توماج دانش‌بهزادی:

بخش اول نامه ۲۵۰ هنرمند تئاتر قابل دفاع نیست اما با کلیت آن موافقم

۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۰۹:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۷۱۵۹
بخش اول نامه ۲۵۰ هنرمند تئاتر قابل دفاع نیست اما با کلیت آن موافقم
چندی پیش در پی توقیف تعدادی از فیلم‌تئاترها از سوی شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی که منجر شده تعداد زیادی از این فیلم‌ها برای پخش اینترنتی نیازمند مجوزی جداگانه از این سازمان باشند، جمعی از هنرمندان تئاتر با نگارش نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد اسلامی، خواستار حل این مشکل شده‌اند که البته حواشی بسیاری را به همراه داشت و به همین بهانه با توماج دانش‌بهزادی (یکی از امضاکنندگان این نامه) گفت‌وگویی داشتیم که او نیز بخش اول نامه را غیرقابل دفاع دانست.

توماج دانش‌بهزادی، بازیگر سینما و تئاتر در گفت‌وگو، با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: نامه 250 هنرمند تئاتر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حواشی بسیاری را برای اهالی تئاتر در پی داشت، من به شخصه با پاراگراف اول این نامه مخالف هستم و انتقاداتی به آن دارم اما واقعاً ماهیت نامه قابل دفاع است.

دانش‌بهزادی تصریح کرد: یک نمایش برای اینکه روی صحنه برود مراحل بسیاری را طی می‌کند و از فیلترهای فراوانی عبور می‌کند. مرحله انتخاب، تأیید، تمرین، بازبینی، اجرا و حالا مرحله مجوز برای فیلم تئاتر قرار است به آن اضافه شود که واقعاً شرایط کار را سخت‌تر می‌کند و اعتراض افرادی که این نامه را امضا کرده‌اند به همین مسأله است و من این رویکرد نامه را تأیید می‌کنم.

او افزود: نامه 250 هنرمند را به فال نیک می‌گیرم چرا که امروز بحث سانسور را در کشور مطرح کرده و اگر دوستان مصلحت‌اندیشانه برای اینکه امکان انتشار نامه وجود داشته باشد ترجیح دادند در ابتدای نامه متنی که حاشیه‌ساز شده است را مطرح کنند باید کلیت نامه را برای قضاوت در نظر بگیریم. کاری منتقدانی که فحاشی می‌کنند بسیار تلخ و ناراحت‌کننده است و این جنس پرخاش و انتقاد خود نوعی سانسور است.

بازیگر فیلم سینمایی «لباس شخصی» در ادامه اظهار داشت: وقتی نامه را خواندم در ابتدا نمی‌خواستم آن را امضا کنم اما کلیت متن را نباید به خاطر چند جمله ابتدای آن اینگونه قضاوت کند. پاراگراف اول این متن غیر قابل دفاع است اما هدف نامه را باید در بافت و ساختار آن متوجه شد و هر کس که نامه را با دقت بخواند متوجه منظور و هدف آن می‌شود. این نامه در کلیت مسأله‌‌ای مطرح می‌کند که باید آن را هم در نظر بگیریم. نمی‌شود بخش‌هایی از متن را جدا کرد و به کلیت آن انتقاد داشت باید برای انتقاد درست کل متن را با همه آنچه که در آن نوشته شده مورد نقد و بررسی قرار داد.

دانش‌بهزادی خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌دانم این نامه نتیجه خوبی داشته و به نظر می‌رسد مسأله حل شده است. فعلاً بحث‌هایی وجود دارد که باید ببینیم در عمل آیا اتفاقی رخ می‌دهد یا خیر. به نظر من همین که این نامه باعث شد امروز بحث سانسور در کشور مطرح شود و ما می‌توانیم با صدای بلند واژه سانسور را به نقد و چالش بکشیم به این معنی است که نامه 250 هنرمند تئاتر تا امروز نتیجه‌های خوبی داشته و امیدوارم در آینده شاهد اتفاقات بهتر باشیم./2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز