نقش رژیم غذایی در کنترل فشار خون

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۱۴:۱۳:۱۲
کد خبر: ۸۴۸۹۷۷
نقش رژیم غذایی در کنترل فشار خون
مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم، منیزیم و کلسیم، در بهبود فشارخون بالا بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی دارای سدیم و چربی های اشباع، موجب کاهش فشارخون می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب، با اشاره به راه اندازی بسیج ملی کنترل فشار خون، ضرورت آگاهی از تغذیه سالم و آمار بالای مبتلایان به فشار خون بالا در کشور گفت: با کاهش مصرف نمک و محدود کردن مصرف کنسروها و آجیل شور و خودداری از مصرف همبرگر، سوسیس و کالباس، می توانیم به کنترل فشار خون کمک کنیم.
«طاهره رامش» به نقش مهم عنصر کلسیم در تغذیه اشاره کرد و افزود: شیر و فرآورده ‌های لبنی کم‌ چرب، انواع غلات سبوس ‌دار و حبوبات با دارا بودن کلسیم در کاهش فشارخون موثرند.
وی با تاکید بر گنجاندن میوه‌ ها، سبزی‌، حبوبات و غلات در برنامه غذایی روزانه، ادامه داد: با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون، از میوه ‌هایی مانند زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت که منابع خوبی از پتاسیم هستند، استفاده کنیم و از مصرف سبزی‌ های دارای سدیم بالا شامل اسفناج، کرفس، ریواس و شلغم در افراد مبتلا به فشارخون بالا، خودداری شود.
مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب با بیان اینکه مصرف منظم ماهی در برنامه غذایی را نباید فراموش کنیم، یادآور شد: همچنین مصرف مواد غذایی دارای اسید چرب اشباع و کلسترول شامل گوشت قرمز، لبنیات پُرچرب، زرده تخم‌مرغ، چربی ‌های حیوانی، مارگارین، روغن‌ های جامد و کره را در سهمیه غذایی، کاهش دهیم.
این کارشناس مسوول تغذیه، ورزش‌ هایی مانند پیاده ‌روی، شنا و دوچرخه سواری را در کنترل فشار خون مفید برشمرد و اضافه کرد: مصرف چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنیم و تا یک ساعت پس از خوردن غذا، چای ننوشیم، به جای آنها از دمنوش ‌های گیاهی مانند گل گاو زبان، استفاده کنیم.
وی در زمینه پرهیز از مصرف نمک و غذاهای پُر ادویه در کنترل فشار خون، توصیه کرد: به جای نمک می ‌توانیم از سبزی های تازه یا خشک، ادویه‌‌ های مفید مانند زردچوبه، دارچین، آویشن و پودر سیر، پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز