هوشنگ توکلی:

اگر قرار باشد همه بازیگران در سال جلوی دوربین بروند باید سالانه ۲۰۰هزار فیلم و سریال ساخته شود

۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۵۰۱
اگر قرار باشد همه بازیگران در سال جلوی دوربین بروند باید سالانه ۲۰۰هزار فیلم و سریال ساخته شود
هوشنگ توکلی با اشاره به تعداد بالای فارغ‌التحصیل‌های رشته بازیگری و از طرفی افراد آموزش دیده برای این کار، تأکید کرد که اگر قرار باشد همه بازیگران در سال جلوی دوربین بروند باید سالانه 200هزار فیلم و سریال ساخته شود.

هوشنگ توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تکراری بودن بازیگران در سریال‌های شبکه نمایش خانگی، تلویزیون و فیلم‌های سینمایی را می‌توان از مناظر مختلف مورد بررسی قرار داد که قطعاً دلایل متعددی دارد اما اصلی‌ترین دلیل این اتفاق به سرمایه‌محور بودن تولیدات برمی‌گردد.

توکلی تصریح کرد: تولیدات نمایشی ما به سمت و سویی می‌رود که سرمایه‌گذارها بیشترین تأثیر را بر آن دارند و سرمایه‌گذار که از سرمایه خودش برای تولید اثر هزینه می‌کند بیش از هر چیز دغدغه بازگشت سرمایه دارد و برای این کار او سعی دارد از افرادی در اثر برای همکاری دعوت کند که احتمال استقبال از اثرش بالا برود.

او افزود: معمولاً برای موفقیت در فروش از بازیگرانی استفاده می‌شود که مخاطب اقبال بیشتری به آن‌ها نشان می‌دهد و از آنجا که به عنوان مثال سریال قبلی یک بازیگر با استقبال خوبی روبرو شده احتمال اینکه در سریال بعدی در شبکه نمایش خانگی بازی کند بسیار بیشتر است و معمولاً نقش‌ها هم تفاوت چندانی با هم ندارند. این وضعیت تنها شامل بازیگران نمی‌شود و کارگردان‌ها و نویسنده‌ها هم به همین شکل انتخاب می‌شوند.

این بازیگر در ادامه با اشاره به تعداد بالای بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون در ایران گفت: در 40 سال اخیر فکر می‌کنم حدود 200 تا 300 هزار بازیگر خوب تربیت شده‌اند که اگر بخواهیم به میزان فارغ‌التحصیل‌های هر ساله این رشته اشاره کنیم این عدد به یک میلیون نفر هم می‌رسد و اگر قرار باشد همه این افراد کار کنند نیاز است که هر سال 200‌هزار فیلم و سریال ساخته شود.

بازیگر فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» خاطرنشان کرد: اگر قرار است نظمی در این وضعیت به وجود بیاید و این سیاستگذاری حاکم نباشد لازم است که مسئولان و تولیدکنندگان نگاهی ملی‌تر داشته باشند؛ اگر ما این نگاه را کم‌کم از بین ببریم مطمئن باشید هرج و مرج بیشتری در سینما حاکم می‌شود. ما امروز با بحران آنارشی در تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی مواجه هستیم و سرمایه‌های بلاتکلیف و پول‌های کثیف به این وضعیت نابسامان کمک کرده‌اند و ضربه‌ای مهلک به بدنه سینما و شبکه نمایش خانگی وارد کرده‌اند که منشأ بسیاری از بحران‌ها در سینمای کشور هستند.

توکلی تصریح کرد: تا زمانی که بر ورود افراد به سینما نظارت و مدیریت نباشد شاهد بدتر شدن این وضعیت هستیم و می‌بینیم که هر روز فیلم‌ها و سریال‌ها در سینما و شبکه نمایش خانگی بیش از پیش ضد مردمی و سخیف‌تر از قبل هستند که کارکردی جز تخریب فرهنگی و هنری برای کشور ندارند.

این بازیگر در پایان گفت: بازی کردن در سریال یا فیلم سینمایی به نسبت فیلمنامه و کارگردان متفاوت است اما به طور کل برای یک بازیگر باید کیفیت اثر حائز اهمیت باشد. مشکلاتی که امروز در حوزه بازیگری در شبکه نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی به وجود آمده را باید در حوزه‌های بالاتر از مسئولان اجرایی جستجو کنیم. به نظر من جریان‌های پنهان بسیاری گلوگاه‌ها را اشغال کرده‌اند و امکان حل مشکلات متعدد سینما تنها در توان معاونت‌های مختلف نیست. به نظر من منشأ مشکل اصلی خارج از حوزه مدیران و برنامه‌ریزها است و تا زمانی که سیستم دچار تحول و تغییر نشود این مشکلات پایدار است. مدیران بسیاری آمده‌اند که نتوانسته‌اند کاری کنند و ما به دلیل این وضعیت نابسامان مدیران خوب خود را اصطلاحاً می‌سوزانیم و به جریان‌های پنهان حوزه قدرت توجهی نداریم.

نظر شما