گفت و گویی برای علاقه مندان به بازیگری؛

با کمترین هزینه بازیگر شوید!/ویژگی های یک آموزشگاه بازیگری استاندارد چیست؟

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۵:۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۰۸۰
با کمترین هزینه بازیگر شوید!/ویژگی های یک آموزشگاه بازیگری استاندارد چیست؟
حرفه بازیگری جزو رشته های جذاب هنری است که علاقه مندان زیادی در سنین مختلف خواهان این هستند که در این رشته هنری فعالیت داشته باشند نکته جالب اینکه آموزش گاه های مختلف بازیگری در سال های اخیر دکانی برای سو استفاده اقتصادی از این افراد بوده است.اگرچه در کشور ما آموزشگاه های استاندارد و اساتید نامداری در این حوزه فعالیت می کنند اما با این حال آموزشگاه هایی با رعایت آیتم های موثر در رسیدن هنرجویان این حرفه به اندازه انگشتان دو دست نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، رضا گمینی کارگردان فیلم کوتاه شیوه متفاوتی را در آموزش بازیگری پیشنهاد داده است که برای استعدادیابی علاقه مندان به بازیگری می تواند گزینه جدید و مناسبی باشد.

به همین بهانه با او گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

هدف شما از تاسیس آموزشگاه بازیگری چه بود؟

فرآیند استعدادیابی و یافتن بازیگر و عوامل پروژه‌های سینمایی و نمایشی پدیده‌ای زمان‌بر است که در پروژه‌های کوچک و کم‌بودجه ممکن است به تعطیلی کار بیانجامد. پیدا نکردن بازیگر مورد نظر یا همکاری با عوامل کم‌تجربه از سر ناچاری تبعات دیگری است که در بسیاری از این پروژه‌ها به چشم می‌خورد. مسئله اصلی اینجاست که همچنان در کشورمان بخش عمده فراخوان‌ها و جست‌و‌جو برای یافتن بازیگر و عوامل از مسیر سنتی و حضوری انجام می‌شود. به این ترتیب که فراخوانی تنظیم می‌شود تا صدها یا شاید هزاران بازیگر یا و هنرور برای تست بازیگری نقشی خاص به دفتر رجوع کنند. تصور کنید این فرآیند چه پیامد‌هایی از منظر زمان و بودجه می‌طلبد و خستگی ناشی از این برنامه بی‌تردید در نتیجه نهایی نقش خواهد داشت.

بانی‌کستر به‌عنوان نخستین بانک هنرمندان سینما و تئاتر راه‌‌حلی برای این معضل ارائه می‌کند. در سایت ما بازیگران و عوامل مختلف سینمایی از سراسر ایران به‌طور رایگان ثبت‌نام می‌کنند. سپس اطلاعات مفصلی نظیر مشخصات فردی، ویژگی‌های ظاهری، عکس، ویدیو، فایل صوتی و رزومه از خودشان بارگذاری می‌کنند. بنابراین کارگردان‌ها و عوامل تولید خو‌اهند توانست با مشاهده پروفایل آن‌ها در سایت بانی‌کستر تمام آنچه لازم است را در مورد آن‌ها دریابند و در صورت تمایل به آن‌ها درخواست همکاری دهند. بدین ترتیب کارگردان‌ها و دستیاران اول و به‌طور کلی عوامل تولید پیش از قرار حضوری با بازیگران تا حد زیادی از ویژگی‌ها و توانایی‌های آن‌ها آگاهند و از سوی دیگر نفراتی که مناسب با نقش نیستند به جلسه تست بازیگری دعوت نمی‌شوند.

از سوی دیگر امکان دیگری در سایت بانی‌کستر موجود است که گروه کارگردانی یا عوامل تولید می‌توانند با درج فراخوان در سایت به‌طور عمومی از بازیگرانی با ویژگی‌های مشخص در استانی بخصوص دعوت به همکاری شود. حالا بازیگرانی که در بانی‌کستر هستند به فراخوان رجوع کرده و در صورت تمایل روی کلید من هستم کلیک می‌کنند. سپس گروه کارگردانی مجدد بازیگرانی که روی گزینه من هستم کلیک کرده‌اند را بررسی و به کسانی که تمایل بیشتری دارند درخواست همکاری یا اطلاعات تماس می‌دهند. امروز حدود ۸ هزار بازیگر، عوامل فنی و هنرجو از سراسر ایران در سایت بانی‌کستر عضو هستند.   

به نظر شما یک آموزشگاه کیفی بازیگری چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

فراگیری و دقت در ارائه درس‌ها باید در بالاترین درجه اهمیت باشد. در یک آموزشگاه بازیگری باید سرفصل‌ها به شکلی کاربردی و همراه با درس و تمرین صحیح و اصولی ارائه داده شود تا هنرجو نسبت به موضوعات دچار سوءتفاهم نبوده و حین ورود به دنیای حرفه‌ای بازیگری با قواعد کلی آشنا باشد. در یک آموزشگاه کیفی بازیگری تئوری در کنار تمرین و کار عملی باید عنوان شود و هرگز نباید یکی را بیش از دیگری ارج نهاد. آشنایی هنرجو با مباحث تئوریک به همان اندازه مهم است که نحوه استفاده و بهره‌گیری از آن در تمرین‌های فردی و گروهی و به‌طور کلی مراحل رسیدن به نقش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آموزشگاه بازیگری باید صاحب محیطی سالم و شایسته‌سالار باشد تا روح آن در سینمای حرفه‌ای و صحنه‌های نمایش جاری شود.  

خروجی یک آموزشگاه را براساس چه فاکتورهایی بررسی میکنید؟

آموزشگاه  باید پیش از هر چیز بر اساس زیرساخت‌هایش بررسی شود. اینکه در فضای آموزشگاه چه امکاناتی وجود دارد و از چه  متد و شیوه آموزش استفاده می شود تا برای آموزش و بروز استعداد هنرجو مناسب باشد. نکته دیگری که باید به‌طور دقیق بررسی شود نحوه برخورد و فرهنگ‌سازی در آموزشگاه است. نباید فراموش کنیم که روح جاری در آموزشگاه در اکوسیستم و فضای سینما و هنر کشور جاری خواهد بود و باید در حفظ سلامت آن تلاش کرد. 

آیا به نظر شما آموزشگاه وظیفه دارد هنرجویان خود را به پروژه های مختلف معرفی کند؟

مسیر ارتباط هنرجو به فضای کار در تمام دنیا از آموزشگاه می‌گذرد اما این وظیفه صرفا بر عهده آموزشگاه‌ها یا مراکز آکادمیک نیست. به این ترتیب که گروه‌ها یا افرادی با عنوان نماینده یا مدیر برنامه وارد عمل می‌شوند و با تعدادی از هنرجوها یا بازیگران قرارداد می‌بندند. بنابراین این نماینده‌ها و مدیران برنامه هستند که افراد را به پروژه‌ها معرفی می‌کنند و انتخاب بازیگر مناسب و توانمند به عهده آنان است. در ایران به دلیل مشکل ناشی از وضعیت نادرست  مدیر برنامه یا نماینده، حتی بازیگران مطرح هم با مشکل معرفی به پروژه مواجه هستند و زمان زیادی را صرف مذاکره با عوامل تولید می‌کنند. در بانی‌کستر برنامه هایی داریم تا با بررسی و گزینش بازیگران و هنرجویان با استعداد و توانمند در سراسر ایران، بتوانیم برای نخستین بار در کشور موقعیت نمایندگی و مدیریت برنامه بازیگران عضو بانی‌کستر را مهیا کنیم. به این ترتیب بازیگران در بانی‌کستر آموزش داده می‌شوند و سپس به پروژه‌های متعدد معرفی خواهند شد.   

آموزش آنلاین را در شرایط فعلی به نظر شما تا چه راهگشا است؟

محدودیت‌هایی مانند هزینه‌های بالای آموزش بازیگری در کشور و مهم تر از آن تمرکز آموزشگاه‌های مهم بازیگری با یک یا چند شهر بزرگ فرآیند آموزش در کشور را مختل کرده است. یکی از اهداف مهم شکل‌گیری بانی‌کستر، آموزش و بالابردن سطح آگاهی در میان تمام هنرجویان و علاقه‌مندان به این حوزه است. در این راستا نخستین دوره مجازی آموزش مبانی بازیگری با عنوان استعدادیابی و آموزش مبانی بازیگری با امین تارخ در سایت بانی‌کستر منتشر شده است. در این کلاس بازیگری دانلودی، فضایی برابر برای تمام هنرجویان و علاقه‌مندان به دنیای بازیگری ایجاد شده است تا از طریق سایت بانی‌کستر با دانش بازیگری و اصول بنیادینی آن آشنا شوند. در این دوره آموزش مبانی و اصول محوری بازیگری از سوی امین تارخ به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین اساتید بازیگری ارائه و با تماشای آن بخش مهمی از راه‌های تمرین و تربیت توان بازیگری آموزش داده می‌شود. این دوره در ۱۲ جلسه به‌صورت هفتگی در سایت بانی‌کستر منتشر شد.

شما در آموزشگاه خودتان تا چه حد از متدهای روز استفاده میکنید؟

آموزش بازیگری در سایت بانی‌کستر صرفا یک برنامه اقتصادی نیست. ما قصد داریم بزرگترین خانواده سینما و تئاتر کشور را در فضای مجازی ترتیب دهیم تا معضلات متعدد آموزش، معرفی بازیگر به پروژه، تست بازیگری و... را برطرف کنیم. بنابراین پیش از هرچیز بر روی آموزش متمرکز هستیم. در متد‌های جدید آموزش بازیگری صحبتی از تئوری‌های جدید نیست و آنچه مدام در حال رشد است، شیوه تمرین و تربیت بازیگری است. اینکه تمرین‌های حسی و بدنی چه کمکی به شخصیت‌سازی می‌کند و چگونه می‌توان به بهترین شکل ممکن شخصیت را به نمایش درآورد. در بانی‌کستر با ارائه اتود‌های اجرایی و تمرین‌های گروهی به بازیگران و هنرجویان آموزش می‌دهیم که بازیگری تا چه اندازه به تمرین و کار اجرایی منوط است. ما در بانی‌کستر معتقدیم بازیگری یعنی استعداد، تلاش و امید که در جریان آموزش متبلور می‌شود.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز