نوروز نامه ۹۹؛ /

زکا؛ از شرکت در کنفرانس کارآفرینی تا اوین!

۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۰۹:۱۵:۲۰
کد خبر: ۹۸۱۴۶۹
زکا؛ از شرکت در کنفرانس کارآفرینی تا اوین!
یکی از اتفاقات مهم سال 98 آزادی "نزار زاکا" کارشناس فناوری اطلاعات و مدافع آزادی اینترنت اهل لبنان بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «نزار زکا» فارغ التحصیل آکادمی نظامی «ریورساید» آمریکا در سال ۱۹۸۵ و عضو شورای فارغ التحصیلان این آکادمی نظامی است. زکا تحصیلات خود را در رشته ریاضیات و فناوری اطلاعات در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ادامه داده و به ‌عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و «مدافع آزادی اینترنت» شناخته می‌شود. او دارای گرین کارت (اجازه اقامت دائم) آمریکا است.

زاکا در 24 شهریور 1394 و به دعوت شهیندخت مولاوردی برای شرکت در  یک کنفرانس کارآفرینی به تهران آمد و سه روز بعد در راه فرودگاه دستگیر شد.

در حالی که رسانه‌ها از ناپدید شدن او سخن می‌گفتند، صداوسیما از بازداشت یک "شهروند آمریکایی-لبنانی" به‌نام نزار زکا در ایران خبر داد و او را "فردی با ارتباط ویژه با نهادهای نظامی آمریکا" معرفی کرد.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وقت وزارت خارجه، از تلاش دولت برای تسریع در رسیدگی به پرونده او خبر داد و گفت که حکم او توسط مرجع قضائی اعلام می شود و این حکم نهایی خواهد بود.

دوستان و نزدیکان نزار زکا به اسوشیتدپرس گفته‌ بودند که وی با حکم قاضی صلواتی به 10 سال حبس و چهار میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده است.

سردار سیاری، جانشین اطلاعات سپاه پاسداران، درباره اتهام جاسوسی او گفت: «نزار زاکا جاسوسی که با یک واسطه به اوباما وصل بود، بعد از دستگیری اعتراف کرد که ماموریت ویژه او پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بوده است. او اعتراف کرد هشت میلیون یورو برای جذب ۱۵ ان جی او هزینه کرده و در اختیار داشته است».

تسنیم در گزارشی از ارتباطات جدی نظامی و امنیتی زاکا با ایالات متحده آمریکا به ویژه در پنتاگون و سازمان سیا نوشت. بنا بر این گزارش، وی از افراد مورد اعتماد آمریکا محسوب می‌شده و سفارت آمریکا با وی در بیروت ارتباط نزدیکی داشته است. روزنامه کیهان نیز او را "مهره عملیاتی وزارت خارجه آمریکا در پروژه فتح سایبری ایران" توصیف کرد. همچنین در این حین اخبار تایید نشده‌ای از اعتصاب غذای او در زندان به گوش می‌رسید.

آزادی نزار زاکا

خرداد ماه سال 98 بود که خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه خبر تحویل نزار زاکا، جاسوس آمریکایی-لبنانی به حزب الله لبنان را تأیید و اعلام کرد که این اقدام ظرف چند ساعت آینده انجام خواهد گرفت.

اردیبهشت سال گذشته «جبران باسیل»، وزیر خارجه لبنان، در پیامی به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خواستار عفو و آزادی نزار زاکا، شهروند لبنانی بازداشت شده در ایران به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان شد.

بر اساس این گزارش روسیا الیوم، جبران باسیل روز جمعه (13 اردیبهشت 98) در جریان دیدار با محمد جلال فیروز نیا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، پیام خود را تحویل وی داد تا این پیام را به محمد جواد ظریف برساند.

پیش از آن غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری خود گفته بود «درخواستی از سوی این متهم و مقامات سیاسی لبنان مبنی بر عفو و آزادی این فرد به دست ما رسیده است که در حال بررسی ویژه این درخواست هستیم.»

همزمان با این اظهارنظر زمزمه‌هایی نیز از پادرمیانی میشل عون و سیدحسن نصرالله برای آزادی نزار زاکا به گوش می‌رسید.

رئیس جمهور لبنان گفته بود برای آزای زاکا با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، وارد صحبت شده و وی نیز تعامل مثبتی در این زمینه داشته است.

"انیس نقاش" تحلیلگر برجسته لبنانی نیز گفت: «میشل عون برای آزادی زاکا به ایران درخواستی فرستاد که ایران در واکنش به آن، نظر دبیرکل حزب الله را در ارتباط با این درخواست جویا شد که سید حسن نصرالله هم با توجه به جایگاه میشل عون و احترام وی در میان محور مقاومت پیشنهاد موافقت با درخواست میشل عون را مطرح کرد.»

وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای از تلاش‌های سفارت لبنان در ایران برای آزادی این زندانی و پاسخ مثبت مقامات ایرانی خبر داد و نوشت: «پس از تلاش‌های طولانی که اخیراً به صورت فشرده دنبال می‌شد، سفیر ایران در بیروت با وزیر خارجه تماس گرفت و رسماً همراهی (پاسخ مثبت) مقامات ذیربط ایران با درخواست میشل عون رئیس جمهوری لبنان از شیخ حسن روحانی رئیس جمهور و همچنین نامه وزیر خارجه (جبران باسیل) از همتای ایرانی خود درباره عفو نزار زاکا به مناسبت عید فطر را اعلام و تصریح کرد که مقامات در ایران آماده استقبال از هر هیئت لبنانی در هر زمانی برای تحویل نزار زاکا که مورد عفو قرار گرفته هستند.»

اواخر خرداد ماه سال گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه از موافقت دادگاه با آزادی نزار زکا، زندانی لبنانی که به جرم جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت شده بود، خبر داد.

نزار زکا، تبعه لبنانی-آمریکایی در اولین مصاحبه خود با خبرنگاران پس از خروج از ایران گفت که آزادی او از زندان "بخشی از یک معامله بزرگتر با آمریکا" نبوده است.

صحبت‌های نزار زکا تاییدی بود بر اظهارات «کیوان خسروی»، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، که در مصاحبه‌ای با پایگاه العهد لبنان گفته بود هیچ کشور سومی در آزادی زکا نقش نداشته و این اقدام صرفا بنا به درخواست "میشل عون" رئیس‌جمهور لبنان و با وساطت "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز