گزارش هفته؛

بررسی بسته های مختلف نمایشی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۷:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۳۰۲
بررسی بسته های مختلف نمایشی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۰
در گفت و گو با منتقدان و کارشناسان رسانه حسین سلطان محمدی و جبار آذین تولیدات شبکه نمایش خانگی و رسانه ملی ویژه نوروز 1400 را بررسی کردند.

به گزارش برنا، امسال تلویزیون در نوروز 1400 رقبایی جدی را تجربه کرد و دست مخاطبان برای انتخاب آثار مختلف باز بود اما اینکه چقدر این آثار در جلب نظر مخاطب موفق عمل کردند و به لحاظ کیفی یک کمیت قابل قبول چقدر ارزش هنری داشت نکته ای است که باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. بی تردید انتخاب ژانر های مختلف یک تصمیم منطقی از سوی مدیران سیما برای چیدمان کنداکتور نوروز بود اما آیا در وضعیت روحی و روانی فعلی ژانر های متفاوت می تواند سلیقه مخاطب را با خود همراه کند نکاتی که با کارشناسان به بررسی آن ها نشستیم.

حسین سلطان محمدی: 2 قسمت پایانی پایتخت برای خالی نماندن عریضه بود/علی صادقی در "نون.خ ۳" نچسب و غیر جذاب است/ بهتر است سارا و نیکا در هفتمین سری پایتخت باشند

حسین سلطان محمدی منتقد سینما در این خصوص که برنامه های صدا و سیما را در ایام عید چطور ارزیابی می کند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: ارزیابی کلی که از برنامه ها و سریال های نوروزی دارم این است که به اندازه کافی شاهکار نبوده اند و تنها موضوعی که بحث برانگیز شده سریال گاندو است. درواقع ذات داستان این را نشان می دهد که در کلیت هر داستان معاصری به دلیل وجود شاهدان زنده برداشت های متفاوتی ایجاد می کند. در کل غیر از گاندو سایر سریال ها در سکوت هستند. البته (نون.خ ۳) تا حدودی رو به جلو حرکت کرده است اما به هر حال این سریال هم از نفس افتاده است.

در این میان سعید آقا خوانی در مصاحبه ای گفته بود که "نون.خ ۴" را هم در آینده می سازیم.

می خواهم در مورد سریال "نون.خ" به موضوعاتی اشاره کنم و اول به این نکته می رسیم که "نون.خ" اکنون منوط بر بازیگران جدید شده است.

در فصل دوم میرطاهر مظلومی آن طور که باید نقش کُردی را خوب ایفا نکرد و این درحالی بود که در محیط کردستان قرار داشتند.

در سری سوم نیز علی صادقی برای این مجموعه یکی از کاراکتر های نچسب و غیر جذاب محسوب می شود. و بازی او در این سریال  هیچ تفاوتی با آثار قدیمی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ندارد.

سری اول این مجموعه در کار کشت تخمه آفتابگردان و فرآوری آن بودند. در فصل دوم داستان سر از یک هواپیما درآورد اگر چه قصه تخمه هنوز بر قرار بود در این سری بر اساس گفته ها بحث و فیلمنامه سر پسماند است اما هنوز هیچ چیزی در این زمینه مشاهده نکردیم و داستان تا اینجا حول محور گیاهان دارویی گذشته است.

در این میان حضور آقای آذرنگ بسیار کمرنگ است و معلوم نیست که کجا هستند. یک دوره در صحنه حاضر می شوند و دوره دیگر اثری از حضور او نیست. شاید در سری بعد آقای آذرنگ بیاید و کم و کاستی داستان را پر کند‌.

در کل کاراکتر های خارج از مجموعه در حال رفت و آمد هستند.

راستش این فصل یک مقدار بی داستان جلو می رود اما با بداهه گویی و لهجه ها ظاهرا در میان مردم جذابیت دارد.

سلطان محمدی در این خصوص که دو قسمت پایانی پایتخت چگونه بوده است تصریح کرد: دو قسمت آخر پایتخت محض خالی نبودن عریضه بوده است. تکه هایی از دو قسمت آخر بهانه ای بود تا نکات داستان سری هفتم رونمایی و تعریف شود.

به طور کل این داستان ارتباطی با گذشته نداشت و فقط نشانه هایی از سری هفتم به جا گذاشت.

امیدوارم در قسمت بعدی تکلیف سارا و نیکا معلوم شود چرا که در فصل ششم، داستان تا حدودی نبود این دو دختر را جمع کرد.

حال منتظریم تا ببینیم سری بعد سرنوشت این نوجوانان چه خواهد شد؟ و نگرش های تلویزیون به کجا می رسد؟

درواقع ذات تلویزیون در چند سال اخیر اینگونه شده است که به آنچه در فضای مجازی رخ می دهد واکنش نشان دهد و این مسئله در خیلی از رویداد های سیاسی و تصمیم گیری های مدیریتی پر رنگ است.

درواقع توقف فصل ۶ پایتخت توسط تلویزیون به دلیل اتفاقات رخ داده در فضای مجازی بود.

به نظر من تمهیداتی که می توانند برای سری هفتم به کار بگیرند بسیار زیاد است. حال که قرار است سریال رو به جلو حرکت کند بهتر است دختران دو قلو در هفتمین قسمت حضور داشته باشند.

جبار آذین: فصل سوم «نون.خ» جذابیت بیشتری نسبت به سری دوم داشت/ «دراکولا و مردم معمولی» در پی کسب سود و سوداگری ساخته شده اند!

جبار آذین تولیدات تلویزیونی و سریال ها را در ایام نوروز ارزیابی کلی کرد و در خصوص سریال «نون.خ 3» نظر خود را بیان کرد و به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یکی از مناسبت های مهم و ملی کشور ایام تعطیلات نوروز است. بدیهی است که تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری کشور باید برای این ایام برنامه های مناسب با احوال ملی، نیاز، سلیقه و خواست مردم تولید کنند. برنامه هایی که درواقع دارای معیار و ملاک هایی مانند امید، شادی، نشاط و توام با آموزش و سرگرمی باشد اما تلویزیون سال ها از این مقوله ها فاصله گرفته است و به دلیل اینکه هنرمندان حرفه ای و درجه یک کشور به دلایل گوناگون با تلویزیون همکاری ندارند عمدتا تولید برنامه های مختلف از جمله برنامه برای ایام و مناسبت ها به گروه هایی سپرده می شود که یا از طریق رابطه کار را در دست می گیرند یا به دلیل توانایی های متوسطی که دارند آثار متوسط تولید می کنند. امسال هم تلویزیون در ایام عید با چند سریال به میان مردم آمد اما به جز سریال با محتوا، پلیسی و امنیتی «گاندو» که از نظر مضمون، محتوا، ساختار هنری اثری مناسب، مردم پسند و شایسته بود بقیه آثار تلویزیون در حیطه سریال سازی مجموعه هایی ضعیف و زیر متوسط بودند به گونه ای که نه از نظر محتوا حرفی برای گفتن داشتند و نه از نظر ساختار هنری مطلب تازه ای عرضه کردند.

مهم ترین نمونه این سریال های ایام نوروز فصل سوم سریال «نون.خ» بود که باید بر درستی آمار ها شک کرد. فصل سوم این سریال از دومین سری آن قوی تر و از بخش نخستین ضعیف تربوده است. درواقع به جز تکرار کلیشه ها، شوخی های دم دستی بدون محتوا و دور شدن از اهدافی که برای تولید این چنین سریال ها در نظر گرفته شده است چیز دیگری در آن ها وجود ندارد درحالی که می توانستند با ایجاد نشاط هدفمند و امید بخش نظر مساعد اهالی فرهنگ و هنر و قشر های مختلف مردم را با خود همراه کنند. مردم به اجبار از سریالی چون « نون.خ» دیدن کردند اما این دیدن به معنای خوب بودن مجموعه در ساختار هنری و محتوا نیست.

جبار آذین در این خصوص که سریال های شبکه نمایش خانگی چون «مردم معمولی» و «دراکولا» چگونه هستند اظهار کرد: شبکه نمایش خانگی قصه خاص خود را دارد گرچه این روز ها به لحاظ کمی تولیدات در آن سرعت گرفته است اما این به معنای کیفیت داشتن مجموعه ها نیست.

در واقع سریال دراکولا بسیار ضعیف تر از آثاری است که پیش تر در کارنامه هنری طناز تلویزیونی شاهد بوده ایم. درواقع نماد و معیار اساسی این نوع تولیدات بیش از هر چیز کسب سود و سوداگری است به طور کل اثر جدید رامبد جوان هم متاسفانه در این راستا قرار دارد. این دو هنرمند با توجه به جایگاه مردمی و مورد توجه بودن از سوی برخی از مسئولان تلویزیونی موفق به کسب امتیاز برای تولید این نوع آثار شده اند در غیر این صورت ما در کشور هنرمندان درجه یک زیاد داریم که امکان تولید به آن ها داده نمی شود و از آن ها حمایت نمی شود.

هنرمندان ما در تولیدات شبکه نمایش خانگی هم هیچ گونه نوآوری و خلاقیتی ندارند و صرفا سرگرم سازی از نوع کاسبی هدف اول و آخر آن ها محسوب می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز