ساخت واکسن کرونای بدون آب و قابل نگهداری در دمای اتاق

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۲۱:۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۲۶۹۹۰۹
ساخت واکسن کرونای بدون آب و قابل نگهداری در دمای اتاق
محققان توانستند نوعی مایع مبتنی بر لیپوزوم را که در ساخت واکسن‌ کرونا کاربرد دارد، با استفاده از فرایند خشک کردن انجمادی برای مدت طولانی نگهداری کنند. اگر این فرایند به‌درستی و با موفقیت انجام شود، دُزهای واکسن بدون آب را می‌توان در دمای اتاق حمل و نگهداری کرد.

به گزارش برنا؛ خشک‌ کردن انجمادی (Freeze-drying) به‌طور خلاصه فرایندی است که در آن ماده‌ای را منجمد می‌کنند و سپس با کاهش فشار، آب منجمد درون ماده را به ‌طور مستقیم به بخار تبدیل می‌کنند. از این فرایند برای افزایش مدت نگهداری مواد غذایی و دارویی و هم‌چنین سهولت حمل و نقل آن‌ها بهره می‌برند.

در حال حاضر تا تولید واکسن‌ های کووید ۱۹ که از ترکیبات خشک شده انجمادی بهره می‌برند، راه درازی باقی مانده است. اما اگر این فرایند به‌درستی و با موفقیت انجام شود، دزهای واکسن بدون آب را می‌توان در دمای اتاق حمل و نگهداری کرد و مشکلات لجستیک موجود در خصوص محبوب‌ترین واکسن‌های موجود را رفع کرد.

تمرکز این تحقیقات که توسط محقققان دانشگاه بوفالو در آمریکا انجام شده بر ساخت واکسن‌هایی است که متشکل از آب، لیپوزوم‌های خاص حامل پروتئین‌های خوشه‌ای ویروس کرونا که به‌صورت مصنوعی تولید شده‌اند و مقدار اندکی قند است که در فرایند خشک کردن انجمادی، ساختار شیمیایی واکسن را حفظ می‌کند.

ماده حاصل از این فرایند، متخلخل و سبز رنگ بوده و در دمای اتاق و دماهای بالاتر دست‌کم به مدت یک هفته کاملا پایدار است. در آزمایشات اولیه این واکسن روی موش‌ها مشخص شد این نوع واکسن قادر است یک واکنش پادتن موثر در بدن آن‌ها ایجاد کرده و موش‌ها را در برابر ویروس کووید ۱۹ محافظت کند.

در حال حاضر یک واکسن مبتنی بر لیپوزوم که قرار است با استفاده از این فناوری تولید و توزیع شود، با عنوان EuCorVac-۱۹ در کشور کره‌جنوبی در دست توسعه است.

انتهای پیام

 

نظر شما
پرونده ویژه