افسانه ماهیان:

تا زمانی که کرونا در کمین است سالن های تئاتر و سینما خالی می ماند/ نمی توان با زور مردم را به تئاتر کشاند/تلویزیون با ساخت تله تئاتر ما را ده ها گام جلو می اندازد/بار ها پیشنهاد داده ایم، کو گوش شنوا!

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۲۹۶
تا زمانی که کرونا در کمین است سالن های تئاتر و سینما خالی می ماند/ نمی توان با زور مردم را به تئاتر کشاند/تلویزیون با ساخت تله تئاتر ما را ده ها گام جلو می اندازد/بار ها پیشنهاد داده ایم، کو گوش شنوا!
افسانه ماهیان کارگردان با سابقه تئاتر معتقد است: تا زمانی که وضعیت کرونا همچنان همین است و مردم واکسیناسیون نشوند قطعا به سالن ها نمی آیند و نمی توانیم آن ها را به زور به سالن ها بکشانیم.

افسانه ماهیان بازیگر ، تهیه کننده و کارگردان تئاتر در این خصوص که با توجه به شرایطی که کرونا ایجاد کرده حتی اگر تمرین و هزینه ای صورت بگیرد مردم به علت هراس از بیماری به سالن ها نمی آیند در چنین شرایطی برای اینکه هم ضرر  هنرمندان جبران شود و هم مردم بتوانند تئاتر ببینند و ضرری حاصل نشود چه پیشنهادی دارید به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: به دلیل شرایط کرونا هم مردم حق دارند و هم هنرمندان و افرادی که مشغول تولید اثر هستند . درواقع  ما نمی توانیم مردم را به زور مجبور کنیم به سالن های تئاتر و سینما بیایند و همچنین خود ما هم نمی توانیم به دلیل خطر ابتلا به کرونا ریسک کنیم.

او ادامه داد: واقعیت این است که باید منتظر و شاهد این باشیم که این پیک چه زمانی به سیر نزولی می رسد و شرایط واکسیناسیون مردم به کجا می رسد. این مسائلی بسیار زیر ساختی و بنیادی است. البته این درست است که امکان دارد تماشاگران به تئاتر ،سینما و کنسرت ها نروند اما تا جایی که ما شاهد هستیم کافه ها، رستوران ها و مکان های عمومی باز هستند و مردم در این مکان ها بیشتر در رفت و آمد هستند زمانی که این تصمیم گیری ها در تناقض، تشدد و سردرگمی باشد در نتیجه این وضعیت متاسفانه به همین منوال ادامه پیدا می کند به این خاطر که هیچ انگیزه و دلگرمی برای مردم در این خصوص که بدانیم سیر واکسیناسیون رو به صعود است و می توان آرام آرام به حالت نرمال و اولیه برگشت وجود ندارد.

او در این خصوص که چقدر می توان از فضای مجازی برای اینکه مردم را به سمت سالن های تئاتر بکشاند کمک گرفت بیان کرد: اول از همه باید وضعیت درست شود تا بتوان از این نوع فضا ها کمک گرفت. قبلا هم از فضای مجازی کمک می گرفتیم . فضای مجازی یک نوع وسیله ی ارتباط رسانی است که اتفاقات رخ داده و در حال رخ دادن فرهنگی را به مردم می رساند تا آن ها آگاهی پیدا کنند.

ماهیان ادامه داد: راستش امروزه اطلاع رسانی از این فضا مناسب نیست. ما مردم را به کجا بکشانیم؟ به سالن های تعطیل؟ یا اینکه به آن ها بگوییم به سالن ها بیایند چرا که هیچ اتفاق شومی در کمین نیست؟! خیر اصلا نمی توان این کار را انجام داد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در این خصوص که ساخت تله تئاتر در تلویزیون می تواند کمک حال باشد یا خیر اظهار کرد: صد درصد. این یک مبحث مهمی است که جامعه هنر مدت های طولانی و حتی قبل از کرونا و این سختی ها در موردش صحبت کرده است اما کو گوش شنوا؟

این کار نیاز به سرمایه و حمایت تولیدی دارد. امیدوارم سیاست گزاری های تلویزیون بتواند تله تئاتر را در برنامه های خود قرار دهد و برایش تعریف بودجه کند و از گروه های تئاتری بخواهد نمایش های خود را به صورت تله تئاتر در بیاورند که بتواند در تلویزیون پخش شود.

این یک مسئله مهمی است که سال ها در موردش حرف زده  ایم اما هیچ اتفاقی نیوفتاده است.

نظر شما