرمان برای هرکس که ترامپ را به قتل برساند سه میلیون دلار جایزه نقدی می‌دهیم.»

این نماینده اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش پایگاه خبری مدارا، مبنی بر اینکه جایزه 3 میلیون دلاری کشتن دونالد ترامپ از چه منبعی تامین می‌شود؟ گفت: «جمعیت کرمان 3 میلیون نفر است و هر نفر برای این موضوع یک دلار خواهد داد.»

«رابرت وود»، نماینده آمریکا در امور خلع سلاح، تعیین جایزه سه میلیون دلاری از سوی نماینده مردم کهنوج در مجلس را «اقدامی مضحک» خواند.

خبر مهم هفته؛ تکمیل لیست اصولگرایان

فهرست انتخاباتی اولیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی منتشر شد. از این فهرست انتخاباتی 159 نفره قرار است 30 داوطلبی نمایندگی تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب و به عنوان فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی شوند. در میان این لیست، نام 6 وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد نیز به چشم می‌خورد. همچنین قریب به 4 چهره شاخص عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز در لیست گنجانده شده‌اند. تقریبا همین تعداد نیز از چهره‌های شاخص حزب موتلفه اسلامی و جامعه روحانیت مبارز قرار دارند. اصولگرایان همچنین 25 زن را در فهرست انتخاباتی اولیه قرار داده‌اند که نشان می‌دهد، قریب به 15 درصد لیست را تشکیل می‌دهند.

خبر مهم هفته؛ افزایش تنش در لبنان

پلیس لبنان شامگاه یکشنبه در دومین شب متوالی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش با معترضانی که در مقابل ساختمان پارلمان در شهر بیروت تجمع کرده بودند، درگیر شد.

در درگیری‌های شنبه و یکشنبه در بیروت دستکم ۳۵۰ تن از جمله مأموران پلیس زخمی شدند. «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان، نیز از پلیس خواست تا از خود خویشتن‌داری نشان دهد. او همچنین خواستار برگزاری یک جلسه اضطراری در روز دوشنبه شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز