تاثیر کرونا بر دستمزدها در سینما و تلویزیون

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۲۳:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۴۰۹
تاثیر کرونا بر دستمزدها در سینما و تلویزیون
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و پروژه‌های تولید تقریباً همه سینماگران بیکار شده و در حال حاضر قشر عظیمی حدود 7 ماه است که حقوق نداشته و این وضعیت می‌تواند بر میزان دستمزد عوامل مختلف سینما تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بیکاری سینماگران امروز به یک بحران جدی تبدیل شده که امکان امرار معاش برای بسیاری از آن‌ها را از بین برده است. با توجه به طولانی شدن این وضعیت و احتمال ادامه شرایط فعلی که تعداد تولیدات به حداقل رسیده و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز قشر سینمایی ما برای امرار معاش همه سینماگران باشد احتمال اینکه بیکاری ناشی از شیوع کرونا بر میزان دستمزدها تأثیرگذار باشد، وجود دارد چرا که قطعاً در این شرایط با وجود اینکه برخی همچنان معتقد به خانه‌نشینی هستند، عده زیادی برای فرار از مشکلات اقتصادی برای حضور در پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی اعلام آمادگی می‌کنند و مشخص نیست سینمای ما در برابر این تجربه جدید برای منطقی بودن دستمزدها چه رویکردی خواهد داشت.

در گفت‌وگو با دو تهیه‌کننده قدیمی سینما و تلویزیون این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا سبط‌احمدی: کرونا تأثیری بر دستمزد عوامل سینما ندارد

علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا هیچ ارتباطی با بالا رفتن یا پایین آمدن دستمزدها در سینما و تلویزیون ندارد. کسانی که کار کردن در سینما و تلویزیون حرفه آن‌ها محسوب می‌شود از مظلوم‌ترین و پرزحمت‌ترین اقشار جامعه هستند و در روزهای مختلف سال در مناطق مختلف کشور با شرایط متفاوت کار می‌کنند و حتی در بسیاری مواقع ایام نوروز هم سر کار هستند.

سبط‌احمدی خاطرنشان کرد: بسیاری بر این عقیده‌اند که عوامل سینما و تلویزیون دستمزد بالایی می‌گیرند و احتمالاً دغدغه معیشت ندارند اما حقیقت این است که در سینمای ایران ممکن است یک نفر در سال یک یا دو کار داشته باشد و اگر مدت زمانی که او در این کارها دستمزد گرفته را در کل سال تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که درآمد آن‌ها نسبت به دیگر اقشار جامعه کمتر است.

او افزود: شیوع ویروس کرونا امروز باعث شده بسیاری از سینماگران بیکار باشند؛ فیلمسازی یک کار گروهی است و امکان آن در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیار کم است و به همین دلیل تولیدات به حداقل رسیده و افراد بسیاری هستند که ماه‌ها است که حقوق و درآمدی نداشته‌اند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: مشکل اصلی در بحث دستمزدها در سینما و تلویزیون به تورم افسارگسیخته و گرانی بیش از حد سفره معمولی مردم مربوط می‌شود. امروز تمامی اجناسی که مایحتاج روزمره افراد است نسبت به چند ماه اخیر چند برابر شده و طبیعی است که کارکنان نیز دستمزد بیشتری مطالبه کنند. هزینه خوراک افراد در یک روز اگر چند ماه پیش 50 هزار تومان می‌شد امروز حدود 80 تا 85 هزار تومان هزینه دارد و تأثیر تورم در این مسأله که به وضوح دیده می‌شود در همه موارد زندگی و کاری نیز وجود دارد و کرونا نیز با خود بیکاری را شایع کرد و این وضعیت به مراتب بدتر از قبل شد.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «ایل‌دا» در ادامه گفت: با وجود اینکه دیگر منعی برای تولید آثار سینمایی در کشور وجود ندارد هنوز اکثر پروژه‌ها تعطیل هستند و کمتر پروژه‌ای وجود دارد که آغاز به کار کرده باشد؛ از طرفی صداوسیما نیز مثل گذشته نیست و تولیداتش به حداقل رسیده و توان قبل را برای ساخت فیلم و سریال ندارد. سال‌های گذشته در نیمه اول سال هر سینماگری حداقل در چند پروژه حضور داشته و کار کرده‌ اما امروز اکثر افراد حتی در یک پروژه نیز حضور نداشته‌اند و این یک فاجعه است.

سبط‌احمدی در پایان اظهار داشت: مجلس و دولت باید برای حمایت از اقشار ضعیف برنامه‌‌ای داشته باشند و قطعاً سینماگران نیز جزو این اقشار هستند. مشکلات اقتصادی در امنیت اجتماعی و روانی مردم تأثیر می‌گذارد و باید جلوی عمق گرفتن این فاجعه را گرفت. اهالی سینما و تلویزیون امروز از بیکاری رنج می‌برند و امیدوارم به زودی برای رفع این مشکل تمهیدی اندیشیده شود.

محسن شایانفر: دستمزدها در دوران کرونا و پس از آن کاهش پیدا می‌کند

محسن شایانفر تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثابت کرد که در دولت تدبیر و امید ضعیف‌ترین وزارتخانه است. در این چند ماه که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، وزارت فرهنگ هیچ اقدامی در راستای حمایت از هنرمندان نداشته و این واقعاً باعث تأسف است. کاش هنرمندان مربوط به وزارتخانه دیگری مثل وزارت ارتباطات یا وزارت نیرو می‌شدند تا شاید این وزارتخانه‌ها به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌کردند.

شایانفر درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر دستمزد عوامل سینما و تلویزیون گفت: از آنجا که شیوع ویروس کرونا بر میزان تولیدات سینما و تلویزیون تأثیر گذاشته و تعداد آن را به حداقل رسانده است طبیعتاً میزان بیکاری افزایش یافته و نیروی انسانی برای کار بسیار زیاد است و کار بسیار کم؛ پس در این شرایط طبیعی است که میزان دستمزد عوامل کمتر از گذشته باشد چرا که افراد بسیاری متقاضی حضور در پروژه‌ها هستند.

او افزود: حدود 8 ماه است که سینماها تعطیل هستند و هیچ حمایتی هم از سینماگران نمی‌شود. متأسفانه حتی برای تبلیغ آغاز فعالیت سینماها و امن بودن سالن‌ها برای جلوگیری از ابتلای تماشاگران به کرونا هم در تلویزیون، دیگر رسانه‌ها و نقاط مختلف شهر خبری نبود و با عدم اطلاع‌رسانی از فیلم‌ها هم استقبالی نشد. قطعاً با ادامه‌دار بودن این وضعیت سلیقه مردم تغییر پیدا کرده و آیین سینما رفتن از بین رفته و مردم به دیدن فیلم‌ها در خانه و وی‌او‌دی‌ها عادت کرده و همه به فعالیت در شبکه نمایش خانگی روی می‌آورند.

این تهیه‌کننده در پایان تأکید کرد: پیش از انقلاب معمولاً 80 درصد بودجه یک فیلم صرف دو یا سه بازیگر می‌شد و متأسفانه امروز هم ما به این سمت رفته‌ایم و می‌بینیم حدود 80 درصد بودجه فیلم‌ها برای بازیگران است و این یک بی‌عدالتی و نابسامانی در سینما به وجود آورده است. دستمزد بازیگران بدون هیچ منطقی همیشه بالا می‌رود و دیگر عوامل معمولاً پایین‌تر از حد منطقی دستمزد می‌گیرند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این موضوع ورود کند و امروز سینمای ما نیازمند پیگیری جدی وزارت فرهنگ است تا دستمزدها برای همه عوامل منطقی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز