جنجال بر سر اصلی ترین خوراکی ماه رمضان؛

خرما در کش و قوس سازمان ها!/ خواب خرما را فقط باید بر سر مزارها دید!/ «سلام، صبح بخیر» وارد ماجرای خرما شد

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۹:۵۱:۵۵
کد خبر: ۱۱۶۶۶۶۷
خرما در کش و قوس سازمان ها!/ خواب خرما را فقط باید بر سر مزارها دید!/  «سلام، صبح بخیر» وارد ماجرای خرما شد
برنامه «سلام، صبح بخیر» با ورود به موضوع اصلی ترین غذای روزه داران در ایام ماه مبارک رمضان به بررسی تولید، توزیع و قیمت خرما ورود کرد.

به گزارش برنا، تنی چند از مسولان سازمان ها با اظهار نظرهای ضدو نقیض به در مورد بازار خرما به عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذایی «سلام، صبح بخیر» را وادار به ورود و گفت و گو با آنها کرد.

بخش از این اظهار نظرها در ابتدا به این شرح بود:

رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان: بگذارید استراحت کنم/ رییس انجمن خرما: به هر بازاری که ورود کردیم، نتوانستیم، اداره اش کنیم!

تابش: با من چه کار دارید؟ / رشید فرخی: قیمت خرما دست ستاد تنظیم بازار است

خواب شیرین اصلی ترین سازمان حامی حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان!

تابش، رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در مصاحبه ای عنوان کرد قیمت خرما در ماه رمضان 1400 افزایش نمی یابد.

اما در مصاحبه ای در چند روز پیش عنوان کرد که بوشهر و دشتستان که قطب اصلی تولید خرماست اما با مشکل صادرات روبروست که همین امر باعث افزایش قیمت خرما می شود. ما بعد از مصر، دومین تولیدکننده خرما و هفتمین صادرکننده خرما در جهان هستیم. اگر بازار صادرات و مدیریت زنجیره درست باشد، همه چیز درست می شود.

تمامی تماس ها با رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان که به عنوان نهاد پاسخ دهنده به نیازهای هر دو طرف تولید کننده و مصرف کننده، به حساب می آیند، بی نتیجه ماند و فقط به این پاسخ اکتفا کرد: «با من چه کار دارید؟ بگذارید، استراحت کنیم!» و ظاهرا اینطور به نظر می رسد که به قول سعید توکلی: خرما را باید بر سر مزارها خورد و فاتحه خواند.

پیگیری های «سلام، صبح بخیر» به عنوان برنامه ای مطالبه گر اما با محسن رشید فرخی، رییس انجمن خرمای ایران به نتیجه رسید.

رشید فرخی در خصوص عدم مدیریت قیمت خرما گفت: ما وقتی در بسیاری از بازارها ورود کردیم، اوضاع را بدتر کرده ایم. با همه ارادتی که به آقای تابش دارم، در همه گزارش ها هم اعلام کرده ام.

وی ضمن گلایه از وضعیت قیمت مرغ در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: همین مرغ و تخم مرغ را نگاه کنید. در کدام بازار ورود کرده ایم و توانسته‌ایم درست آن را اداره کنیم؟ بگذارید عرضه و تقاضا کار خودش را بکند.

رییس انجمن خرمای ایران افزود: در بحث خرما باید عرض کنم که متاسفانه افزایش نهاده های کشاورزی تا 5-4 برابر شده است اما نزدیک دو سال است که افزایش قیمت نداشته ایم. الان قیمت ها تقریبا برابر با دو سال قبل است.

رشید فرخی ادامه داد: با ستاد تنظیم بازار هم صحبت کرده ایم گرچه کار انجمن خرما فقط مشاوره است اما برای این مساله ورود کردیم و گفته ایم هر چقدر خرما بخواهید ما در مبدا با قیمت مصوب در اختیار می گذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که از مبدا با چه قیمتی به دست مصرف کننده می رسد، تاکید کرد: قیمت مبدا دست ستاد تنظیم بازار است. در بحث توزیع هم آنها حرفی برای گفتن دارند. اما خواهش می کنم حداقل در این ماه مبارک، با قیمت متعارف در اختیار قرار بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت خرمای درجه یک چند است؟ عنوان کرد: ما چند نوع خرمای خوب داریم. اما به قیمت خرمای مضافتی اشاره می کنم که در حال خاضر نزدیک به دو سال می شود که قیمت آن 21 تا 23 هزار تومان در مبدا است.

رشید فرخی در پایان ضمن اعلام همکاری های لازم برای در اختیار گذاشتن خرمای کافی در مبدا و میزان قیمت حمل آن به مقصد، اظهار داشت: قیمت حمل را نمی دانم چون دست ستاد تنظیم بازار است. اما در مقصد چکار باید بکنند و چطور باید بفروشند دست ستاد تنظمی بازار است. ما سال قبل میزان تولید خرما را خوب داشته ایم. از متوسط هم بیشتر بوده است و حتی موجودی انبارمان هم از سال قبل بیشتر است. من در همین جا آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن میزان کافی خرما در مبدا اعلام می دارم.

گفتنی است، برنامه «سلام، صبح بخیر» به تهیه کنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توکلی هر روز از ساعت 6:30 به صورت زنده از آنتن شبکه رادیویی ایران قابل دریافت است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز