امروز پخش می شود؛

حکیم ابوالقاسم فردوسی در رادیو فرهنگ

۱۴۰۰/۰۲/۲۵ - ۱۳:۵۱:۲۷
کد خبر: ۱۱۷۹۲۱۴
حکیم ابوالقاسم فردوسی در رادیو فرهنگ
به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی برنامه ی «حکیم توی» به موضوع نقش فردوسی در پاسداشت زبان فارسی می پردازد.

به گزارش برنا، برنامه ی «حکیم توی» به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ۲۵ اردیبهشت ماه در رادیو فرهنگ به موضوع نقش فردوسی در پاسداشت زبان فارسی می پردازد.

رادیو فرهنگ به مناسبت بزرگداشت نام و یاد شاعر بزرگ حماسه سرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ویژه برنامه ای با عنوان حکیم توس  به مدت چهار ساعت تقدیم شنوندگان می کند  مرتضی صداقت گو‌ مدیر گروه ادب و هنر در این خصوص گفت : رادیو فرهنگ در روز بزرگداشت حکیم فردوسی  برنامه « حکیم توس» را تدارک دیده است که شامل بخس های متنوع با محوریت معرفی فردوسی و آشنایی با اثر او‌ و‌نقشی که در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ایفا کرده است پخش می شود .

وی به شاهنامه خوانی به عنوان سنتی دیرینه در بین اهل ادب اشاره کرد و گفت: از دیرباز داستان های شاهنامه به عنوان اثری حماسی-اخلاقی. در بین مردم به شکل نقالی و پرده خوانی رواج داشته در این برنامه نیز صدای استادان بزرگ ادبیات فارسی از گذشته تا امروز که اجرا و‌خوانشی از شاهنامه داشته اند پخش می شود .

وی با تاکید بر این مساله که فردوسی شاعری شناخته شده در بین فارسی زبانان دنیا است به بخشی از بزنامه با حضور کارشناسان غیر ایرانی فردوسی پژوه اشاره داشت و افزود : فردوسی برای اظهار هنر خود، زبان ساده‌‌ای را به کار برده و شاهنامه را شاهکار زمان و بیان ساخته ، پس از اسلام و با ورود ادبیات عرب به ایران اندک‌‍‌اندک بسیاری از واژگان و ترکیب‌‌های اصیل فارسی، به دست فراموشی سپرده می‌‌شد، ولی حکیم توس، با به نظم در آوردن شاهنامه، تا حد زیادی جلو این کار را گرفت. از این رو، در  این برنامه از صحبتهای کارشناسان غیر ایرانی فارسی زبان درباره فردوسی و نقش وی در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی بهره مند خواهیم شد.

مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ درباره مهمانان و کارشناسان برنامه« حکیم توس» اظهار کرد: از استادانی که صحبتهایشان را در باره حکیم توس در این برنامه خواهیم شنید می توان به دکتر محتبی مینوی،دکتر ایرج افشار،استاد مهدی اخوان ثالث،دکتر مرتضی کاخی،دکتر خالقی مطلق،دکتر الهی قمشه ای ، دکتر میرجلال الدین کزازی،دکتر اسلامی ندوشن، دکتر  رودیکا النا از کشور رومانی،دکتر گلبخت خدای نوا از قزاقستان،دکتر نوراف از تاجیکستان،دکتر اخلاق احمد آهن از هند دکتر بآتریس سالاس مترجم شاهنامه به اسپانیایی ،دکتر سلیم مظهر از پاکستان و بسیاری دیگر اشاره کرد.

ویژه برنامه « حکیم توی»شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه از ساعت 15 تا 19 به تهیه کنندگی مریم مردانی روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز بصورت زنده از رادیو فرهنگ پخش می شود.

گفتنی است،۲۵ اردیبهشت، سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایرانی است. او که با اثر شکوهمند خود نقش جوان‌مردی، اخلاق و ایمان را بر تاریخ نشاند و با حکمت و بینش گسترده، فرهنگ غنی ایران را تا فراسوی مرزهای خاکی نمایان ساخت.

رادیو فرهنگ

نظر شما