"بازار دوپینگ" جنجال امروز ورزش

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۷:۴۹:۳۳
کد خبر: ۱۰۱۸۳۳۰
بازار دوپینگ جنجال امروز ورزش
پایٔولی و دوناتی با انتشار کتابی با عنوان بازار دوپینگ در ورزش جنجالی به پا کردند که پایه های آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) را لرزاند.

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا؛ پایٔولی و دوناتی با انتشار کتابی با عنوان بازار دوپینگ در ورزش جنجالی به پا کردند که پایه های آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) را لرزاند؛ آن ها در این کتاب یک سوال جدی مطرح می کنند؛ وقتی که هزینه های مبارزه با دوپینگ به طور سرسام آوری در حال افزایش است (۳۰۰ میلیون دلار در سال) و وقتی که چشم انداز مشخصی برای اتمام این معضل عدالت سوز نیست؛ چطور می توان به پاک شدن ورزش آن در هم سطحی به وسعت و بزرگی المپیک امیدوار بود؟

این سوال آنها زمانی جنبه های تازه پیدا می کند که متوجه می شویم صدها آزمایشگاه مخفی در سراسر دنیا در حال تولید مواد و داروهایی هستند که بتواند سیستم نظارتی وادا را دور بزند. از ظهور روش های جدید و بسیار پیچیده دوپینگ ژنتیکی تا تست های گرانقیمت و پیچیده مبتنی بر پروتیٔین های نوترکیب، همه و همه از افزایش هزینه های مبارزه با دوپینگ و چشم انداز تاریک آن خبر می دهند. معتقدم کسب و کار دوپینگ انقدر گسترده شده که خود این سیستم در نهایت برای بقایش به هر کاری (حتی دامن زدن به دوپینگ) دست خواهد زد. به میانگین هزینه هر تست ۴۰۰ یورو و حقوق ۳۰۰۰۰ یورویی سالانه افسران مبارزه با دوپینگ، هزینه پرسنلی یک میلیارد و پانصد یورویی یک مرکز ضد دوپینگ و در نهایت بودجه ۳۵ میلیون دلاری وادا فکر کنید تا متوجه شوید ورزش دنیا با چه غول بی شاخ و دمی روبروست. البته این بازی در حال رسیدن به فاز جدیدی است؛ اینکه فدراسیون جهانی وزنه برداری ۹۳ درصد درآمد خود در سال ۲۰۱۹ (معادل ۲ میلیون یورو) را صرف مبارزه با دوپینگ کرده، از احساس خطر جدی این فدراسیون برای حذف از بازی های المپیک خبر می دهد.

اما در نهایت چه راهی در مقابل سیاستگذاران کمیته بین المللی المپیک و وادا برای تخته کردن این چاه ویل ورزش وجود دارد؟

1️⃣ آنها به زودی مجبور به بازنگری در مورد رشته های ورزشی بازی های المپیک و بویژه رشته های با ظرفیت دوپینگ بالا نظیر دوچرخه سواری، وزنه برداری و ... خواهند شد.

2️⃣ افزایش جریمه های نقدی به منظور جبران هزینه های سرسام آور مبارزه با دوپینگ

3️⃣ بازنگری‌ در تغییر الگوی جبران خسارت

4️⃣ بازنگری در سیستم مناقصه آزمایشگاه های ضددوپینگ

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز