سوال های بی پاسخ یا جنجال برای فرار از پاسخگویی؟

خاطرات تکاندهنده سرافراز در مورد مدیریت ضرغامی در صدا و سیما

۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۰۵:۱۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۵۶۱۱
خاطرات تکاندهنده سرافراز در مورد مدیریت ضرغامی در صدا و سیما
عزت اله ضرغامی در حالی گاه و بیگاه به دولت و رئیس جمهور حمله می کند که در مورد دوران مدیریتش در صدا وسیما حرف و حدیث های فراوانی وجود دارد، موضوعاتی که نشان می دهد ضرغامی در اداره یک مجموعه ای به نام صدا و سیما چه اتفاقات سهمیگینی را رقم زده و چه بر سر این رسانه بزرگ کشور آورده است؟ حالا با چنین کارنامه ای، حمله ضرغامی به دولت خود جای سوال و شگفتی دارد و شاید مهمتر از این شگفتی این سوال پیش می آید که آیا ضرغامی امروز می تواند در قامت یک منتقد بنشیند یا باید به این سوالات و ابهاماتی که سال ها ذهن افراد را درگیر کرده پاسخ دهد؟ و مهمتر اینکه آیا این جنجال ها برای فرار از پاسخگویی است؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،​ 19 آبان ماه سال 1398 بود که رئیس‌جمهور در سفر استانی یزد بدون ذکر نام از نهاد خاصی گلایه کرد که 947 میلیون دلار از بودجه دریافت کرده اما در خصوص نحوه هزینه‌کرد این مبلغ حساب پس نداده است. در زمان کوتاهی و با مراجعه رسانه‌ها به کتاب خاطرات محمد سرافراز رئیس سابق صداوسیما، روشن شد مبلغ مورد نظر در زمان مدیریت عزت‌الله ضرغامی به سازمان صداوسیما پرداخت شده است. این مسئله سبب شکل‌گیری انتقاداتی به عزت‌الله ضرغامی شد و واکنش وی را برانگیخت. به طوری که او حدود یک ماه بعد از سخنرانی روحانی، به تندی پاسخ رئیس‌جمهور را داد و اعلام کرد موارد هزینه‌کرد یک میلیارد دلار را به اطلاع دولت احمدی نژاد رسانده است.

این البته اولین بار نیست که از نحوه مدیریت ضرغامی بر سازمان صداوسیما بویژه در حوزه مالی و منابع انسانی انتقاد می‌شود. محمدسرافراز که پس از ضرغامی به سمت ریاست صداوسیما منصوب شد، چه در زمان ریاست بر صداوسیما و چه پس از استعفا از این سازمان، جزو بزرگترین منتقدان مدیریت ضرغامی بوده و بخشی از انتقاداتش را در کتاب خاطرات خود نیز که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، آورده است. به بهانه بحث‌وجدل‌هایی که اخیرا حول این مسئله در افکار عمومی شکل گرفته، با بازخوانی خاطرات سرافراز، برخی از موارد انتقادات او نسبت به عملکرد ضرغامی را در جدول زیر گرد آورده‌ایم.

بعنوان مثال در زمینه مدیریت منابع ارزی صداوسیما در زمان مدیریت ضرغامی، در بخشی از این کتاب، آمده است: "صرفا با یک اصلاح کوچک در قراردادهای اجاره ماهواره {در دوره سرافراز} به میزان هفده و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای سازمان به همراه داشت، بدون آنکه کوچک‌ترین تغییری در میزان و کیفیت خدمات دریافتی سازمان رخ دهد."

یا در بخش دیگری از کتاب درباره ریخت و پاش در حوزه منابع انسانی آمده: « در دوره‌ی آقای ضرغامی قرار بود ایشان جلوی رشد بی‌رویه نیروی انسانی را بگیرد. منتها این کار را نکرد بلکه طرحی درست شد به نام طرح ساماندهی نیروهای انسانی و طبق آمار رسمی منابع انسانی با اجرای این طرح 5987 نفر دیگر هم وارد سازمان شدند و یا تبدیل وضعیت پیدا کردند.»

در جای دیگری از کتاب ادعا شده که ضرغامی تا زمان اواخر حضور در این سمت، عملا فرق کیفیت اچ‌دی و اس‌دی را نمی‌دانسته است. » معاونت توسعه و فنآوری رسانه اعتقادی به HD شدن شبکه‌ها نداشت و برای رئیس قبلی سازمان (ضرغامی) جا انداخته بودند که شبکه  اچ‌دی  با شبکه اس‌دی standard definition فرقی ندارد! به همین اکتفا می‌کنم که من یکبار به آقای ضرغامی توضیح دادم که فرق دارد و شما بگذارید در دفتر رئیس سازمان شبکه HD با همه لوازمش برقرار شود و با شبکه‌های SD مقایسه کنید. آنوقت متوجه فرقش می‌شوید. در آن موقع تمام ریسیورها دراتاق کاررئیس و مونیتور بزرگ اتاق جلسات رئیس سازمان آنالوگ بود. دفتر آقای ضرغامی امکان نصب تجهیزات اچ دی را فراهم نکرد.»

در جدول زیر به بخش هایی از کتاب خاطرات سرافراز که در مورد عزت اله ضرغامی است اشاره ای می کنیم:

شماره صفحه

متن

۴۰

اقدام متفاوت آقای ضرغامی ساخت تعداد زیادی تله فیلم بود، ولی اغلب آنها کم‌مخاطب و برای ایام عزاداری مناسب بود.

۴۲

در جلسه ای که مدیران سازمان با رهبری داشتند، آقای ضرغامی گزارش داد نیروی انسانی صداوسیما از 20 هزار نفر به حدود 28 هزار نفرافزایش یافته است. رهبری تعجب کردند که اینقدر نیرو اضافه شده و گفتند جلوی آن را بگیرید.

45

در دوره‌ی آقای ضرغامی قرار بود ایشان جلوی رشد بی‌رویه نیروی انسانی را بگیرد. منتها این کار را نکرد بلکه طرحی درست شد به نام طرح ساماندهی نیروهای انسانی و طبق آمار رسمی منابع انسانی با اجرای این طرح 5987 نفر دیگر هم وارد سازمان شدند و یا تبدیل وضعیت پیدا کردند.

۴۶

۴۷

معاونت توسعه و فنآوری رسانه اعتقادی به HD شدن شبکه‌ها نداشت و برای رئیس قبلی سازمان (ضرغامی) جا انداخته بودند که شبکه  اچ‌دی  با شبکه اس‌دی standard definition فرقی ندارد! به همین اکتفا می‌کنم که من یکبار به آقای ضرغامی توضیح دادم که فرق دارد و شما بگذارید در دفتر رئیس سازمان شبکه HD با همه لوازمش برقرار شود و با شبکه‌های SD مقایسه کنید. آنوقت متوجه فرقش می‌شوید. در آن موقع تمام ریسیورها دراتاق کاررئیس و مونیتور بزرگ اتاق جلسات رئیس سازمان آنالوگ بود. دفتر آقای ضرغامی امکان نصب تجهیزات اچ دی را فراهم نکرد.

۴۹

در دوره اول ریاست آقای ضرغامی شبکه‌های ماهوارهای رقیب سازمان بودند، تدبیری که در مقابل شبکه‌های ماهوارهای داشتند، افزایش تعداد شبکه‌ها بود که به نظر من راهبرد غلطی بود.

۱۱۴

در سال 91 در زمان آقای ضرغامی شبکه پویا برای کودکان ایجاد شده بود اما به نظر من دو ایراد داشت. یکی اینکه بیش از 70 درصد از برنامه‌های آن به انیمیشنهای خارجی اختصاص داشت و دیگر اینکه شامل هر سه رده‌ی سنّی خردسال، کودک و نوجوان می‌شد.

۱۷۵

یکی از دلایلی که هزینه‌های سازمان خیلی افزایش یافته بود به خاطر افزایش حقوق از ابتدای سال 93 بود که آقای ضرغامی تصویب کرده بود. (سالی که من در آبان ماه منصوب شدم.)

201

یکبار رئیس قبلی صداوسیما آقای ضرغامی دریکی از این جلسات دفتر رهبری می‌گفت چرا شبکه نمایش و تماشا ادغام شده و من توضیح دادم سازمانی که ظرفیت تولید فیلم و سریالش محدود است و با توجه به منابع محدود آرشیوی، وجود سه شبکه تخصصی فیلم و سریال، موجب می‌شود، درصد تکرار به شدت افزایش یابد و درصد پخش فیلم‌های خارجی بالا رود که کار درستی نیست.

222

نامه خطاب

 به ضرغامی

مدیریت جدید سازمان در هنگام شروع فعالیت های خود با حجم عظیمی از بدهی ها و معوقات روبرو شد. این مسئله به زعم شما “امری طبیعی” ست؛ اما با کمی دقت و تحقیق می‌توان دریافت که این میزان این بدهی در قیاس با دوره‌های قبلی ابدا قابل مقایسه نیست. این بیشتر به خاطر ضعف در تصمیم‌سازی‌ها برای توسعه غیرمنطقی شبکه‌های سازمان بود.

223

نامه خطاب به ضرغامی

جنابعالی در خصوص آرشیو سازمان و پخش تصاویر محرمانه از شبکه‌های معاند اظهارنظر کرده بودید که هیچ تصویری از آرشیو خارج نشده است. سؤال اینجاست که چرا مدیرکل اسبق آرشیو تا سر حد بازداشت پیش رفت و تنها به دلیل واسطه‌گری شما بازداشت نشد؟ و چرا دو تن از کارشناسان زیرمجموع‌های‌شان بازداشت شده، در دادگاه حضور یافتند و محکوم به حبس شدند؟ اینکه اظهرمن‌الشمس است که تصاویر تلویزیون در شبکه‌های معاند و در قالب برنامه‌های مختلف به نمایش درمی‌آید و شما تنها به تکذیب بسنده می‌کنید .

 

223

نامه خطاب به ضرغامی

واقعیت این است که شما اصولاً اطلاع دقیقی از وضعیت اسفناک سازمان در دو سال آخر نداشتید. این مسئله احیانا به گزارش‌های خلاف واقعیت مشاوران شما برمی‌گردد که وضعیت سازمان را گل‌وبلبل توصیف می‌کردند و شما نیز به آنان اعتماد می‌کردید.

224

نامه خطاب به ضرغامی

متأسفانه تمرکز بر “افزایش آمار و ارقام” و عدم توجه به مسئله “کیفیت” باعث تنظیم و اجرای سیاست‌های غلطی شد که هم برای سازمان هزینه‌زا بود و هم نتیجه‌ای در حوزه اجتماعی به بار نیاورد. افزایش بی‌مورد شبکه‌ها بدون ایده و برنامه‌ریزی و بدون آنکه مخاطب قابل توجهی داشته باشند، چه سودی داشت جز تولید برنامه‌های آنتن پرکن و بی محتوا که یکی از جدی‌ترین نقدهای رهبر معظم انقلاب به سازمان بود؟

۲۲۵

نامه خطاب به ضرغامی

آیا می‌دانید یک اصلاح کوچک در قراردادهای اجاره ماهواره در سال گذشته به میزان هفده و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای سازمان به همراه داشت، بدون آنکه کوچک‌ترین تغییری در میزان و کیفیت خدمات دریافتی سازمان رخ دهد؟ براستی مگر مدیریت صحیح و کارآمد چیست جز کنترل و استفاده بهینه از منابع؟

 

 

 

 

نظر شما