نگرانی از دچار شدن محمود عباس به سرنوشت عرفات

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۱۰:۵۸:۵۲
کد خبر: ۹۶۶۹۷۶
نگرانی از دچار شدن محمود عباس به سرنوشت عرفات
در پی اظهارات اخیر مقامات صهیونیستی مبنی بر تدارک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مرحله پس از «محمود عباس»، نزدیکان وی بیم دارند که او به سرنوشت رئیس پیشین تشکیلات خودگردان دچار شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پس از آنکه رژیم صهیونیستی روندی را در پیش گرفته که می‌خواهد «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان را بی‌علاقه به روند صلح نشان دهد بیم اطرافیان عباس از تهدید متوجه وی بیشتر شده است.

بر اساس گزارش روزنامه «الشرق الاوسط»، «صائب عریقات» رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین «ساف» اخیرا درباره این موضوع هشدار داد و گفت: بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ می‌خواهند تشکیلات خودگردان را از بین ببرند و خواهان نهادی خدماتی برای ملت ما تحت حاکمیت اسرائیل هستند.

الشرق الاوسط افزود، اظهارات عریقات جدیدترین اظهارات مقامات فلسطینی با این مفهوم است که رژیم صهیونیستی دنبال خلاص شدن از عباس ۸۰ ساله است. نزدیکان عباس معتقدند از زمانی که وی با «معامله قرن» مخالفت کرده، این تهدید علیه او شدیدتر است.

بر اساس این گزارش، چیزی که باعث تقویت این نظریه نزدیکان عباس شده، شبیه بودن شرایط فعلی با شرایط زمان فوت «یاسر عرفات» رئیس پیشین تشکیلات خودگردان است، کسی که در شرایطی مشکوک و پس از محاصره آمریکایی-اسرائیلی علیه وی در سال ۲۰۰۴ در یک بیمارستان نظامی در فرانسه فوت کرد. فلسطینی‌ها به صورت غیرمستقیم تل‌آویو را مسؤول ترور وی می‌دانند. بر اساس عقیده نزدیک عباس، تحریک‌های شدید کنونی علیه عباس شبیه به تحریک‌های آن زمان علیه عباس است.

اخیرا «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل خواستار کنار زدن محمود عباس شد و گفت: تا زمانی که عباس در منصبش است رسیدن به صلح با فلسطینی‌ها ممکن نیست.

«حسین الشیخ» عضو کمیته اجرایی ساف و نزدیک به رئیس تشکیلات خودگردان، رژیم صهیونیستی را به تهدید زندگی محمود عباس متهم کرد و گفت، این حرفها برای کنار زدن او شبیه به حرف‌های آن زمان برای کنار زدن یاسر عرفات است.

«احمد المجدلانی» عضو کمیته اجرایی ساف و دیگر فرد نزدیک به عباس، نیز درباره دچار شدن رئیس تشکیلات خودگردان به سرنوشتی مانند یاسر عرفات هشدار داد.

در همین زمینه یک منبع امنیتی به الشرق الاوسط گفت: آمریکا و اسرائیل در دو سال گذشته با هدف انتخاب سران جدید، با فلسطینی‌ها در غزه، کرانه باختری و خارج در ارتباط بوده‌اند. دستگاه‌های امنیتی اطلاعات و نام‌هایی در اختیار دارند؛ آمریکایی‌های و اسرائیلی‌ها برای مرحله پس از عباس آماده می‌شوند و امیدوار به رهبران جایگزین هستند.

عباس معاونی در تشکیلات خودگردان ندارد و جنبش فتح تا کنون بر سر جانشین انتخابی برای وی به وحدت نرسیده است.

نظر شما