انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار؛

خورشید» مجید مجیدی فیلمی است که استانداردهای لازم برای حضور در اسکار را دارد /من دخالتی از سوی بنیاد سینمایی فارابی یا دیگر نهادهای دولتی ندیدم/فیلمی که به اسکارمی رود باید حداقل یک هفته در کشور اکران شده باشد!

۱۳۹۹/۰۷/۲۵ - ۱۲:۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۰۶۶۷۷۸
خورشید» مجید مجیدی فیلمی است که استانداردهای لازم برای حضور در اسکار را دارد /من دخالتی از سوی بنیاد سینمایی فارابی یا دیگر نهادهای دولتی ندیدم/فیلمی که به اسکارمی رود باید حداقل یک هفته در  کشور  اکران شده باشد!
هر سال انتخاب نماینده ایران در فصل پاییز یکی از بحث‌های مهم سینمای ایران به حساب می‌آید و معمولاً پس از اعلام فیلم منتخب حواشی بسیاری به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سینمای ما پس از موفقیت فیلم سینمایی «فروشنده» نتوانسته فیلمی موفق در آکادمی اسکار داشته باشد که بتواند به جمع نامزدهای نهایی بخش بهترین فیلم بین‌الملل این آکادمی راه پیدا کند و با توجه به شرایطی که در سال جاری بر سینمای جهان حاکم است و هنوز فیلمی در دنیا به عنوان گزینه اصلی برای کسب جایزه بهترین فیلم مطرح نشده است به نظر می‌رسد سینمای ما با توجه به موفقیت‌هایی که در جشنواره‌های مختلف کسب کرده می‌تواند فیلمی مناسب را برای حضور در این آکادمی انتخاب کند.

در گفت‌وگو با دو سینماگر روند انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

حسن حسندوست: نماینده ایران در اسکار طی روندی سالم و حرفه‌ای انتخاب می‌شود / «خورشید» استانداردهای لازم برای حضور در اسکار را دارد

حسن حسندوست تدوینگر سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: ما برای انتخاب نماینده کشورمان در آکادمی اسکار باید طبق قوانینی که این آکادمی دارد عمل کنیم و طبق قوانین این آکادمی اعضای این هیئت باید از دست‌اندرکاران سینما بوده و مورد قبول جامعه سینمایی باشند.

حسندوست تأکید کرد: اسم افرادی که در کمیته انتخاب نماینده ایران حضور دارند باید توسط آکادمی اسکار تأیید شوند و پس از تأیید، تصمیم‌گیری درباره انتخاب نماینده ایران صورت می‌گیرد. بنیاد سینمایی فارابی هر سال رزومه افراد حاضر در کمیته انتخاب را برای اسکار فرستاده و قطعاً تأییدیه از سوی این آکادمی ارسال شده است و اگر خانه سینما هم قرار باشد این مسئولیت را بر عهده بگیرد باید این کار را انجام دهد. آنچه که امروز محل مناقشه است مربوط به مرجع انتخاب اعضای کمیته است. بسیاری معتقدند که اعضای شورا را باید خانه سینما انتخاب کند و برخی اعتقاد دیگری دارند.

تدوینگر فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» در ادامه اظهار داشت: در این سال‌ها معمولاً بنیاد سینمایی فارابی اعضای کمیته را از اهالی سینما انتخاب می‌کرده و فکر می‌کنم مشکلی در انتخاب اعضا وجود ندارد. زمانی هم خودم در کمیته حضور داشتم. روند انتخاب بدون دخالت شخصی خارج از کمیته و به شکلی کاملاً حرفه‌ای و درست صورت گرفته بود. در مرحله اول لیستی از فیلم‌های اکران شده در سال را بررسی کردیم و بعد چند فیلم حائز شرایط انتخاب‌شدند و در نهایت به 10 فیلم رسیدیم و از بین آن‌ها انتخاب نهایی با توجه به معیارهایی که از سوی آکادمی مورد تأیید بود، صورت گرفت.

او افزود: فیلمی که به آکادمی اسکار ارسال می‌شود باید حداقل یک هفته در داخل کشور مربوطه اکران شده باشد. اگر فیلم پخش‌کننده بین‌المللی داشته باشد یک امتیاز برای آن محسوب می‌شود و مسائل دیگری که در ساختار فیلم مدنظر است نیز باید مورد توجه باشد که ما هم در شورا بر اساس همین معیارها به فیلم‌ها امتیاز می‌دادیم. قطعاً اعضایی که در کمیته حضور دارند در انتخاب تأثیرگذار هستند اما آنچه که اهمیت دارد این است که اعضای کمیته حتماً افراد فعال و آگاهِ سینما باشند.

این تدوینگر در ادامه با اشاره به حواشی رخ داده در سالی که فیلم «گذشته» به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار انتخاب شد، اظهار داشت: در سالی که فیلم «گذشته» به اسکار فرستاده شد، من عضو کمیته انتخاب بودم. آن سال بحث بین دو فیلم «گذشته» و «دربند» بود و ما با توجه به قواعد آکادمی اسکار فیلم «گذشته» را انتخاب کردیم. این فیلم با توجه به اینکه بیش از 5 نفر از عوامل اصلی‌اش ایرانی بودند و تهیه‌کننده‌ آن مشترک بود به عنوان یک فیلم ایرانی مورد تأیید آکادمی اسکار قرار گرفت و با توجه به پخش‌کننده بین‌المللی «گذشته» و موفقیت قبلی اقای اصغر فرهادی در کسب جایزه اسکار و کیفیت بالای فیلم، شانس این فیلم را بیشتر دیدیم و آن را به اسکار فرستادیم. در طی این سال‌ها معمولاً انتخاب فیلم‌ها با حاشیه‌هایی همراه بوده ولی در ان سال. من دخالتی خارج از کمیته مشاهده نکردم.

حسندوست در ادامه تأکید کرد: اعضای آکادمی که فیلم‌های زبان خارجی را نگاه می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌دهند استادان و پرفسورهای سینما هستند که از بهترین‌های سینمای آمریکا به حساب می‌آیند. فیلمی که ارسال می‌شود باید استانداردهای جهانی داشته، دارای حال و هوایی بومی باشد و به لحاظ تکنیکی در سطح بالایی قرار داشته باشد. اگر فیلم چنین ویژگی‌هایی نداشته باشد به راحتی کنار گذاشته می‌شود و شاید اصلاً آن را نگاه هم نکنند. آکادمی اسکار قطعاً توجهی به فیلم‌های ضعیف نخواهد داشت و اعضای آن به راحتی اعتبار این جایزه را زیر سوال نمی‌برند. به شخصه اسکار را چندان عاری از اشتباه نمی‌دانم اما در بخش فیلم های خارجی زبان اشتباهات کمتری شاهد بوده ایم و فکر می‌کنم 95 درصد فیلم‌ها به درستی در این  نامزد شده اند.

تدوینگر فیلم سینمایی «یه حبه قند» در پایان اظهار داشت: من فیلم سینمایی «خورشید» را تدوین کرده‌ام و یکی از عوامل این فیلم به حساب می‌آیم، به همین دلیل درباره اینکه چه فیلمی از کشورمان برای ارسال به آکادمی اسکار مناسب است، نظری ندارم اما قطعاً «خورشید» مجید مجیدی فیلمی است که استانداردهای لازم برای حضور در اسکار را دارد. امیدوارم کمیته انتخاب بهترین فیلم را برای سینمای ایران در اسکار سال 2021 انتخاب کند.

محمد داوودی: انتخاب نماینده ایران در اسکار توسط شورای انتخاب صورت می‌گیرد / بنیاد سینمایی فارابی دخالتی ندارد

محمد داوودی فیلمبردار و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سال‌هایی که در کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار بودم خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی به صورت مشترک اعضای شورا را انتخاب می‌کردند.

داوودی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما سعی داشتند افرادی را انتخاب کنند که مورد وثوق اهالی سینما بوده و تجربه و شناخت کافی در سینما را داشته باشند. سوابق افراد انتخاب شده را آکادمی اسکار نیز بررسی می‌کرد و در واقع رزومه این افراد به این آکادمی ارسال می‌شد.

فیلمبردار فیلم سینمایی «رنگ خدا» در ادامه اظهار داشت: در دوره‌هایی که من در شورای انتخاب حضور داشتم یا در جریان انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار بودم دخالتی از سوی بنیاد سینمایی فارابی یا دیگر نهادهای دولتی ندیدم و تمام فیلم‌هایی که شرایط انتخاب را داشتند مورد بررسی قرار می‌دادیم، اگر یکی از افراد شورا فیلمی را ندیده یا می‌خواست دوباره ببیند شرایطی فراهم می‌شد که فیلم را دوباره ببیند و انتخاب‌ها گام‌ به گام در مراحلی مشخص صورت می‌گرفت.

او افزود: در نهایت معمولاً بحث بر سر دو فیلم بود که گروهی موافق یا مخالف داشتند و در جلساتی که برای انتخاب نماینده ایران در اسکار حضور داشتم شاهد ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو بودم که داوران سعی داشتند یکدیگر را در انتخاب اثری که مدنظر داشتند متقاعد کنند و تا زمانی که به نتیجه نهایی نمی‌رسیدند هیچ خبری اعلام نمی‌شد. طبق تجربه‌ای که من در انتخاب فیلم نماینده ایران در اسکار داشتم روندی کاملاً حرفه‌ای و سالم را شاهد بودم که فکر می‌کنم در سال‌های بعد نیز انتخاب‌ها در چنین روندی صورت گرفته است.

این فیلمبردار سینما در ادامه تأکید کرد: به نظر من در سال‌های اخیر سعی بر این بوده تا بهترین فیلم موجود انتخاب شود. اعضای شورا باید نکات بسیاری را در انتخابشان مدنظر داشته باشد، اسکار را نمی‌توان با دیگر جشنواره‌های دنیا مقایسه کرد، برای ارسال فیلم به این آکادمی بهتر است فیلمی انتخاب شود که پخش‌کننده بین‌المللی خوبی دارد و اکران فیلم در کشور خودمان از شروط اسکار است. مسائل بسیاری هستند که در موفقیت فیلم تأثیرگذار هستند؛ موفقیت برخی فیلم‌های ایرانی در این سال‌ها نشان می‌دهد که انتخاب‌ها در چارچوبی حرفه‌ای و مشخص بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز