مصاحبه هفته؛

یوسف تیموری: امیدوارم مسئولین سر قول خود بمانند!/بازیگری روز و شب ندارد و در هر زمان باید سختی این شغل را به جان بخریم !

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۸:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۶۲۵
یوسف تیموری: امیدوارم مسئولین سر قول خود بمانند!/بازیگری روز و شب ندارد و در هر زمان باید سختی این شغل را به جان بخریم !
یوسف تیموری بازیگر سینما و تلویزیون که با سریال «مجید دلبندم» به شهرت رسید در خصوص فعالیت حرفه ای اش با خبرنگار برنا گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید.

یوسف تیموری بازیگر سینما و تلویزیون او حرفه بازیگری را از سال ۱۳۷۶ با بازی در مجموعه «سرزمین سبز» آغاز کرد و با ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی طنز مانند «سیب خنده» و «مجید دلبندم» به شهرت رسید. تیموری در چند فیلم جدی نیز بازی کرده و موفق به دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از اولین‌دورهٔ جشنواره جام جم شده‌است. به بهانه نوروز ۱۴۰۰ گفتگویی با این هنرمند انجام داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

از فعالیت‌های اخیر خودتان  بگویید؟

درحال حاضر چندین فیلم سینمایی آماده اکران دارم که به دلایلی چون تهیه کنندها تصمیم خاصی نگرفته‌اند که فیلم را اکران سینمایی کنند یا در اختیار شبکه‌های نمایش خانگی قرار بدهند منتظر هستند تا مسئله کرونا رفع شود تا بتوانند کار را برای اکران آمده کنند و تصمیم نهایی بگیرند، فیلم سینمایی «تکخال» به کارگردانی مجید معافی را بازی کرده‌ام و در سریال «هشت آباد» به کارگردانی علی مسعودی نیز حضور داشته‌ام در حال مذاکره برای چندین کار هستم تا به نتیجه برسیم قبل از عید کاری را شروع کنیم یا بگذاریم برای شروع سال ۱۴۰۰ آن‌ها را کلید بزنیم.

شرایط کرونا چه مقدار باعث افت کاری شما شده است؟ و از نظر شما کرونا چه مزایا و چه معایبی برای عرصه هنر دارد؟

به هر حال سال گذشته نه من بلکه همه همکارانم در واقع یک سکوت کاری داشته‌ایم به خاطر اینکه کرونا و شرایطی که پیش آمده بود باعث شد خیلی از کارها از اواسط کار تعطیل شوند و موکول شود به زمانی که شرایط بهتری برای کار وجود داشته باشد حتی خیلی از کارها استارت نخورد؛ اما امسال کارهای مختلفی پشت سر هم شروع شده است. باید بگویم که بیشترین ضرر را در شرایط کرونا سینما و تئاتر به خود اختصاص دادند امیدوارم شرایط بهتری پیش بیاید تا همکارانم مجدد بتوانند به صحنه بازگردند و ما نقش آفرینی این عزیزان را ببینیم و ضرری که بر بدنه هنر علی الخصوص بر سینما و تئاتر وارد شده است به نوعی جبران بشود.

از علت کم شدن حضور بازیگران هم دوره خود برایمان بگویید گروه‌هایی که مخاطب را به تلویزیون می‌آوردند. چرا دیگر کار خوب و مخاطب جذب کن نداریم؟

دلیل این موضوع را هزاران بار همکاران و تهیه کننده‌ها عنوان کرده‌اند که به دلیل بودجه کم تلویزیون کارهای متفاوتی ساخته نمی‌شود. البته این قول را داده‌اند که به زودی بتوانیم شاهد کارهای بهتری در تلویزیون باشیم، مانند گذشته با گروه‌های خوب و خوش ذوق بتوانیم مجدد بیننده‌ها را جذب این جعبه جادویی کنیم.

از اولویت حضور خود در سینما، تلویزیون و تئاتر برایمان بگویید؟ دوست دارید بیشتر در چه ژانری حضور داشته باشید؟

اولویت من در ابتدا بازیگری است و مدیوم برایم فرقی نمی‌کند حال چه سینما چه تلویزیون و چه تئاتر باشد. علاقه من ژانر کمدی است اما در کارنامه کاری‌ام کارهای جدی نیز دیده می‌شود و برای نقش جدی که بازی کرده‌ام جایزه نیز دریافت کرده‌ام. باید بگویم که درگذشته بیشتر دوست داشتم در کارهای کمدی حضور داشته باشم اما در حال حاضر با توجه به تجربیات که به دست آورده‌ام اولویت و علاقه ام کار خوب است نه ژانری یا مدیوم خاص، البته باید بگویم که تئاتر برای همه همکاران و بازیگران جایگاه خاصی دارد و به نوعی هیچ چیز نمی‌تواند جای تئاتر را در عرصه هنر بگیرد.

یک خاطره از فضای نوروز و کار در فضای نوروز برایمان بگویید؟

در کنار سالهایی که در نوروز فعالیت تصویر داشتم سال گذشته با حضور در جزیره کیش سال متفاوتی برایم بود آن هم این موضوع بود که باید به صورت آنلاین با دوربین موبایل با مردم صحبت می‌کردم و مصاحبه‌ها را ضبط می‌کردم با توجه به این موضوع که در آن زمان هیچ گونه وسلیه‌ای نداشتم و باید با یک دوربین تلفن همراه کارهایم را انجام می‌دادم به نظرم کمی سخت بود اما توانستم به خوبی از پس این موضوع بر بیایم. به طور کل کار ما سختی‌های خاص خود را دارد حال چه در زمان نوروز و چه در زمان غیر از نوروز ما را درگیر خود خواهد کرد.

به عنوان یک بازیگر نمی‌خواهید وارد عرصه فیلمسازی شوید؟

به کارگردانی فکر می‌کنم و تا به امروز سه تله فیلم ساخته‌ام البته صرفاً برای کسب تجربه، به نظرم بازیگران باید تمام شرایط ساخت یک فیلم را تجربه کنند تا در هنگام بازی کردن بتوانند تمام همکاران خود را درک کند و سحتی های کار را با تمام وجود حس کنند. اما هنوز به طور قطع نمی‌خواهم به سمت کارگردانی بروم اما در فکرم هست و تلاشم را می‌کنم تا بتوانند به بهترین نحو در این موقعیت و شرایط کاری در زمان مناسب برسم.

به نظر شما کار در تلویزیون برای شما راحت‌تر است یا سینما و فضای تلویزیون را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به عنوان یک بازیگر باید بگویم کار در سینما و تلویزیون سختی‌های خاص خود را دارد و هر دو برای من جذاب است بالاخره بخش سینما نوع بازی خاص خود را می‌پذیرد یا تئاتر برای حضور در یک تئاتر باید آنقدر دقیق و رسا بازی کنیم که تماشاگری که انتهای سال نشسته است نیز خود را نزدیک به صحنه بداند و اتفاقات روی صحنه را لمس کند تا بتوانیم تأثیر بازی را در او ببینیم به طور کل در هر کجای جهان بازی در سینما و بازی در تئاتر دو قسمت متفاوت است که به صورت جداگانه تدریس می‌شود. تلویزیون هم نوع بازی خاص خود را دارد نمی‌گویم آسانتر از سینما یا تئاتر است زیرا هر قسمتی سختی‌ها معایب و مزایای خود را دارد و هر کدام از این مدیوم‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارد که ما بازیگران را ترغیب به بازی کردن می‌کند.

در انتخاب یک نقش به چه موضوعاتی دقت می‌کنید و برایتان مهم است؟

همه بازیگران دوست دارند نقش‌های متفاوت و پرچالش ای را بازی کنند حالا چه در ژانر کمدی و چه در ژانر جدی در هر دو نقش‌های پرچالش و چند لایه وجود دارد که بازیگر را درگیر خود خواهد کرد.

تا به امروز نقشی بوده است که بخواهید آن را بازی کنید؟ کدام یک از نقش‌های خود را بیشتر دوست دارید وبرایتان ماندگار است؟

 هیچ وقت دوست نداشته‌ام که جای کسی یا نقش کسی را که دوست داشته‌ام بازی کنم بلکه همیشه دوست داشته تا بتوانم ورژن دیگر نقشی که دوست دارم را بازی کنند همیشه سعی کردهام تا در حرفه بازیگری متفاوت باشم اما هیچ وقت خودم را جایی کسی نگذاشته‌ام و نخواسته‌ام که کسی را قضاوت کنم که اگر من جای او بودم بهتر یا بدتر بازی می‌کردم؛ تا به امروز تمام کارهایی را که در آن حضور داشته‌ام را دوست می‌دارند نمی‌توانم یک کار را متفاوت‌تر یا برتر از بقه بدانم.

یوسف تیموری چقدر برای مردم خاطره ساز بوده است و چقدر تلاش می‌کند در ذهن‌ها ماندگار شود؟

دوست دارد بیشتر از اینها برای مردم خطرساز شود و در خاطرات آنها ماندگار باشد. امسال برای نوروز یک کار تلویزیونی دارم که امیدوارم مانند کارهای قبلی در ذهن مخاطبان بماند و باعث ایجاد یک خاطره خوب برای این عزیزان بشود. البته که امسال تمام سازندگان بحث رقابت را کنار گذاشته‌اند و صرفاً به این فکر می‌کنند که یک کاری بسازند تا بتوانند مردم را جذب کنند وبرای زمان کوتاهی مردم از مشکلات و اتفاقات اخیر در شوند این موضوع تنها چیزی بود که در سریال‌هایی که برای نوروز ساخته می‌شد مشترک بود.

چه پیش بینی برای آینده کاری خود دارید؟

من هم مانند بازیگران دیگر دوست دارم آینده کاری خوبی داشته باشم و در کارهای متفاوت و جذاب حضور داشته باشم چند کار دارم که امیدوارم در سال آینده با ریشه کن شدن کرونا و تصمیماتی که کارگردان و تهیه کننده فیلم‌ها می‌گیرند پخش شود و بتواند نظر مخاطبان را جلب کند.

به عنوان صحبت پایانی چه می خواهید بگویید:

سال پیش رو را به تمام مردم عزیزم تبریک میگم و آرزو می‌کنم که این ویروس منحوس کرونا دست از سر مردم دنیا بردارد. این خواسته‌ای است که نه تنها برای هموطنان خودم ندارم بلکه برای تمام مردم جهان می‌خواهم.

نظر شما