نوروزنامه ۹۹/ نماینده مردم فسا در مجلس:

عملکرد مجلس دهم تقریبا به گوش مردم نمی‌رسید/ برای اولین بار نیروهای آمریکایی مشهور به «سنت کام» را تروریست تلقی کردیم

۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۲۳:۵۲:۴۲
کد خبر: ۹۸۲۷۹۶
عملکرد مجلس دهم تقریبا به گوش مردم نمی‌رسید/ برای اولین بار نیروهای آمریکایی مشهور به «سنت کام» را تروریست تلقی کردیم
نماینده مردم فسا در مجلس گفت: کسانی که به نوعی در انتخابات مجلس دهم شکست خورده بودند مجلس را تخریب می‌کردند، از طرفی عملکرد مجلس دهم تقریبا به گوش مردم نمی‌رسید.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، نماینده مردم فسا و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با عملکرد مجلس دهم" گفت: مجلس دهم از ابتدای ورود به کار با هجمه‌های زیادی روبرو شد. کسانی که به نوعی در انتخابات مجلس دهم شکست خورده بودند مجلس را تخریب می‌کردند، از طرفی عملکرد مجلس دهم تقریبا به گوش مردم نمی‌رسید.

او با اشاره به عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: می خواهم به چند موضوع که در این مجلس به تصویب رسید اشاره کنم. برای اولین بار تابعیت فرزندانی که پدران غیرایرانی داشتند را تعیین تکلیف کردیم که خیلی مسئله مهمی بود. برای اولین بار لایحه زندان زدایی و حبس زدایی را در مجلس تصویب کردیم که بسیار اثرات موثری برای خانواده و اجتماع دارد. لایحه تجارت بیش از 13/14 سال بود که در مجلس معطل بود این را به تصویب رساندیم. در برنامه ششم بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و تأمین اجتماعی را به تصویب رساندیم گرچه دولت هنوز نتوانسته به دلیل مشکلات مالی، همه آن را اجرایی کند اما ریل گذاری خوبی برای بازنشستگان شد. در رابطه با برنامه ششم حقوق و مزایای عزیزانی که تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی بودند که ماهانه حدود 40 هزار تومان دریافتی داشتند یک مکانیسمی را برای اینها اجرایی کردیم که در برنامه ششم همیشه 20 درصد حداقل حقوق کارگران را داشته باشیم و این مسئله، دریافتی آنها را به حدود 4/5 برابر بیشتر می‌رساند. بحث دیگر رزمندگانی بودند که در جبهه مجروح شده بودند ولی به دلیل غیرت و ایستادگی که داشتند اصلا به مراکز درمانی جبهه‌ها مراجعه نکرده بودند و صورت سانحه نداشتند و برای اینها مواردی را تصویب کردیم که بتوانند از درصدی از جانبازی بهره‌مند شوند.

جمالی ادامه داد: برای اولین بار مجلس شورای اسلامی طرح اقدام متقابل علیه آمریکا را به تصویب رساند. برای اولین بار نیروهای آمریکایی مشهور به سنت کام را تروریست تلقی کردیم و برای اولین بار از سایر قوا خواستیم که در رابطه با احقاق حقوق ایرانیانی که از تحریم آمریکا و تروریسم آمریکا دچار مشکل شدند، وارد صحنه شوند مثل قوه قضاییه. برای اولین بار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان که مصوبه مجلس هشتم بود را فعال کردیم با همه کاستی‌هایی که این قانون داشت. خبرهای خود را به گوش مردم و رسانه‌ها رساندیم. برای اولین بار طرح شفافیت مالی کاندیداهای مجلس را به تصویب رساندیم و امیدواریم مجلس بعد همه قانون انتخابات را به تصویب برساند. گرچه خیلی‌ها که در مجلس قبلی بودند و علیه این مجلس اعتراض و انتقاد داشتند در رابطه با شفافیت رأی، هیچ اقدامی انجام نداده بودند. لوایح دیگری به خصوص در رابطه با الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا که بسیار مهم بود را به تصویب رساندیم. موضوع دیگر در رابطه با وام‌های زیر 100 میلیون تومان بود که برای اولین بار مصوب کردیم سود مرکب از آنها گرفته نشود. مجلس کاملا فرمانبردار از دولت علیرغم، شایعات نبودیم. وزیر اقتصاد را همین مجلس استیضاح و برکنار کرد. وزیر کار و رفاه اجتماعی را همین مجلس برکنار کرد. وزیر آموزش و پرورش و وزیر صمت و وزیران راه و شهرسازی و کشاورزی را همین مجلس با فشاری مجبور به استعفا کرد. «سیف»، رئیس اسبق بانک مرکزی را همین مجلس، با او درگیر شد و برکنار کرد. بیشترین تعداد سوالات و تحقیق و تفحص از هلال احمر، گمرکات و دانشگاه آزاد را داشتیم، یعنی در بحث نظارت هم اقدامات خوبی داشتیم. 

او اضافه کرد: بحث جوانگرایی را برای اولین در این مجلس تصویب کردیم که بازنشستگان به چرخه مدیریتی کار برنگردند. برای معلولین و جانبازان کار کردیم و جداسازی کمیته پارالمپیک از دیگر اقدامات این مجلس بود. اقدامات بسیار خوبی در مجلس صورت گرفت البته حتما بهتر از این می‌توانستیم کار کنیم. حتما عیب‌هایی هم وجود داشته که انشالله در مجالس بعدی رفع و رجوع شود. معمولا مجالس ما از 290 نفر بیش از 200 نفرش نیروهای جدید هستند وقتی این تعداد از تغییرات را شاهد هستیم، قطعا تا این نیروهای جدید مسلط شوند یک چهارم زمان مجلس طی می شود. این تغییرات دامنه دار و وسیع در هر دوره از مجلس نمی‌تواند به نفع کشور باشد.  

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در را بطه با عملکرد خود گفت: نمی‌توانم به خودم نمره بدهم اما می‌توانم بگویم چه کارهایی کردم. من سعی کردم به معنای واقعی نماینده مردم باشم و بیشتر در حوزه تقنین و نظارت کار کنم. 4 سال است که در مجلس بودم. در هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم و سعی کردم بیشترین حضور را داشته باشم و در حوزه های مختلف این کمیسیون‌ها، فعال بودم. موضوع دیگر بحث هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بود که تقریبا عضو پاکار این هیئت بودم و سخنگو بودم. در رابطه با دبیر کلی شورای اجرایی بین‌‌المللی جمهوری اسلامی به عنوان عضو فعال حضور داشتم. در کمیته‌های مختلف، مسئولیت‌های مختلف داشتم و سعی می‌کردم، حضور موثری داشته باشم چه از نظر کیفی و چه کمی و اقدامات خوبی در حوزه شهرستانی از نظر عمرانی و ورزش و جوانان و مسائل زیربنایی داشتم. سعی کردم الگویی ارائه بدهم که بر مبنای پاکدستی و عدم اجرای اموراتی مثل رانت خواری، پارتی بازی، قومیت گرایی و جناح بازی و سیاست‌بازی باشد. هیچ گاه هم پارتی بازی نکردم.

نوبندگانی در پیامی نوروزی گفت: در نوروز گرفتار ویروس منحوس کرونا شدیم امیدوارم مردم همه دست در دست هم بدهند و با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی از این موضوع هم انشالله عبور کنیم. خواهش می کنم مردم به تاکیدات ستاد مقابله با بحران کرونا توجه کنند و از همه مهم‌تر به شایعات گوش فرا ندهند و آنهایی که می‌خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند، فرصت برای آنها فراهم نکنند. سعدی می‌گوید «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک پیکرند» اگر همین یک موضوع را در نظر بگیریم و برای یکدیگر خوب بخواهیم و با هم خوب باشیم و تصمیمات خوبی بگیریم و همه را از یک جنس و قالب تصور کنیم، به نظرم همه مشکلات حل می‌شود.

نظر شما