استاندار خوزستان در رادیو :

اعتراض‌های غیزانیه، حق مردم بوده و نیروها باید خویشتن‌داری بیشتری نشان می‌دادند

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۰۹:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۰۷۳۶۳
اعتراض‌های غیزانیه، حق مردم بوده و نیروها باید خویشتن‌داری بیشتری نشان می‌دادند
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شب گذشته در گفتگوی تلفنی با مصطفی امامی در برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران درباره وضعیت آب در منطقه غیزانیه توضیحاتی داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شب گذشته در گفتگوی تلفنی با مصطفی امامی در برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران، درباره غیزانیه گفت: موضوع آب استان خوزستان از سال ۸۸ در حال بررسی است. بخش غیزانیه از سال ۶۱ آبرسانیش انجام و در سال ۷۱ یک مقداری از آن ترمیم شده‌است و بعد دیگر کار موثری انجام نشده‌است. اگر در پایگاه‌های خبری ملی و محلی جستجو کنید از سال ۸۶ بحث های کم ابی بخش غیزانیه بوده و سال ۸۸ نیز طرح آبرسانی شروع شده اما متاسفانه پیشرفت چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: دی ماه سال ۹۵ من به همراه مسئولین دستگاه اجرایی به غیزانیه سفر کردیم که دیدیم ۳ مشکل مهم در زیرساختشان دارند. یکی وجود مدارسی که کلاس‌های کانکسی داشتند. دوم، بحث تامین آب این منطقه و سوم مسئله جاده های روستایی. ما مدارس را تکمیل کردیم و تمام کلاس های کانکسی را بر چیدیم. الآن هیچ کلاس کانکسی ندارند، دو مدرسه دیگر نیز ان‌شاءالله تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

او افزود: در بحث آبرسانی غیزانیه دو مسئله وجود داشت. یکی اینکه باید تامین آب برایشان بیشتر انجام می‌شد. الان حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مکعب تامین آب دارند. دوم اینکه خط انتقال آب و ایستگاه پمپاژ آن باید تامین می‌شد و چون غیزانیه یک بخش گسترده است، مقداری باید از شهرستان‌هایی مانند اهواز و بابی تامین می‌شد. یک بخشی از روستا‌ها از شهرستان رامهرمز تامین می‌شدند. بخش غربی غیزانیه که لوله‌‌کشی بسیار فرسوده داشت باید از شهرستان کارون تامین آب می‌شد. ما ۳ بخش کار داشتیم تا بتوانیم آب روستاهای غیزانیه را تامین کنیم. از سال ۹۵ شروع به کار کردیم. پروژه را از شیبان اهواز و کوته امیر شهرسان کارون شروع کردیم. در این کار یک سری موانع وجود داشت.

استاندار خوزستان اظهار کرد: از آقای زنگنه وزیر نفت و مدیرعامل وقت مناطق نفت‌خیز در آن زمان مبلغی را گرفتم. آن‌ها در آن زمان حدود ۱۳ میلیارد تومان کمک کردند. همچنین از سازمان آب و برق خوزستان در این کار مسئولیتی نداشت خواستم و آن‌ها هم حدود ۸ میلیارد تومان خط لوله خریدند و مابقی منابع را نیز خودم تامین کردم که تا الآن حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است. ۱۲ اردیبهشت ماه از پروژه بازدید داشتم و آنجا قول دادم که ۴۵ دیگر روز آب را تامین کنیم. یکی از موانع دیگر بحث معارضین است که مرتب مانع کار پیمان‌کار می‌شوند. بحث منابع اعتباری این پروژه تقریبا حل شده است. حدود ۲۱ میلیارد تومان این اعتبار را از بخش نفت و آب و برق که به آن اشاره کردم، تامین کردیم و حدود ۲۲-۲۳میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه برای آبرسانی به روستاها با دستور مقام معظم رهبری تامین شد.

شریعتی افزود: ما چهار هزار روستا داریم. همین الان شهرستان لالی مشکل آب دارد و ما جلسه داشتیم که پروژه آن را تامین اعتبار کنیم و دارد انجام می‌شود. برای غیزانیه خودم شخصاً وقت گذاشتم و کار را پیش بردیم. در این راه بعضا معارضین کار را یک ماه تعطیل می‌کردند. مثلا خط لوله در حریم لوله‌های نفتی، برق منطقه‌ای و فشار قوی، جاده‌ها، روستاها و زمین‌های کشاورزی بود، که بعضاً ممانعت می‌کردند. همه این مشکلات بوده و یکی یکی حل کردیم. اعتراض‌هایی که در غیزانیه صورت گرفته، حق مردم بوده و نیروها باید خویشتن‌داری بیشتری نشان می‌دادند.

او به این نکته اشاره کرد: حدود ۲۰۰ متر خط لوله مانده است که بخش غیزانیه غربی به پایان برسد. در بخش دیگر غیزانیه نیز که من ۱۲ اردیبهشت عرض کردم ۴۵ روز زمان میخواهیم، ما سعی می‌کنیم تا ۲ هفته دیگر تمام کنیم. ایستگاه‌های پمپاژ را نوسازی می‌کنیم و مقدار جزئی از خط لوله باقی مانده‌است و آن وعده ۴۵ روزه، شاید کمی زودتر انجام شود. با آقای زنگنه صحبت کردم و پذیرفتند که ۱۰ میلیارد تومان دیگر کمک کنند تا بتوانیم نوسازی را به اتمام برسانیم که این کار از شنبه شروع می‌شود و یک ماه زمان می‌برد. خط تا دو هفته دیگر برقرار می‌شود و بعد از یک ماه خط نوسازی شده جایگزین می‌شود.

«پشت صحنه» برنامه ای است که یک هفته در‌میان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی، با اجرای مصطفی امامی و مجید یحیایی روی آنتن رادیو تهران می‌رود. علاقمندان می‌توانند این برنامه را، این هفته تا چهارشنبه، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت یک ساعت بشنوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز