درام اجتماعی شبکه سه سیما؛

«یاور»؛ ترکیبی از زمان حال و گذشته همراه با معماهای غافلگیرکننده/خانواده «یاور» را شکل می دهد !

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۱:۴۰:۰۹
کد خبر: ۱۱۷۰۶۸۰
«یاور»؛ ترکیبی از زمان حال و گذشته همراه با معماهای غافلگیرکننده/خانواده «یاور» را شکل می دهد !
سریال «یاور» یک درام اجتماعی است که به عنوان مجموعه مناسبتی شبکه سه سیما در ماه مبارک رمضان و برای زمان افطار پخش می شود.

به گزارش برنا؛ سریال «یاور» یک درام اجتماعی است که به عنوان مجموعه مناسبتی شبکه سه سیما در ماه مبارک رمضان و برای زمان افطار پخش می شود. معمولا در این لحظات سریالی مناسب است که هم بیشترین قرابت و ارتباط را با حال و هوای معنوی ماه مبارک رمضان دارد و هم داستان و موضوعی خانوادگی، دستمایه ساخت آن قرار گرفته باشد.

سریال «یاور» نیز از هر دو ویژگی برخوردار است؛ این سریال به طور غیر مستقیم به طرح مفاهیم مختلف اخلاقی در قالب قصه ای خانوادگی می پردازد. ضمن اینکه در پاسخ به خواست بینندگان، این سریال دوباره به رسم سریال های قدیمی ماه مبارک، زمان روایت داستانش در ماه رمضان است و تلاش کرده مفاهیمى والا و سازنده مرتبط با این ایام معنوى را به مخاطب عرضه کند.

یاور یک عنوان دوپهلو برای این سریال است؛ هم به شخصیت اصلی و محوری این سریال که نامش یاور است اشاره دارد و هم معرف موضوع کلی این مجموعه ، یعنی رفاقت و یاوری انسان ها به یکدیگر است. قصه ای درباره یک مرد از نسل جوانمردان قدیمی و با سلوک زیستی سنتی که ظاهری ساده و دور از مد روز و بیانی کوچه بازاری و بعضا تند و گزنده دارند اما به راستی و درستی و وفاداری پایبندند. یاور چلویی با بازی داریوش ارجمند، نماینده ای تمثیلی از این نسل است که در جامعه امروز و مناسبات آن، دچار چالش هایی می شوند.

یاور چلویی با بازی داریوش ارجمند، نماینده ای تمثیلی از این نسل است که به راستی و درستی و وفاداری پایبند بوده و در جامعه امروز و مناسبات آن، دچار چالش هایی می شود. بخشی از مشکلات او به فرزند ناخلفش بر می گردد که مرامی در تعارض با یاور دارد. بخشی نیز به نوه هایش که تلاش دارد مطابق میل او بار بیایند.گرفتن زن دوم توسط تنها فرزندش، ناکامی نوه اش در امتحانات پایان ترم دانشگاه و خطای او و از همه تکان دهنده تر قتل شامیز، رفیق دیرینه یاور او را با ماجراهای عجیب و دردناکی مواجه خواهد ساخت.  

«یاور» یک سریال قصه گوست که با کاراکترهای مختلف و داستان های متعدد و مرتبط با هم در همه لحظات مخاطب رابا خودش درگیر می کند. ساختار قصه در این سریال مبتنی بر تعلیق و معماست. «یاور» مملو از ماجراهای رازآمیز و پر گره است که انتظار مخاطب برای فاش شدن اسرار و باز شدن این گره ها او را تا انتهای این روایت همراه می سازد.

یکی از فازهای داستانی سریال «یاور» پلیسی است و بناست معمای قتل شامیز حل شود. چند نفر ازجمله پسر و نوه یاور و برادر فروشنده مواد مخدر، از افرادی هستند که به آن ها ظن این عمل مجرمانه مى رود و کارآگاه این سریال، باید معمای قتل را حل کند. ماجراهای دیگری مثل ازدواج مجدد پسر یاور، رفاقت نوه یاور با نوه دشمن قدیمی اش و خواستگاری او از نوه دیگرش نیز از دیگر گره های این سریال هستند.

نحوه روایت داستان در سریال «یاور» به شکل رفت و برگشت به زمان گذشته و حال است. بسیاری از پیچ و خم ها و گره های این داستان ریشه در اتفاقات قدیمی دارد. به همین دلیل در هر قسمت، چند دقیقه ای از داستان فلاش بک می خورد و خاطرات گذشته برای حل بسیاری از معماهای حال مرور می شود.

سریال «یاور» در این روایت، به یکی از نیازهای حیاتی این روزهای جامعه ما می پردازد؛ دورانی که هم کرونا بیداد می کند و نیز چالش های معیشتی و اقتصادی، زندگی بخشی از مردم را مختل کرده و احساس تنهایی نیز به رنج های بعضی از مردم افزوده است؛ در این شرایط رفاقت، اخلاق، خانواده و ازخودگذشتگی، اکسیر نجات بخش هستند. در این سریال دو نوع رفاقت مثبت و منفی به تصویر کشیده شده است. نوع مثبت رفاقت در سریال «یاور» بی شباهت به افسانه ها نیست. دوستی یاور و شامیز (شهمیرزادی) نمونه ای از دوستی هایی است که در قصص و حکایت های قدیمی دیده می شود. دو همکار و شریک که دوستی بینشان آنقدر عمیق می شود که هر یک موجب نجات و رستگاری دیگری می شوند؛ به ویژه شامیز که ازخودگذشتگی اش در مقابل یاور، یک الگوست. هر چند که موازی با این رفاقت، یک رابطه دوستانه بین نوه یاور و همدانشگاهی اش شکل گرفته است که موجب ضرر و خسارت می گردد.

خانواده، پس زمینه اصلی محتوای سریال «یاور» است. همه تلاش شخصیت محوری این سریال و دوست صمیمی اش از دوران جوانی تاکنون، حفظ کانون خانواده شان بوده است. زنان و مادران در این سریال جایگاهی مقدس و محترم دارند. «یاور» به یک نوع آسیب شناسی هم در روابط زناشویی می پردازد. ارتباط پسر یاور و عروسش با یکدیگر، نمونه یک رابطه شکست خورده است که به زعم این سریال، هر دو طرف مقصر هستند و در این داستان، عوامل و ریشه های این شکست معرفی می شود. از طرفی، رابطه یاور و همسرش نیز به عنوان یک زناشویی ابدی و همیشه پایدار به تصویر کشیده شده است. این دو نوع ازدواج با دو نتیجه متفاوت، فرصت مقایسه را پیش روی مخاطب قرار می دهد.

«یاور» یک سریال پر بازیگر است و ترکیبی از بازیگرهای مشهور و جدید و هنرپیشگانی از نسل های مختلف در آن خودنمایی می کنند. داریوش ارجمند، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، اسماعیل محرابی، پرویز فلاحی پور، شبنم فرشادجو، مهوش افشارپناه، زهرا سعیدی، علی باقری، محمد رشنو، فقیهه سلطانی، بهادر زمانی، مزدک رستمی، شیوا خنیاگر، غزل مقبلی، فروغ قجابگلی، بهراد خرازی و رسول توکلی، بازیگران این سریال هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز