عضو فراکسیون امید مجلس:

افرادی که فساد اخلاقی و اقتصادی ندارند را رد صلاحیت نکنید

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۱۳:۴۹:۴۸
کد خبر: ۹۵۶۸۴۲
افرادی که فساد اخلاقی و اقتصادی ندارند را رد صلاحیت نکنید
عضو فراکسیون امید مجلس خطاب به شورای نگهبان گفت: افرادی که فساد اخلاقی و اقتصادی نداشته و قانون اساسی را هم قبول دارند را رد صلاحیت نکنید و انتخاب آنها را به عهده مردم بگذارید، به خدا قسم مردم اشتباه نمی‌کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «علی مطهری»، عضو فراکسیون امید مجلس، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی غم بسیار بزرگی بود که بر ما وارد شد. اما برای بنده غم مضاعف‌تری بود چرا که برای ملاقات با ایشان وقت گرفته بودم اما اعلام کردند ایشان خارج کشور بوده و در ایران حضور ندارند و زمان ملاقاتمان به هفته بعد موکول شد که متاسفانه دیگر امکان ملاقات فراهم نشد. کمترین نتیجه شهادت ایشان، اخراج آمریکا از منطقه است و از طرفی قصاص خون سردار سلیمانی به قوت خود باقی بوده و باید اجرا شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سرگذشت آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران، افزود: امام خمینی (ره) در پاریس فرمودند در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها هم می‌توانند اظهار نظر کرده و فعالیت داشته باشند. شهید مطهری نیز فرمودند در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی هم مجاز به فعالیت بوده و حتی می‌توانند نماینده‌ای در مجلس داشته باشند، اما متاسفانه ایشان خیلی زود شهید شدند و در زمان تدوین قانون اساسی حضور نداشتند، از این رو در قانون اساسی چنین چیزی وجود ندارد.

وی، با بیان اینکه دیدگاه‌های اول انقلاب نباید فراموش شود، تاکید کرد: نگاهی که امروز به مجلس وجود دارد با نگاه اولیه بسیار متفاوت است. مجلس باید نمونه‌ای از جامعه باشد و همه اقشار در آن نماینده داشته باشند. فلسفه وجود شورای نگهبان نیز همین است. با توجه به این که مجلس نمونه کوچکی از مردم بوده ممکن است مصوباتی وجود داشته باشد که با شرع انطباق نداشته باشد از این رو شورای نگهبان باید مصوبات را بررسی کند. در انقلاب مشروطه هم همینطور بوده به نحوی که 5 نفر از علمای بلند رتبه برای بررسی و انطباق مصوبات مجلس با شرع حضور داشتند.  لذا همواره تاکید بر این بوده که مجلس باید از همه اقشار نماینده داشته باشد نه اینکه افرادی را که همه مّر اسلام بوده و 290 آیت الله وارد مجلس کنیم. ممکن است نمایندگان مردم در مجلس نماینده اقشار سهل انگار به دین هم باشند. 

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با اشاره به اینکه از مجلس اول که نماینده مجاهدین خلق، منافقین و نهضت آزادی هم حضور داشتند به این میزان محدویت رسیدیم، اظهار کرد: نقطه شروع آن اجرای نادرست نظارت استصوابی است. بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم اما نحوه اجرای آن برای کشورمان مشکل ایجاد کرده است.

مطهری عنوان کرد: معنی درست نظارت استصوابی این است که جدا از استعلامات چهارگانه، تحقیقات محلی هم انجام دهند، اما این تحقیقات باید مستند به احکام قضایی باشد و اگر کسی حکم قضایی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی آن وجود داشت رد صلاحیت شود و صرف گزارشات محلی قابل استناد نیست. بنابراین صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه نیازی به احکام قضای نبوده و به همان گزارش‌ها قابل است، درست نیست و به طور کلی برای رد کردن یک کاندیدا باید عدم صلاحیت او احراز شود نه اینکه بگویند ما صلاحیت این فرد را احراز نکردیم  چرا که فرصت و اسناد  کافی در دست‌رس نبوده است، گناه این کاندیدا چیست؟

این نماینده مردم در ادامه افزود: چرا فردی را که فساد اخلاقی و اقتصادی ندارد و قانون اساسی را هم قبول دارد و شما فرصت نکردید ببینید، رد صلاحیت می‌کنید؟ این مشکل باید حل شود. در همین مجلس دهم نماینده‌ای حضور دارد که از 13 سالگی به جبهه رفته، 8 سال  اسیر بوده و 50 درصد جانبازی دارد اما به خاطر گزارش محلی که توسط رقبای ایشان تهیه شده ردصلاحیت شده است، این موضوع چه اثری در قشر انقلابی و مردم آن منطقه خواهد داشت؟

مطهری با تاکید بر اینکه نیازی به نگرانی شورای نگهبان نیست، یادآور شد: هر کسی را که فساد اخلاقی و اقتصادی نداشته و قانون اساسی را هم قبول دارد، رد نکنید و به عهده مردم بگذارید، به خدا قسم مردم اشتباه نمی‌کنند. مگر مردم در مجلس اول اشتباه کردند؟

وی در پایان با اشاره به اینکه 13 بهمن امسال صدمین سالگرد تولد شهید مطهری است، گفت: علی رغم نزدیک بودن صدمین سالگرد تولد شهید مطهری، توجه کافی به آن نشده است در حالی که اما خمینی (ره) پس از شهادت ایشان پیام دادند و سالها از ایشان سخن گفتند چرا که شهید مطهری را راه و فکر می‌دانستند. از طرفی مقام معظم رهبری هم آثار شهید مطهری را مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند. بنده خودم را شاگرد شهید مطهری می دانم، مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهید مطهری در اولین سال رهبری گفتند، اگر شهید مطهری زنده بودند، امروز رهبری بود. ما در خصوص چنینی فردی صحبت می‌کنیم. اما متاسفانه در صدمین سالگرد تولد ایشان صداوسیما برنامه‌ای نداشته و نهادهای دیگر هم توجه کافی نداشته اند که انتظار می‌رود به این موضوع توجه داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز