منتقد سینما و تلویزیون:

«سرباز» یک امتیاز مثبت در کارنامه مقدم‌دوست و یک امتیاز منفی در کارنامه تلویزیون

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۰۷:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۳۱۸۳
«سرباز» یک امتیاز مثبت در کارنامه مقدم‌دوست و یک امتیاز منفی در کارنامه تلویزیون
جبار آذین با اشاره به متفاوت بودن سریال «سرباز» نسبت به دیگر تولیدات تلویزیون، این مجموعه تلویزیونی را یک امتیاز مثبت در کارنامه هادی مقدم‌دوست (کارگردان سریال) و یک امتیاز منفی در کارنامه تلویزیون دانست.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: یکی از سریال‌های متفاوت در مضمون و ساختار ماه مبارک رمضان در تلویزیون مجموعه خانوادگی اجتماعی «سرباز» است. اگر چه این سریال هم مانند دیگر سریال‌های این ایام مناسبات معنایی و محتوایی با مولفه‌های رمضانی ندارد ولی به دلایلی با استقبال گروهی و انتقادهای گروه‌های بیشتری از مخاطبان روبرو شده است.

آذین خاطرنشان کرد: هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله در عرصه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی به ویژه در حوزه نگارش فیلمنامه کارنامه‌ای قابل اعتنا دارند. این کارگردان جوان نواندیش که در کارنامه سینمایی او فیلم «سر به مهر» به عنوان کارگردان دیده می‌شود در تلویزیون به دنبال ذوق‌آزمایی و تجربه‌گرایی است و از همین رو سریال «سرباز» از نظر ساختار هنری و گونه پردازش محتوایی با دیگر آثار این ایام و به‌طور کل آثار تلویزیون تفاوت‌های ماهوی و تصویری دارد.

این منتقد خاطرنشان کرد: استفاده از نریشن و تصویر به صورت همزمان با آن که نوعی تجربه در ساختار آثار تصویری و هنری محسوب می‌شود به دلیل ایجاد اختلال در روند قصه‌پردازی سبب ضعیف شدن ارتباط مخاطب با کاراکترها و در نتیجه این مجموعه تلویزیونی شده که به نظر من لطمه‌ای جدی به «سرباز» مقدم‌دوست زده است.

او افزود: تجربه‌گرایی، بازی با فرم و به نوعی غرق شدن در فرم‌گرایی ضربه‌ای به مضمون و محتوای «سرباز» زده است که این اثر را به اثری از دست رفته تبدیل کرده است. «سرباز» می‌توانست به گونه‌ دیگری روایت شود تا بتواند توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند. سریال شبکه سه در ماه رمضان امسال نمی‌تواند رضایت انبوه مخاطبان را به خود جلب کند و اگر چه ممکن است برای مقدم‌دوست به عنوان یک کار تجربی امتیازی ویژه داشته باشد اما به عنوان یک اثر مخاطب‌پسند برای تلویزیون که باید به این نکات توجه کند یک امتیاز منفی دارد.

آذین تأکید کرد: تلویزیون در سال‌های دور به دلیل استفاده از هنرمندان حرفه‌ای و با تجربه با توجه به سلیقه و نیاز مخاطب آثاری همسو با معنا و محتوای ماه رمضان تولید می‌کرد که آثار خوب و جذابی بودند و همچنان از این آثار به عنوان سریال‌های دیدنی تلویزیون یاد می‌شود اما سال‌هاست که دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و مناسبت‌ها فراموش شده است. تلویزیون باید برای مناسبت‌ها در طول سال برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد و به خصوص ماه مبارک رمضان را که فضایی معنوی، مذهبی و حتی ملی دارد را در نظر بگیرد و آثارش را از این مولفه‌ها غنی کند. 

این منتقد در پایان تصریح کرد: باید برای مناسبت‌های مختلف مثل ماه رمضان تولیدات خاصی در نظر گرفت و شایسته نیست برنامه‌ای که برای این ایام در نظر گرفته شده را به دلیل نبود برنامه روانه آنتن کنند. این عدم برنامه‌ریزی باعث آزردگی خاطر مخاطب شده و تلویزیون در سال‌های اخیر نشان داده که هیچ برنامه‌ریزی برای مناسبت‌ها ندارد. سریالی چون «سرباز» نیز همین وضعیت را دارد و در واقع این اثر تلویزیونی بی‌ربط به ماه رمضان است و در هر زمانی که پخش می‌شد همین وضعیت را داشت و مخاطبان کمتری می‌توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.// 2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز