فعال سیاسی اصلاح طلب:

استعفای موسوی لاری به معنای کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از شورای اصلاح‌طلبان است

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۱۰:۲۵:۰۶
کد خبر: ۹۹۳۷۳۶
استعفای موسوی لاری به معنای کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از شورای اصلاح‌طلبان است
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: موسوی لاری با تمایل شخصی در جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حضور پیدا می‌کرد اما به دلیل نقشی که در مجمع روحانیون مبارز داشت و به نوعی نماینده مجمع روحانیون مبارز در شورا بود، استعفای او به عنوان کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از شورای عالی سیاست‌گذاری نیز می‌تواند تلقی شود.

«سعید شریعتی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره استعفای موسوی لاری از نایب رئیسی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به نظرم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از باب یک ضرورت اجباری تشکیل شده است. اگر کشور در شرایط سیاسی عادی قرار داشت روابط میان احزاب براساس قانون احزاب مانند جوامع توسعه یافته نقش و کارکرد داشت چراکه نظام پارلمانی آنها با نظام حزبی شان پیوند خورده و چندان نیازی به ائتلاف های پیشا انتخاباتی ندارند. به این دلیل که در این کشورها، تکلیف احزاب مشخص است که چه سهمی را از کرسی‌های مجلس به اسم احزاب می‌نویسند نه به اسم شخص یا فرد. از این رو احزاب همسو و هم گرایش نیازی نیست پیش از انتخابات با هم ائتلاف کنند مگر  اینکه در شرایط و رقابت‌های خاصی یا در مدل‌های خاصی از سیاست پیش از انتخابات، ائتلاف کنند.

او افزود: در مجموع کارکردهای این شورای عالی یا جبهه هماهنگی گروه‌های اصلاح‌طلب در گذشته، انتخاباتی بوده است و در راهبردهای جاری و هماهنگی مواضع گروه‌ها و رفع اختلافات، کارکرد دائمی نداشتند. هر چند گفته می‌شد که این کارها باید جزو اهداف شورا باشد اما مهمترین اثرگذاری شورا، هماهنگی و رسیدن به یک ائتلاف پیشا انتخاباتی بوده که چه در سال 94 و چه در سال 96، 98 و 4 سال گذشته رخ داد. 

شریعتی ادامه داد: صرف نظر از تجربه اصلاح‌طلبان ایران، در همه دنیا ائتلاف‌های سیاسی پسا انتخاباتی است یعنی بعد از این که تکلیف کرسی‌ها در پارلمان به ویژه در نظام‌های پارلمانی مشخص شد، احزاب، پارلمان را تشکیل می‌دهند و پارلمان، دولت را تشکیل می‌دهد. از این رو، این کرسی‌هایی که به احزاب می‌رسد با هم ائتلاف می‌کنند بدین گونه که اکثریت یا اقلیت منسجمی برابر اکثریت در پارلمان شکل می‌گیرند. حال در ایران به دلیل نقص قوانین پارلمانی و قوانین مربوط به احزاب و قانون انتخابات به عنوان قوانین مادر و عدم بهم پیوستگی این قوانین، یک نظام یکپارچه ایجاد نشده است. البته تلاش‌هایی در قالب لایحه جامع انتخابات صورت گرفت که کافی نیست و در نتیجه نیز به سرانجامی نرسید.

این عضو اتحاد ملت عنوان کرد: به هر حال احزاب اصلاح‌طلب برای بسیج اجتماعی پیش از انتخابات ائتلاف می‌کنند. اصولگرایان هم به همین شکل است و تفاوت چندانی در محافظه کاران و اقتدارگریان نیست چراکه آنها هم تجربه‌هایی، مثل جمنا و شورای ائتلاف و غیره دارند. بدین گونه که آنها نیز پیش از انتخابات با هم ائتلاف می‌کنند و سبد آرایشان را پیش از انتخابات بین یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

او توضیح داد: شورای عالی سیاست گذاری در واقع یک مجموعه‌ای بوده که نمایندگان احزاب به آنجا می‌رفتند و با وزن کشی، چانه‌زنی و یا هر مکانیسمی که آئین‌نامه داخلی‌شان اقتضا می‌کرده با دادن سهم به گروه‌ها در لیست‌های انتخاباتی به  یک توافقی دست پیدا می‌کردند. در تجربه اخیر هم شورای عالی به این نتیجه رسید که در بسیاری از مناطق کشور و حوزه انتخابیه، امکان ارائه لیست نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به استعفای موسوی لاری از نایب رئیسی شورای عالی سیاستگذاری اشاره کرد و گفت: اینکه دلایل انصراف موسوی لاری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به چه دلیل است باید گفت البته او با تمایل شخصی در جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حضور پیدا می‌کرد اما به دلیل نقشی که در مجمع روحانیون مبارز داشت و به نوعی نماینده مجمع روحانیون مبارز  در شورا بود، استعفای او به عنوان کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از شورای عالی سیاست‌گذاری نیز می‌تواند تلقی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز