یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

چرا عربستان نمی‌خواهد با ایران مذاکره کند؟/ چه کشورهایی از روابط ایران و آمریکا واهمه دارند

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۴:۵۳:۴۰
کد خبر: ۹۶۵۶۶۶
چرا عربستان نمی‌خواهد با ایران مذاکره کند؟/ چه کشورهایی از روابط ایران و آمریکا واهمه دارند
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان تا زمانی که آقای ترامپ بر سر قدرت است و نتانیاهو همچنان در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی و منطقه نفس می‌کشد بخشی از حاکمیت عربستان همچنان در توهم و فضای مه‌آلود به سر خواهد برد.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره دلایل طفره رفتن عربستان برای مذاکره با ایران با توجه به آمادگی ایران برای مذاکره با عربستان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: عربستان تا زمانی که ترامپ بر سر قدرت است و نتانیاهو همچنان در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی و منطقه نفس می‌کشد، بخشی از حاکمیت این کشور همچنان در توهم و فضای مه‌آلود به سر خواهد برد. البته این شرایط محدوده‌ای دارد. به عبارت دیگر تا زمانی که عربستان هزینه باج‌خواهی ترامپ را پرداخت و پول بادآورده به ترامپ بذل و بخشش کند همین وضعیت ادامه دار است.

او افزود: تا زمانی که وعده‌های حمایت و کمک‌های اطلاعاتی یا طراحی‌های گوناگون رژیم صهیونیستی برقرار است این حاکمیت به همین روال ادامه خواهد داشت ولی محیط سیاسی منطقه در جهت خلاف، در حال حرکت است و هنوز یک قرائت منطقی و معمولی از سوی مقامات عربستان نسبت به اوضاع جاری و مولفه‌های تغییرات در منطقه، حاصل نشده است. یعنی آنها مانند کسی خواهند بود که در تاریکی تیر می‌اندازد و هدف‌گیری می‌کند. از این رو معلوم است به هیچ جا نخواهند رسید بلکه مشکلات خود را روز به روز، بیشتر خواهند کرد.

زنگنه در پاسخ به این سوال که برای دوران پس از ترامپ یا نتانیاهو، آیا عربستان برای مذاکره با ایران هیچ برنامه‌ای ندارد؟ گفت: بعد از ترامپ و نتانیاهو اوضاع تصمیم‌گیری‌های عربستان و مقامات این کشور، به طور جدی تغییر پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که نقش امارات را چگونه می‌بینید؟ با توجه به اینکه امارات به سمت ایران آمده اما اراده‌ای وجود ندارد که عربستان و ایران به هم نزدیک شوند، نیز بیان کرد: هیچ کدام از این کشورها مایل نیستند ایران و آمریکا به یکدیگر نزدیک شوند، نه عربستان، نه امارات، نه رژیم صهیونیستی، یعنی حتی کشورهای دوست ایران هم مایل نیستند. در حقیقت اغلب این کشورها مثل عربستان و امارات، از عادی شدن روابط ایران و آمریکا به شدت نگران هستند. اما کشورهای بزرگی مثل چین یا روسیه، آمریکا را رقیب بازار ایران می‌دانند و آنها هم اگر  سخنی بگویند در واقع یک تعارفی بیش نیست. جمهوری اسلامی ایران هم مبنای سیاست خودش را باید بر اساس منافع خودش تعریف کند و به سخن این و آن و موضع‌گیری این کشور و آن کشور یا تلاش‌های تخریبی امارات و عربستان در روابط خود در سطح جهان، توجه نکند.

صباح زنگنه در پاسخ به این سوال که علت اصلی تنش بین عربستان و قطر چیست؟ تصریح کرد: عربستان سیاست‌های قطر و ارتباط‌های قطر را عامل اقتدار برای این کشور می‌داند و حاضر نیست قطر را به عنوان یک رقیب هم‌سنگ و هم سطح بپذیرد. ولی قطر هم با انتخاب روابط نزدیک و معمولی با جمهوری اسلامی ایران و روابط محکم‌تری با ترکیه، عربستان را خشمگین می‌کند. ارتباط قطر با جریان اخوان المسلمین برای عربستان به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود چراکه یک جانشین و آلترناتیو حاکمیتی می‌تواند ایجاد کند که هم سخن از دین مطرح شود و هم خواهان ورود به حاکمیت کشورها باشد و اینها برای عربستان یک تهدید جدی، محسوب می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز